دلار فرزین جایگزین دلار جهانگیری شد؟ واکنش ها به یک تصمیم

محمدرضا فرزین رئیس جدید بانک مرکزی در نخستین مصاحبه خبری خود درباره قیمت دلار در سامانه نیما نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را اعلام و به مردم دلگرمی داد که اجناس وارداتی با این نرخ ارزش‌گذاری می‌شوند و از نوسانات بازار آزاد تاثیری نخواهند گرفت.

 دلار فرزین جایگزین دلار جهانگیری شد؟ واکنش ها به یک تصمیم

عرشه آنلاین :محمدرضا فرزین رئیس جدید بانک مرکزی در نخستین مصاحبه خبری خود  درباره قیمت دلار در سامانه نیما نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را اعلام و به مردم دلگرمی داد که اجناس وارداتی با این نرخ ارزش‌گذاری می‌شوند و از نوسانات بازار آزاد تاثیری نخواهند گرفت.

به گزارش عرشه آنلاین این اظهارنظر ما را یاد اظهارنظر معروف اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی در فروردین ۹۷ می‌اندازد. زمانی که نرخ ارز به ۱۲، ۱۳ و … رسیده بود در تلویزیون حاضر شد و محکم گفت: نرخ دلار از فردا (سه‌شنبه) برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققان و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خود به ارز نیاز دارند، ۴۲۰۰ تومان خواهد بود. فعالان اقتصادی و مردم هیچ دغدغه‌ای برای تأمین ارزشان با این نرخ نباید داشته باشند.

تجارت نیوز دراین باره نوشت نخستین اظهارات رئیس کل جدید بانک مرکزی نشان داد که قرار نیست بحران بازار ارز با تکیه بر اصول اقتصادی حل و فصل شود و بناست دولت همچنان بر طبل کنترل دستوری بازارها بکوبد.محمدرضا فرزین هم نیامده برای نرخ نیمایی تعیین تکلیف کرد و قیمت آن را به طور ثابت، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد! این در حالی است که طی هفته‌های گذشته قیمت دلار نیمایی وارد کانال ۳۰ هزار تومانی شده بود.

نکته بااهمیت دیگر اینکه رئیس کل جدید بانک مرکزی برای بازاری تعیین تکلیف کرده که بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا عمل می‌کند و قیمت‌ها در آن با اهرم‌هایی نظیر تورم و متغیرهای پولی تقویت یا تضعیف می‌شود.

او در همین حال مدعی شده است که واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با نرخ نیمایی و با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری

ایرنا: تفاوت ماهوی تثبیت نرخ ارز نیمایی در رقم ۲۸۵۰۰ تومان با ارز  ۴۲۰۰ تومانی

خبرگزاری ایرنا نوشت:تأمین ارز واردات کالاها با نرخ هر دلار ۴۲۰۰ تومان، سیاستی است که در ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۷ از سوی دولت دوازدهم تصویب شد. در روز تصویب این سیاست، نرخ دلار در بازار آزاد ۵۸۶۵ تومان بود و نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۷ حدود ۹۰۰ تومان گران شده بود.

مهم‌ترین ایراد سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی آن بود که دولت اعلام کرد برای همه مصارف ارزی، دلار ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌دهد، اشتباهی که سبب شد چندین میلیارد دلار منابع ارزی کشور در چند ماه برای واردات کالاهای غیرضروری خرج شود.نرخ ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی که محمدرضا فرزین رئیس‌کل جدید بانک مرکزی وعده داده تفاوت ماهوی با ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد:

اولا منبع تامین ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی ارزهای صادرات غیرنفتی است، نه ارز نفتی.

ثانیا ارز نیمایی فقط برای کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات اختصاص می‌یابد، نه همچون ارز ۴۲۰۰ که برای همه مصارف ضروری و غیرضروری عرضه و به فساد منجر شد.

ثالثا در سامانه نیما در ماه‌های اخیر همواره عرضه ارز بیش از تقاضا (حتی تا ۱۰ برابر) بوده است چراکه فقط واردکنندگان کالاهای اساسی، تجهیزات، ماشین‌آلات و مواد اولیه که از دستگاه‌های مربوطه مجوز ثبت سفارش دارند می‌توانند از این سامانه اقدام به تامین ارز واردات کنند.

 

کانال تلگرامی که عنوان سپاه قدس بر آن قرار دارد نوشت :انتصاب نامناسب فرزین برای بانک مرکزی آنقدر واضح بود که او با اولین تصمیم خود دلیل نامناسب بودنش را نشان داد!

اولین تصمیم در اولین قدم، باعث رانت و فساد خواهد شد.تثبیت ارز روی ۲۸۵۰۰ باعث فساد و رانت خواهد شد و مردم تنها متضرر این تصمیم خواهند بود.این تصمیم چه فرقی کرد با دلار ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری! مگه شما نمی‌گفتید این اختلاف قیمت، فسادزاست؟ پس چه جراحی اقتصادی شد؟به زودی باید شاهد بازداشت کسانی باشیم که ارز ۲۸۰۰۰ تومانی گرفتند کالا وارد کنند و ۴۴۰۰۰ تومان آزاد فروختند…

قیاس ٢٨٥٠٠ فرزین با ٤٢٠٠ جهانگیرى درست نیست

مجید شاکری، اقتصاددان نوشت : من تا مشخص شدن جزییات صبر مى‌کنم، اما قیاس ٢٨٥٠٠ آقای فرزین با ٤٢٠٠ آقای جهانگیرى درست نیست.دلار جهانگیرى تثبیت یک “نرخ" هست. دلار فرزین تثبیت یک میانگین است.دستکم چیزی شبیه تخلیه منابع باکیفیت که درباره یوروى EIH در سال ٩٧ رخ داد اینجا مطرح نیست.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 63143

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر