ماجرای فیلم فرار ابر‌ها از ایران / ابرها به ایران نمی‌آیند؟! /واکنش هواشناسی/ببینید

در تازه‌ترین مورد هم انتشار فیلمی در فضای مجازی با عنوان «فرار ابر‌ها از ایران» حسابی فراگیر شده و مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

ماجرای فیلم فرار ابر‌ها از ایران / ابرها به ایران نمی‌آیند؟! /واکنش هواشناسی/ببینید

​به گفته رییس سازمان هواشناسی، فرار ابر‌ها از ایران و آنچه در فضای مجازی به نمایش درآمده است واقعیت ندارد و کذب است. نام ابر‌های بارشی در ایران همواره با حواشی گره خورده است و هر از چندی شاهد انتشار و دست به دست شدن برخی ادعا‌ها درباره این پدیده طبیعی هستیم.

 در تازه‌ترین مورد هم انتشار فیلمی در فضای مجازی با عنوان «فرار ابر‌ها از ایران» حسابی فراگیر شده و مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

آنچه در این فیلم به نمایش درآمده است، رسیدن ابر‌های بارشی از سمت ترکیه به مرز‌های ایران و تغییر جهت ناگهانی‌شان است که از آن با عنوان فرار از ایران یاد شده است و در فضای مجازی در این مدت بازدید بسیار زیادی داشته و موضوع گفتگو‌های متعددی هم شده است.

سروصدای بسیاری که این موضوع در چند وقت اخیر به پا کرده است، عاملی شد تا رییس سازمان هواشناسی کشور هم به آن واکنش نشان دهد. سحر تاجبخش در گفت‌وگویی که با رکنا داشته است، فرار ابر‌ها از ایران و آنچه در این فیلم به نمایش درآمده را تکذیب کرده است.

تاجبخش با تاکید بر اینکه الگو‌های بارش مناطق با یکدیگر متفاوت است، بیان کرده است: «در حال حاضر غرب کشور بارش برف داشتیم. ابر‌ها تابع سیستم‌های جوی هستند، سامانه ابر‌هایی که از مدیترانه نشات می‌گیرند روی ترکیه، عراق و ایران می‌آید. یکسری ابر هستند که در سامانه بالاتر شکل می‌گیرند و اصلاً روی ایران نمی‌آیند، هر قدر هم که با ترکیه هم مرز باشیم، ولی هر تغییر آب هوایی که روی ترکیه باشد نمی‌تواند روی ایران بنشیند.»

به گفته رییس سازمان هواشناسی کشور شرایط توپوگرافیبا دو کشور ایران و ترکیه با هم متفاوت است. او همچنین با اشاره به تفاوت میزان بارندگی دو کشور گفت: «ترکیه دو دریا در شمال و جنوب دارد و میزان بارندگیش در سال۵۰۰ میلی‌متر است در حالی که میزان بارندگی در ایران حدود ۲۰۰ میلی‌متر است

 عقیم‌سازی ابرها و سامانه هارپ فقط شایعه است!

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی:

طی روزهای گذشته اخباری منتشر شده است که در کشورهای همسایه شمال غرب ایران برف وجود دارد ولی در کوه‌های ایران برفی نیست اما نکته قابل توجه این است که کم‌بارشی و خشکسالی در تمام مناطق آسیای میانه و خاورمیانه حاکم است. تمام کشورهای ایران، سوریه، عراق و حتی ترکیه همچنین کشورهایی که در شمال شرق ایران در منطقه آسیای مرکزی قرار دارد نیز دچار کم‌بارشی و کمبود آب شده‌اند. این مسئله که برخی کشورهای اطراف ایران بارش برف بیشتری را نسبت به ایران تجربه می‌کنند کاملا به تفاوت‌های اقلیمی کشورها مربوط است.

عامل اصلی خیزش گرد و غبار و توسعه بیابان‌ها در ترکمنستان کم‌بارشی و مصرف بی‌رویه آب است. نکته بسیار مهم این است که به‌هیچ وجه نباید شرایط جوی و میزان بارندگی‌ کشورها را با یکدیگر مقایسه کرد. میانگین بارش‌های بلندمدت ترکیه حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیمتر است اما میزان میانگین بارندگی‌های بلندمدت ایران به حدود ۲۰۰ میلیمتر رسیده است بنابراین می‌توان گفت که بارش‌های کشور ترکیه به‌طور کلی بین ۲.۵ تا ۳ برابر از ایران بیشتر است.

در برخی اخبار به بارندگی‌های مناسبی در عربستان اشاره شده که ایران آن را تجربه نمی‌کند این در حالیست که این کشور در دهه‌های اخیر به‌طور میانگین شش میلیمتر کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت داشته است. بر اساس آمارها میانگین بارندگی‌های سالانه این کشور حدود ۶۰ میلیمتر ثبت شده که از بارندگی‌های ایران بسیار کمتر است.

گرمای کم‌سابقه‌ حاکم بر خاومیانه، شمال افریقا و شرق مدیترانه یکی از دلایل اصلی نفوذ نکردن سامانه‌های جوی به این مناطق است و عملکرد سامانه‌ها نسبت به گذشته ضعیف‌تر است. عقیم‌سازی سیستم‌های بارشی و یا انتقال آن‌ها به مناطق دیگر شایعه است و این موضوعات بر اساس علم هواشناسی صحت ندارد. سیستم‌های جوی بسیار پرانرژی هستند و قدرت بالایی دارند و بشر توانمندی تاثیرگذاری بر این سامانه‌های جوی را ندارد. درست است که انسان در محیط زیست دخالت‌های زیادی کرده و آسیب‌های بسیار زیادی به آن زده است اما در زمینه عقیم‌سازی سیستم‌های بارشی خوشبختانه توانایی ندارد و نباید به این شایعات توجه کرد.

میانگین بارندگی‌های ایران حدود ۲۳۰ میلیمتر ثبت شد این درحالیست که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ میزان بارندگی‌ها به حدود ۳۲۰ میلیمتر رسیده بود اما طی سال‌های اخیر که با کم‌بارشی، خشکسالی و گرمایش جهانی مواجه هستیم، کاهش یافته است. این شرایط اقلیمی میزان بارندگی‌ها را تغییر می‌دهند. تغییرات اقلیمی به‌خصوص دخالت‌های انسانی موجب تشدید پدیده‌های حدی به اشکال مختلف همچون خشکسالی و کم‌بارشی و وقوع بارش‌های شدید و سیل‌آسا شده و تخریب محیط زیست، جنگل‌زدایی و گسترش بیابان‌ها را در پی داشته است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 119789

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر