یک قدم به تعطیلی دو روز در هفته برای کارگران / کاهش ساعت کاری

یک قدم به تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج شنبه‌ها مانده است تصمیم گیری برای تعطیل اعلام کردن پنجشنبه یا شنبه را می‌توان یکی از فرسایشی‌ترین طرح‌هایی دانست که بار‌ها مطرح شده، اما هیچ‌گاه به نتیجه مشخصی منتهی نشده است.

یک قدم به تعطیلی دو روز در هفته برای کارگران / کاهش ساعت کاری

تعطیلی شنبه‌ها به کجا رسید؟ تعطیلی شنبه‌ها  از کی اجرا می‌شود؟نمایندگان با تعطیلی شنبه‌ها موافق هستند یا پنجشنبه‌ها؟ پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها  از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده است نمایندگان مجلس امروز رای دادند تا این لایحه با اولویت در مجلس بررسی شود 

 یک نماینده مجلس گفت که تعطیلی شنبه‌ها، احتمالااز سال ۱۴۰۳ اجرایی می شود

 

تعطیلی شنبه‌ها یک گام تا تصویب در مجلس مانده است.

تعطیلی شنبه‌ها به فوریت در مجلس بررسی خواهد شدامروز براساس تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، با امضای نمایندگان به رای گذاشته شد و براساس مصوبه امروز مقرر شد در اولین جلسه رسمی صحن علنی مجلس در دستور کار قرار گیرد. .پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها  از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده است. امروز یک نماینده مجلس گفت که تعطیلی شنبه‌ها، احتمالااز سال 1403 اجرایی می شود

پنجم آذرماه سال گذشته دولت برای افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، لایحه‌ای را تحت عنوان لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس ارسال کرد. همان زمان این لایحه به کمیسیون اجتماعی ارجاع و بررسی آن آغاز شد. اگرچه دولت در این لایحه به دنبال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بود، اما در کمیسیون اجتماعی و با پیشنهاد محسن پیرهادی، نماینده تهران شنبه جایگزین پنج‌شنبه شد و در صورت تایید نهایی این لایحه در صحن مجلس، جمعه و شنبه تعطیل خواهند بود.

 تصمیم گیری برای تعطیل اعلام کردن پنجشنبه یا شنبه را می‌توان یکی از فرسایشی‌ترین طرح‌هایی دانست که بار‌ها مطرح شده، اما هیچ‌گاه به نتیجه مشخصی منتهی نشده است. همچنان بین انتخاب تعطیلی بین شنبه و پنجشنبه چالش جدی وجود دارد و حتی شنیده‌ها حاکی از آن است که با ادامه وضعیت فعلی باید با اصل ماجرا خداحافظی کرد تا آینده‌ای نامعلوم که آیا دولت پیگیر لایحه باشد یا خیر.

تعطیلات هفته «دو روز» می‌شود

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مقرر شد تعطیلات پایان هفته به دو روز افزایش پیدا کند. از طرفی ساعات کاری کارمندان را هم تقلیل و از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته کاهش دادیم.

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موافقت نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز (دوشنبه ۹ بهمن‌ماه) مجلس با بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به صورت اولویت‌دار، عنوان کرد: این لایحه در ماه‌های گذشته در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد تصویب قرار گرفت  و با توجه به اینکه ماه‌ها است که در انتظار طرح و بررسی در صحن علنی مجلس است، امروز براساس تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، با امضای نمایندگان به رای گذاشته شد و براساس مصوبه امروز مقرر شد در اولین جلسه رسمی صحن علنی مجلس در دستور کار قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیح مواد این لایحه اضافه کرد: با توجه به محتوای مصوب در کمیسیون اجتماعی، براساس متن لایحه مقرر شد تعطیلات پایان هفته به دو روز افزایش پیدا کند. البته همچنان که در لایحه هم روز آن مشخص نشده است، تعیین روز تعطیل و اینکه پنجشنبه باشد یا شنبه، در اختیار و برعهده دولت است و ما در مجلس تنها تعطیلی دو روز را تصویب کردیم.

گودرزی کاهش چهار ساعته ساعات کاری را از دیگر مواد این لایحه خواند و افزود:  از طرفی ساعات کاری کارمندان را هم تقلیل و از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته کاهش دادیم.

به گفته نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هدف نمایندگان مجلس از پیگیری این لایحه افزایش اوقات فراغت خانواده‌ها در جهت تحکیم بنیان خانواده و گرمی‌بخشی به فضای زندگی کارمندان و کارکنان دولت بوده و هست.

گودرزی با تاکید بر اینکه همه کشورهای دنیا به جز ایران و یک کشور دیگر، دو روز تعطیلات در هفته دارند، تصریح کرد: شایسته بود که ما هم به جهت افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی و انگیزه کارکنان و همچنین در جهت تحکیم بنیان خانواده‌ها، توجه به اوقاتی که خانواده‌ها بتوانند بیشتر در کنار همدیگر باشند و از فرصت پایان هفته بهتر بهره ببرند این مصوبه را پیگیری کردیم  تا در اولین جلسه صحن علنی مجلس در دستور کار قرار بگیرد. پیش‌بینی می‌شود که با رای قاطعی تصویب و پس از تایید شورای نگهبان، اجرا شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 124291

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر