تعطیلی شنبه‌ها به کجا رسید؟ تعطیلی شنبه‌هااز کی اجرا می‌شود؟

یک قدم به تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج شنبه‌ها مانده است تصمیم گیری برای تعطیل اعلام کردن پنجشنبه یا شنبه را می‌توان یکی از فرسایشی‌ترین طرح‌هایی دانست که بار‌ها مطرح شده، اما هیچ‌گاه به نتیجه مشخصی منتهی نشده است.

تعطیلی شنبه‌ها به کجا رسید؟ تعطیلی شنبه‌هااز کی اجرا می‌شود؟

تعطیلی شنبه‌ها به کجا رسید؟ تعطیلی شنبه‌ها  از کی اجرا می‌شود؟نمایندگان با تعطیلی شنبه‌ها موافق هستند یا پنجشنبه‌ها؟ پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها  از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده است نمایندگان مجلس در حال بررسی طرح تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری هستند. حالا سوال اینجاست که این طرح به کجا رسید؟ 

 یک نماینده مجلس گفت که تعطیلی شنبه‌ها، احتمالااز سال ۱۴۰۳ اجرایی می شود

 ولی اسماعیلی نماینده مجلس و نایب رییس کمیسیون اجتماعی گفت: طرح تعطیلی شنبه ها به جای پنج شنبه در دستور کار امروز کمیسیون بود و تصویب شد و بزودی  به صحن می آید اگر در صحن رای بیاورد ممکن است با توجه به موافقت تعداد زیادی از نمایندگان برای سال آینده اجرایی شود.دراین گزارش اخبار تعطیلی شنبه ها را بازخوانی و مرور می کنیم

تعطیلی شنبه‌ها یک گام تا تصویب در مجلس مانده است.

تعطیلی شنبه‌ها به فوریت در مجلس بررسی خواهد شد 112 نماینده مجلس برای بررسی فوری تعطیلی شنبه‌ها و کاهش ساعات کاری به هیات رییسه مجلس درخواست داده اند .پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها  از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده است. امروز یک نماینده مجلس گفت که تعطیلی شنبه‌ها، احتمالااز سال 1403 اجرایی می شود و با تعطیلی شنبه‌ها، ارتباطات تجاری ما برای چهار روز با بازارهای جهانی قطع نمی‌شود. 

پنجم آذرماه سال گذشته دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، لایحه‌ای را تحت عنوان لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس ارسال کرد. همان زمان این لایحه به کمیسیون اجتماعی ارجاع و بررسی آن آغاز شد. اگرچه دولت در این لایحه به دنبال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بود، اما در کمیسیون اجتماعی و با پیشنهاد محسن پیرهادی، نماینده تهران شنبه جایگزین پنج‌شنبه شد و در صورت تایید نهایی این لایحه در صحن مجلس، جمعه و شنبه تعطیل خواهند بود.

 تصمیم گیری برای تعطیل اعلام کردن پنجشنبه یا شنبه را می‌توان یکی از فرسایشی‌ترین طرح‌هایی دانست که بار‌ها مطرح شده، اما هیچ‌گاه به نتیجه مشخصی منتهی نشده است. همچنان بین انتخاب تعطیلی بین شنبه و پنجشنبه چالش جدی وجود دارد و حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که با ادامه وضعیت فعلی باید با اصل ماجرا خداحافظی کرد تا آینده‌ای نامعلوم که آیا دولت پیگیر لایحه باشد یا خیر.

معطل‌ماندن میان تعطیلی روز پنجشنبه یا شنبه آن‌هم در دنیای امروز، نوبری است برای خود، از یک‌سو طیف رادیکال که از رفتارش به نظر می‌رسد مخالف هرگونه ارتباط رسمی با دنیای خارج از مرزها است، به تعطیلی پنجشنبه‌ها وجاهت شرعی داد و بر مذمت تعطیلی شنبه‌ها تکیه کرد؛ اما در دیگر سوی ماجرا آنهایی که به تبعات این تصمیم واقف بودند، دست به کار شدند تا با استفتا از آیات ‌عظام تکلیف شرعی‌بودن یا نبودن تعطیلی شنبه و پنجشنبه را مشخص کنند. در این کش‌و‌قوس سرنوشت لایحه‌ای که قرار است به تعطیلات سروسامان دهد، بلاتکلیف مانده است و زمان بررسی آن در صحن علنی مجلس همچنان نامشخص است. هرچند به گفته اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس «به‌تازگی نیز ۱۱۲ نفر از نمایندگان با استفاده از ظرفیت تبصره ۲ ماده ۱۰۰ آیین‌نامه داخلی مجلس در خواست اولویت بررسی این طرح را داشتند که این نامه به هیئت‌رئیسه ارسال شده است». این جمله به این معناست که هیئت‌رئیسه به‌زودی باید لایحه را در دستور کار مجلس قرار دهد؛ زیرا طبق تبصره ۲ ماده ۱۰۰ آیین‌نامه داخلی مجلس، در‌صورتی‌‌که 50 نفر از نمایندگان برای طرح یا لایحه‌ای تقاضای اولویت کنند، هیئت‌رئیسه موظف است آن را در دستور هفتگی مجلس قرار دهد.

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت طرح ساماندهی تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارکنان گفت: دولت لایحه‌ای تحت عنوان اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری به مجلس ارائه داد که این لایحه حدود سه ماه پیش در کمیسیون اجتماعی به‌عنوان کمیسیون تخصصی بررسی و به تصویب رسید و لایحه برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد.

او درباره لایحه مذکور گفت: دولت در این لایحه ساعت کاری کارکنان را از ۴۲‌و‌نیم ساعت در هفته به ۴۱ ساعت کاهش داده بود که با نظر و تصویب اعضا ساعت کاری کارکنان دولت در هفته به ۴۰ ساعت کاهش یافت؛ بنابراین با موافقت اعضا ساعت کاری در هر روز هشت ساعت و روزهای کاری نیز پنج روز خواهد شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: بخش دیگر این لایحه مربوط به ساماندهی تعطیلات آخر هفته بود که دولت پیشنهاد تعطیلی روز پنجشنبه را مطرح کرده بود، از طرفی دیگر جمعی از نمایندگان طرح تعطیلی شنبه‌ها را مطرح کرده بودند که اعضای کمیسیون با اکثریت آرا با تعطیلی روز شنبه موافقت کردند؛ بنابراین با تصویب اعضا روزهای کاری از یکشنبه تا پنجشنبه و ساعت کاری هم در هر روز هشت ساعت خواهد بود، البته مصوبه اعضای کمیسیون نیاز به موافقت نمایندگان در جلسه علنی و تأیید شورای نگهبان دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه در کمیسیون اجتماعی بحث و تبادل نظر شد، گفت: یکی از این موارد این بود که اگر تعطیلات آخر هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه باشد، با توجه به اینکه تعطیلات جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه است، در نتیجه ارتباط اقتصادی کشور با سایر کشورها به مدت چهار روز قطع می‌شود که قطعا تأثیرات منفی بر اقتصاد ما دارد.

او ادامه داد: البته موافقان تعطیلی پنجشنبه نیز نکاتی مطرح می‌کردند؛ از‌جمله اینکه مردم به‌گونه‌ای به تعطیلی این روز عادت کرده‌اند. البته با توجه به سؤالاتی که از مراجع تقلید پرسیده شده، هیچ‌گونه بحث غیر‌شرعی که پنجشنبه تعطیل باشد یا نباشد، نداریم؛ بلکه بحث تعطیلی روز جمعه است که اسلام تأکید دارد که طبق مصوبه مجلس تعطیلی این روز بر جای خود باقی است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: اینکه پنجشنبه تعطیل نباشد، هیچ اشکال شرعی و مخالفتی با قانون اساسی ندارد و برای دولت نیز بار مالی نداشته و به عبارتی هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد.

در همین زمینه سعیدی، نماینده چابهار، هم درباره مخالفان تعطیلی شنبه‌ها گفته است که «برخی از عزیزان مخالفت‌هایی داشتند، مثلا آقای میرسلیم مطرح کرده بودند که روز شنبه روز مقدس یهودیان است و نباید تعطیل شود؛ اما برداشت بنده این است که عمده نمایندگان موافق تعطیلی روز شنبه برای تعطیلات هستند».

او توضیح داده است که «با توجه به اینکه در اکثر کشور‌های دنیا یکشنبه تعطیل هستند، اگر می‌خواستیم پنجشنبه و جمعه تعطیل کنیم، مراودات ما با جهان دچار مشکل می‌شد. در این شرایط راهی جز تعطیلی جمعه و شنبه نداریم؛ مثل تمام کشور‌های اسلامی که این دو روز شنبه و جمعه را تعطیل می‌کنند».

اما همچنان بین انتخاب تعطیلی بین شنبه و پنجشنبه چالش جدی وجود دارد و حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که با ادامه وضعیت فعلی رسیدگی نهایی به لایحه به عمر این مجلس ختم نشود که اگر این‌گونه شود، تقریبا باید با اصل ماجرا خداحافظی کرد تا آینده‌ای نامعلوم که آیا دولت پیگیر لایحه باشد یا خیر./ شرق

سوالات رایج درباره اینکه آیا شنبه ها تعطیل میشود؟ 

برخی میپرسند: تعطیلی شنبه‌ها شامل بانک‌ها میشود؟ آیا تعطیلی شنبه‌ها شامل مدارس میشود؟ در پاسخ این سوالات باید گفت هنوز مشخص نیست جزییات تعطیلی شنبه ها چگونه است اما همانطور که الان مدارس پنج شنبه و جمعه تعطیل است، آن زمان به جای پنج شنبه، شنبه ها تعطیل است. درباره بانک ها نمی توان نظر دقیق داد.

متن تعطیلی پنجشنبه و تغییر ساعت کاری

متن لایحه تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه به شرح ذیل است:

لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری

ماده واحده- ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- به صورت زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۸۷- ساعات کار کارمندان دولت چهل و دو ساعت و سی دقیقه در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد. تغییر ساعت کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، بر عهده دستگاه ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات موظف، در طرح‌های طبقه بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

تبصره ۱- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (۱۰) ساعت) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در موارد خاص با موافقت هیئت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.

تبصره ۳- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر و یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان، فارغ از سقف مذکور در این ماده تعیین می‌شود.

تبصره ۴- همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی، به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحد‌های خدمت‌رسان نظیر واحد‌های ذی‌ربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحد‌های نظامی، انتظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظیم نمایند.

تبصره ۵- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به چهل و دو ساعت و سی دقیقه کار در هفته و یکصد و هفتاد ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود.

پنج‌شنبه‌ها تعطیل می‌شود یا شنبه؟

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید. اما در خصوص اینکه تعطیلی روز پنج‌شنبه‌ باشد یا شنبه تصمیم‌گیری نشد. قرار شد در جلسه آتی کمیسیون اجتماعی در خصوص اینکه پنج‌شنبه‌ یا شنبه تعطیل باشد، تصمیم‌گیری شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم کمیسیون اجتماعی افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز به تصویب رسید. در کمیسیون اجتماعی از اتاق تعاون و بازرگانی دعوت کردیم تا در صورت تغییر روز تعطیلی از پنج‌شنبه‌ به شنبه منطق علمی و استدلال قوی داشته باشیم تا از این موضوع در صحن مجلس دفاع کنیم.

او در خصوص ساعت کاری کارمندان در صورت افزایش تعطیلات آخر هفته، اظهار کرد: طبق لایحه دولت ساعت کار اداری در طول هفته یک ساعت و نیم کم می‌شود.

اما پیشنهادهایی در کمیسیون اجتماعی برای کاهش ساعت کاری در هفته به ۴۰ ساعت وجود دارد که هنوز بررسی نشده است. همچنین کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده و بر اساس ماده واحده آن ساعت اداری باید کم شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 107276

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر