سکه‌بازان زیر رگبار اخبار / افزایش اندک قیمت سکه

قیمت دلار که در آخرین روز هفته گذشته به کف کانال 48 هزار تومان رسیده بود، از این محدوده فاصله گرفت و افزایش یافت. سیگنال دلار به بازار سکه رسید و قیمت سکه کمی افزایشی شد.

سکه‌بازان زیر رگبار اخبار / افزایش اندک قیمت سکه

قیمت دلار که در آخرین روز هفته گذشته به کف کانال ۴۸ هزار تومان رسیده بود، از این محدوده فاصله گرفت و افزایش یافت. سیگنال دلار به بازار سکه رسید و قیمت سکه کمی افزایشی شد.

قیمت سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته خود را به کف کانال ۲۷ میلیون نزدیک کرد و در آستانه ورود به کانال ۲۶ میلیون تومانی بود. اما امروز قیمت سکه افزایشی شد.

قیمت سکه امامی امروز ۳۱ تیر ماه به ۲۷ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه بهار آزادی هم به ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود و ربع سکه هم کار خود را با قیمت ۹ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان تمام کرد.

قیمت طلا هم به گرمی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. رقمی که نسبت به چند روز گذشته هیچ تغییری نداشت. این مساله نشان می‌دهد که قیمت سکه بیشتر از طلا تحت تاثیر قیمت دلار است. به عبارتی سکه در برابر نوسانات قیمت دلار واکنش بیشتری از خود نشان می‌دهد و طلا در برابر قیمت دلار مقاوم‌تر است.

قیمت طلا و سکه در مرداد ارزان‌تر می‌شود؟

اما قیمت سکه و طلا به چه سمتی می‌رود؟ پیش از این این گمانه مطرح شده بود که همزمان با شروع ماه محرم، تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار کمتر شود و قیمت‌ها کاهشی باشد. اگرچه فعالان بازار چنین ادعایی را رد کرده بودند اما تاکید داشتند که احتمال کاهش حباب سکه وجود دارد. اما همه آنها معتقدند که قیمت طلا و سکه را تقاضا مشخص نمی‌کند و آنچه در این میان تعیین‌کننده است قیمت دلار است.

در بازار ارز هم به نظر می‌رسد نوعی بلاتکلیفی در جریان است. از یک طرف بازارساز در تلاش است که قیمت‌ها را ثابت نگه دارد و از طرف دیگر، سیگنال‌های اقتصادی بیانگر رشد نقدینگی در بازار است. سیگنال‌های سیاسی موثر بر دلار هم چندان مثبت نیست و تنش میان ایران و آمریکا در خلیج فارس شدت گرفته است.

حالا معامله‌گران معتقدند که علاوه بر این اخبار موثر، باید کف و سقف قیمت دلار و طلا و سکه را هم رصد کرد. به گفته تحلیلگران اگر قیمت سکه به کمتر از ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد، احتمال ورود سکه به کانال ۲۶ میلیون تومان وجود دارد

اما اگر روند قیمت دلار افزایشی باشد و از مرز ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان بالا برود، احتمال رشد قیمت سکه وجود دارد و سکه به کانال ۲۸ میلیون نزدیک می‌شود. اما در مجموع فعالان، بازار را ثابت پیش بینی می‌کنند و انتظار نوسان غیرمنتظره‌ای را ندارند.

در بیشتر روزهای هفته پایانی تیر، قیمت طلا و سکه در مسیر کاهشی قرار داشتند. این کاهش، قیمت سکه را در کانال‌های پایین‌تر نشاند اما مسیر طلا در برخی روزها از سکه جدا شد و افزایش محدودی داشت.

انس دوباره ریزشی شد

فعالان بازار طلا می‌گویند متقاضی در این بازار بسیار کم و تقاضا به حداقل رسیده است. از سوی دیگر باید در نظر داشت برخی اخبار نامساعد سیاسی نیز در روزهای تعطیلی پایان هفته مخابره شده که می‌تواند به مذاق افزایشی‌‌های باز خوش بیاید. گفتنی است انس‌ جهانی که به محدوده ۲۰۰۰ دلاری نزدیک شده بود بار دیگر کاهش داشت و در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۱۹۶۵ دلار معامله می‌شود.

در آخرین روز هفته گذشته قیمت طلا و سکه در مسیر متفاوت از یکدیگر قرار گرفتند. قیمت طلا به همراه قیمت سکه امامی افزایشی بود. سایر قطعات سکه نیز کاهش داشتند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که در تقابل اخبار نامساعد سیاسی با رکود تقاضا، ثبات نسبی تا پایان محرم و صفر در بازار فلز زرد حاکم باشد. این در شرایطی است که تقاضای جدید به سبب ریزش قیمت‌ها وارد بازار نشود.

قیمت ربع سکه بدون تغییر ماند

روز پنجشنبه ۲۹ تیر قیمت سکه امامی با افزایش ۹۶ هزار تومانی با قیمت ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان مبادله شد. اما قیمت سکه بهار ۱۱۰ هزار تومان افت داشت و با رقم ۲۴ میلیون و ۴۹۱ هزار تومان مبادله شد.

مطالعه بیشتر:تداوم روند معکوس قیمت طلا و سکه / پیش‌بینی‌ها چه می‌گویند؟

در آخرین معامله هفته گذشته نیم‌سکه ۵۰ هزار تومان ارزان و با رقم ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مبادله شد. ربع سکه اما تنها قطعه‌ای بود که با وجود نوسانات قیمتی در طول معاملات پنجشنبه بدون تغییر ماند و با قیمت ۹ میلیون و۷۵۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

همچنین سکه گرمی ۵۰ هزار تومان ارزان شد و با قیمت پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.

مسیر متفاوت طلا و سکه

روز پنجشنبه ۲۹ تیر قیمت طلا افزایشی بود. هر مثقال طلا با ۲۹ هزار تومان افزایش با قیمت ۱۰ میلیون و ۳۸ هزار تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار، هفت هزار تومان افزایش داشت و با قیمت دو میلیون و ۳۱۷ هزار تومان معامله شد. همچنین طلای دست دوم به قیمت دو میلیون و ۲۸۶ هزار تومان رسید.

در آخرین معامله هفته گذشته حباب تمام قطعات سکه، غیر از سکه امامی کاهش داشت. حباب سکه امامی بدون تغییر همانند روز چهارشنبه ماند. حباب سکه بهار ۲۱۱ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۰۵  هزار تومان، ربع سکه ۲۸ هزارتومان و سکه گرمی ۶۴ هزار تومان کاهش داشت.

قیمت سکه امامی نسبت به پنج شنبه افزایش قیمت جزئی ۳۹ هزار تومانی داشته است.

 سکه امامی امروز شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ با افزایش قیمت جزئی ۳۹ هزار تومانی نسبت به پنج شنبه به ۲۷ میلیون و ۳۳۹ هزار تومان رسیده است. همچنین حباب این سکه روی رقم ۴ میلیون و ۸۰۹ هزار تومان قرار دارد.

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98418

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر