ساخت مسکن ناایمن؛ بلای جان مردم ایران

رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی با بیان اینکه علت شکست در مسکن این است که تمام اقدامات تکمیل نبوده است، گفت: مسکن بزرگترین مشکل مردم در کشور است و بیشترین تلفات انسانی کشور در در اثر زلزله و ناایمن بودن مسکن‌ها رخ داده است.

ساخت مسکن ناایمن؛ بلای جان مردم ایران

رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی گفت: در حال پژوهش هستیم تا جدا از مسائل سیاسی بتوانیم یک راهکار و یک نگاه سیستمی به مسکن داشته باشیم.  

به گزارش عرشه آنلاین، محسن غفوری آشتیانی، رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی در نشست ویژه کاربست پژوهش در پانزدهمین جشنواره بین المللی پژوهش و نو آوری و دهمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری با بیان اینکه در فرهنگستان علوم ۱۲ اتاق فکر برای مخاطرات مختلف وجود دارد، گفت: وقتی جلسات مشترک اتاق فکر‌ها را داریم اولین چالش موضوع حکمرانی است که این موضوع یکی از بزرگترین معضلات کشور ماست. به طور کلی مدیریت یک علم است و مدیریت شهری نیز از این موضوع مستثنی نیست.  

غفوری آشتیانی افزود: سیاست‌های دولت در ۴ دهه اخیر موفق نبوده و مسکن هنوز یک معضل در کشور است و هر دولتی که بتواند مساله مسکن را حل کند دولت موفقی خواهد بود. نگاه حکمرانی کشور ما نگاه یکپارچه نیست. در دنیای پیچیده‎‌ای زندگی می‌کنیم که همه عوامل با هم ارتباط دارند. در یک نظام درهم تنیده نمی‌توان مشکلات را با روش‌های تک محور و ضربتی حل کرد.

چرا هر دولتی در حوزه مسکن شکست می‌خورد؟

وی در ادامه با بیان اینکه علت شکست در مسکن این است که تمام اقدامات تکمیل نبوده است، گفت: مسکن بزرگترین مشکل مردم در کشور است و  بیشترین تلفات انسانی کشور در در اثر زلزله و ناایمن بودن مسکن‌ها رخ داده است.

غفوری آشتیانی با بیان اینکه مسکن سیستمی است که اقتصاد، کیفیت، پایداری، ایمنی، حکمرانی و مسائل اجتماعی و جمعیتی باید در آن دیده شود، گفت: در فرهنگستان علوم در حوزه مسکن جدا از اقداماتی که در کشور انجام می‌شود موفق شدیم ایرادات و پیشنهاداتی را جهت سیاستگذاری مطلوب در حوزه مسکن ارائه دهیم.

به مسکن اقتصادی نیاز داریم

رئیس پژوهشکده زلزله شناسی با بیان اینکه در شرایط فعلی نمی‌توان گفت امکان ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال وجود دارد، گفت: ما باید مسکن اقتصادی دارای کیفیت و پایدار ایجاد کنیم تا مسکن به محلی برای امنیت افراد تبدیل شود و نه قتلگاه. سعی کردیم کل زیرساخت مسکن را به روز کنیم  و در حال پژوهش هستیم تا جدا از مسائل سیاسی بتوانیم یک راهکار و یک نگاه سیستمی به مسکن داشته باشیم.  

غفوری آشتیانی با بیان اینکه در دنیای امروز امکان حل مشکلات و معضلات بدون نگاه یکپارچه امکان پذیر نیست، اظهار کرد: تا زمانی که سیاست مدیریتی کشور تغییر نکند نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم. امروز در کنار مدیریت تخصصی انتخاب راه و شیوه مدیریتی صحیح از جمله موضوعاتی است که باید در نظر بگیریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 118878

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر