سقوط بی‌سابقه دسته جمعی دلار، سکه و طلا در دوماه / هفته ریزش در پیش است

طبق تحلیل نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی یک هفته اخیر باوجود افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، همچنان قیمت‌ها در بازار سکه و طلای داخلی سیری نزولی داشته و قیمت انواع قطعات سکه و حباب آن‌ها، مصنوعات طلا و البته ارز به پایین‌ترین حد خود ظرف دو ماه اخیر رسیده است.

سقوط بی‌سابقه دسته جمعی دلار، سکه و طلا  در دوماه / هفته ریزش در پیش است

تیرماه ۱۴۰۲ در حالی به پایان رسید که بازارهای سهام، ارز، طلا و سکه با افت مواجه بودند. در این میان بازار سکه بیشترین ریزش را در میان بازارها ثبت کرد. اما دلار با رفت و برگشت به کانال ۴۸ هزار تومانی، ریزش زیادی نداشت و به عبارت دقیق‌تر، درجا زد.روند قیمت ها در بازار ارز و طلا مدت هاست که نشان داده که سودای نزولی شدن دارد، حتی با حضور جنگنده های آمریکایی در خلیج فارس قیمت دلار و قیمت سکه صعودی نشد چرا که هنوز امیدها به جریان دیپلماسی قطع نشده است. آمریکا بیش از یکماه است که تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکرده است، رویکردی که در گذشته نیز در زمان انجام مذاکرات اتخاذ می شده است.

اخبار توافق کوچک میان ایران و آمریکا، تبادل زندانی میان دو کشور، سفر وزیر خارجه عمان به ایران، تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌های عراقی، تکذیب برخی توافق‌ها میان ایران و طرف‌های غربی، توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های بین‌المللی و مواردی از این دست، از جمله سیگنال‌های مثبت و منفی این ماه بود که بازارها را با سرگیجه مواجه کرد.

این سرگیجه چند بار قیمت دلار را به کانال ۴۹ هزار تومانی برد و دوباره به کانال ۴۸ هزار تومانی بازگرداند. به تبع این نوسانات در قیمت دلار، قیمت طلا و سکه هم دچار نوسان شد و در نهایت با تغییر کانال در مسیر نزولی به کار خود پایان داد.

این اخبار و داده های اطلاعاتی در فضای رکودی ماه محرم باعث شد بازار ارز این هفته را نزولی شروع به کار کند. در این میان چارت ها نیز در بازار ارز و طلا سیگنال نزولی صادر کردند و به کمک معامله گران کاهشی آمدند تا همه چیز در این هفته علیه دلار و طلا باشد.

قیمت پایانی دلار در هفته‌ای که گذشت، کمتر از قیمت آغازین آن بود و به همین دلیل روند قیمت دلار در هفته قبل در مجموع نزولی بوده است.

دلیل نزولی بودن دلار در این هفته بیشتر از جنس سیاسی بود، چراکه با وجود برخی اخبار منفی درمورد ایران، برخی اخبار دیگر نیز نشانه‌هایی از ارتباطات دیپلماتیک را در خود دارد.

سفر هفته قبل وزیر خارجه عمان به ایران یکی از مواردی است که وجود جریان دیپلماسی با غرب را تایید می‌کند. تنها یکروز پس از این سفر خبرگزاری رویترز از اعطای معافیت ۱۲۰ روزه توسط آمریکایی‌ها به عراق خبر داد که طی آن عراق می‌تواند هزینه برق ایران را از طریق بانک ثالث غیرعراقی پرداخت کند. اگرچه وزیر برق عراق از این موضوع اظهار بی خبری کرد ولی متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این خبر را در تایید کرده است.

مصر هم پس از سفر وزیر خارجه عمان از وجود تعاملات مثبت با ایزان خبر داد که انتظارات از بازار ارز و طلا را نزولی کرد با این وجود برخی خبرها هم خوشایند بازار ارز نبود چرا که بر اساس گزارش بانک مرکزی سهم پول از نقدینگی ایران رکورد یازده ساله را زده است. پول عضو مخرب نقدینگی در بازارهاست چرا که با افزایش سهم پول از نقدینگی قدرت تخریب نقدینگی در ورود به بازارها افزایش پیدا میکند. در تکانه های افزایشی ورود پول پرقدرت می تواند سدهای مقاومتی را یکی پس از دیگری در بازار ارز بشکند. به همین خاطر آمار منتشر شده ازنقدینگی و سهم پول از نقدینگی مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت.

طبق تحلیل نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی یک هفته اخیر باوجود افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، همچنان قیمت‌ها در بازار سکه و طلای داخلی سیری نزولی داشته و قیمت انواع قطعات سکه و حباب آن‌ها، مصنوعات طلا و البته ارز به پایین‌ترین حد خود ظرف دو ماه اخیر رسیده است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت به دلیل شرایط اقتصادی آمریکا و همچنین کاهش ارزش دلار در جهان، قیمت طلا و سایر فلزات سیر صعودی داشت. در این هفته قیمت طلا، نقره، پلاتین و سایر فلزات گران‌بها روند افزایشی قیمت به خود گرفت؛ بطور هر اونس طلا در این هفته با ٢٧ دلار افزایش همراه بود.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: علیرغم سیر صعودی قیمت‌ها در بازارهای جهانی اما در حال حاضر باتوجه به شرایط تقاضا، نوسان کاهشی نرخ ارز و تخلیه حباب سکه و طلا و به‌نوعی کاهش معاملات سوداگرانه طلا، سبب شد این هفته قیمت سکه و طلا سیر نزولی داشته باشد. همانطور که اشاره شد این در حالی بود که قیمت طلا در بازارهای جهانی سیر صعودی داشت.

٩٠٠ هزار تومان دیگر از بهای سکه ریخت

وی در رابطه با تغییرات قیمت انواع قطعات سکه و طلا در بازار یک هفته اخیر و آخرین قیمت‌ها در معاملات پایانی هفته (روز پنجشنبه) گفت: این هفته سکه تمام قدیم با ٨٠٠ هزار تومان کاهش روز گذشته در آخرین معاملات ٢۴ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان بود. سکه تمام طرح جدید با ٩٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی به ٢٧ میلیون و ٢۵٠ هزار تومان رسید. نیم سکه با ۴۵٠ هزار تومان کاهش به ١۴ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان و ربع سکه با ۴٠٠ هزار تومان افت بها نسبت به ابتدای هفته‌ به ٩ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی نیز پنج و ٩٠٠ هزار تومان در پایان هفته تعیین قیمت شد که نسبت به ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش را تجربه کرده است.

کارشناس و تحلیل‌گر بازار سکه و طلا، خاطر نشان کرد: در مجموع انواع قطعات سکه با کاهش قیمت و البته کاهش حباب همراه بوده است. طلای آب شده نیز در بازار با توجه به کاهش تقاضا، با کاهش حباب مواجه شده و ٢٠۵ هزار تومان از حباب آن طی یک هفته اخیر تخلیه شد؛ این درحالیست که همانطور که اشاره شد طلا در بازارهای جهانی ٢٧ دلار افزایش قیمت داشته است؛ بنابراین قسمتی از کاهش قیمت طلای آب شده (١٧ عیار) تخلیه حباب آن و بخشی دیگر مربوط به کاهش نرخ ارز است. در پایان هفته هر مثقال طلای آب شده در محدوده قیمتی ١٠ میلیون تومان قرار داشت؛ هر گرم طلای ١٨ عیار نیز با ۴٧ هزار تومان کاهش بها نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) دو میلیون و ٣١٧ هزار تومان به ازای هر گرم قیمت داشت.

کشتی‌آرای تاکید کرد: حباب انواع قطعات سکه در این هفته با کاهش همراه بود. حباب سکه تمام طرح جدید به عنوان شاخص حباب در یک هفته اخیر ۴٠٠ هزار تومان کاهش داشته و در حال حاضر در محدوده چهار میلیون و ۶٠٠ هزار تومان قرار دارد؛ است درحالی است که حباب سکه تا هفت میلیون ۵٠٠ هزار تومان هم بزرگ شده بود. بنابراین می‌توان گفت که طی ١.۵ ماه گذشته قیمت سکه و حباب آن، طلا و ارز سیر نزولی داشته و روز گذشته به پایین رقم خود طی دو ماه اخیر رسیده است؛ فلذا عددهای فوق‌الذکر در دو ماه گذشته بی‌سابقه بوده و رکوردی تازه در دو ماه گذشته بود.

معاملات سکه و طلا واقعی است و سوداگران کنار رفته‌اند

وی برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: برای هفته آینده پیش‌بینی می‌شود که با توجه به اینکه نوسان قیمت اونس که فعلا تاثیری بر بازار داخل ندارد و همچنین با توجه به ایام سوگواری که پیش‌رو داریم، کاهش تقاضا خواهیم داشت و طبیعتاً است کاهش تقاضا منجر به تخلیه بیشتر حباب سکه خواهد شد. نکته قابل توجه و اساسی در خصوص سکه و طلا این است که یک ماهی می‌شود که سوداگران سکه و طلا از بازار خارج شده‌اند و اکثر معاملات سکه و طلا واقعی و مصرفی بوده است و دیگر معاملات سوداگرانه برای خرید سکه و طلا نداریم و این خود تأثیر به‌سزایی در کاهش قیمت‌ها و هیجانات بازار داشته است.

وضعیت امروز بورس

وضعیت بازار در تیرماه بازدهی بازارها در تیرماه/ ریزش دسته‌جمعی انواع سکه در سایه درجا زدن دلار

تیرماه 1402 در حالی به پایان رسید که بازارهای سهام، ارز، طلا و سکه با افت مواجه بودند. در این میان بازار سکه بیشترین ریزش را در میان بازارها ثبت کرد. اما دلار با رفت و برگشت به کانال 48 هزار تومانی، ریزش زیادی نداشت و به عبارت دقیق‌تر، درجا زد.

اخبار توافق کوچک میان ایران و آمریکا، تبادل زندانی میان دو کشور، سفر وزیر خارجه عمان به ایران، تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌های عراقی، تکذیب برخی توافق‌ها میان ایران و طرف‌های غربی، توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های بین‌المللی و مواردی از این دست، از جمله سیگنال‌های مثبت و منفی این ماه بود که بازارها را با سرگیجه مواجه کرد.

این سرگیجه چند بار قیمت دلار را به کانال 49 هزار تومانی برد و دوباره به کانال 48 هزار تومانی بازگرداند. به تبع این نوسانات در قیمت دلار، قیمت طلا و سکه هم دچار نوسان شد و در نهایت با تغییر کانال در مسیر نزولی به کار خود پایان داد.

در این میان وضعیت بازار سهام نیز چنگی به دل نمی‌زد و تمامی شاخص‌های این بازار در تیرماه منفی بودند. در این بازار علاوه بر از بین رفتن توان اهرم دلار برای ایجاد حرکت و روند، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز شرایط را بحرانی‌تر کرد تا سرمایه‌گذاران تمامی سهم‌ها به فروش هیجانی دست بزنند.

به این ترتیب تیرماه در حالی به پایان رسید که نه تنها معاملات سفته‌بازانه دلار منفعتی برای معامله‌گران نداشت بلکه بازار تولیدمحور سرمایه نیز شاهد فرار سرمایه‌گذاران بود.

فصل سردرگمی دلار

قیمت دلار در تیرماه نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت؛ در این بازه یک ماهه، قیمت دلار بین دو کانال 48 و 49 هزار تومانی بالا و پایین می‌رفت. گاه خود را به کانال 50 هزار تومانی نزدیک می‌کرد و گاه به کف کانال 48 هزار تومانی نزدیک می‌شد.

قیمت دلار در آخرین روز خردادماه روی رقم 48 هزار و 300 تومان بسته شده بود اما به محض آغاز تیرماه، بیش از 1000 تومان افزایش داشت و به قیمت 49 هزار و 350 تومان در اول تیر رسید. با این حال دلار با پشت سر گذاشتن نوسانات افزایشی و کاهشی بسیار در تیرماه، سی و یکمین روز از این ماه را روی قیمت 48 هزار و 800 تومان به پایان رساند.

مطالعه بیشتر:پیش بینی قیمت طلا و سکه 1 مرداد 1402/ وقت خرید طلا و سکه است؟

به این ترتیب قیمت دلار نسبت به آخرین روز خردادماه بیش از یک درصد رشد ثبت کرد اما نسبت به نخستین روز تیرماه 1.35 درصد کاهش داشت.

تغییر کانال همه قطعات سکه

طی چهارمین ماه سال، قیمت انواع سکه و طلای 18 عیار با ریزش مواجه بود. این بازار سردستگی ریزش بازارهای موازی در تیرماه را بر عهده داشت.

قیمت طلای 18 عیار در این ماه از دو میلیون و 335 هزار و 200 تومان در هر گرم به دو میلیون و 299 هزار تومان رسید و به این ترتیب بازدهی منفی 1.55 درصدی را ثبت کرد.

قیمت سکه امامی با نزول به کانال پایین‌تر از 28 میلیون و 581 هزار تومان در ابتدای تیرماه به 27 میلیون و 289 هزار تومان رسید و بازدهی منفی 4.5 درصدی داشت.

بازدهی طلا و سکه تیر

سکه بهار آزادی هم در این ماه کانال عوض کرد و از 25 میلیون و 493 هزار تومان در ابتدای تیرماه به 24 میلیون و 448 هزار تومان در پایان ماه رسید. به این ترتیب سکه بهار آزادی در این ماه منفی 4.1 درصد عقب نشست.

نیم‌سکه هم در این ماه کانال عوض کرد و با عقبگرد 5.44 درصدی از 15 میلیون و 600 هزار تومان در ابتدای تیرماه به 14 میلیون و 750 هزار تومان در پایان این ماه تنزل کرد.

در تیرماه قیمت ربع سکه با ریزش 8 درصدی، بیشترین کاهش را در میان قطعات سکه ثبت کرد و از 10 میلیون و 600 هزار تومان در آغاز ماه به 9 میلیون و 750 هزار تومان در پایان ماه چهارم امسال رسید.

سکه گرمی نیز دست کمی از ربع سکه نداشت و با ریزش 6.35 درصدی تیرماه را به پایان رساند. به این ترتیب قیمت سکه گرمی از 6 میلیون و 300 هزا رتومان در ابتدای ماه به 5 میلیون و 900 هزار تومان در پایان ماه رسید.

شلیک دولت به بورس

بازار سهام تیرماه را در شرایطی نوسانی و تحت تاثیر مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سپری کرد به نحوی که در اغلب روزها، سمت فروش نسبت به سمت تقاضا سنگین‌تر بود و تنها طی 5 روز معاملاتی، ورود پول حقیقی به بازار ثبت شد.

بررسی روند شاخص کل در تیرماه نشان می‌دهد، نماگر اصلی بازار سهام در این ماه بیشتر از 8.5 درصد کاهش ارتفاع داد و از دو میلیون و 173 هزار واحد به یک میلیون و 983 هزار واحد رسید.

 

 

منبع: عرشه انلاین- تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98298

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر