پشت پرده عقب افتادن تعطیلات آخر هفته/ تعطیلی شنبه‌ها یا پنج شنبه‌ها منتفی می شود

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته روز گذشته هم در دستور کار قرار نگرفت. این در حالی است که پیش از این سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرده بود که این لایحه روز یکشنبه دهم دی ماه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. با این حال اما رئیس کمیسیون اجتماعی گفت که پیگیر هستیم تا لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در هفته آتی مجلس مطرح شود.

پشت پرده عقب افتادن تعطیلات آخر هفته/  تعطیلی شنبه‌ها یا پنج شنبه‌ها منتفی می شود

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته روز گذشته هم در دستور کار قرار نگرفت. این در حالی است که پیش از این سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرده بود که این لایحه روز یکشنبه دهم دی ماه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. با این حال اما رئیس کمیسیون اجتماعی گفت که پیگیر هستیم تا لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در هفته آتی مجلس مطرح شود.

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص چرایی در دستور کار قرار نگرفتن لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته اظهار کرد: لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است. هفته گذشته آقای قالیباف قول دادند که لایحه افزایش تعطیلات در هفته جاری در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد، اما متاسفانه در دستور کار این هفته قرار نگرفت. اما ما پیگیری کردیم و می‌کنیم تا هفته آینده لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد. چون افزایش تعطیلات آخر هفته مطالبه عموم مردم مخصوصا مردم در استان‌ها است. او در خصوص چرایی اصلاح لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی، گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس اگر تعداد امضا به ۵۰ برسد، کمیسیون می‌تواند مجدد جلسه بگذارد و لایحه یا طرحی را اصلاح کند.

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته بر همین منوال در دستور کار صحن کمیسیون قرار گرفت و در خصوص روزهای تعطیلات آخر هفته، اختیار را به دولت دادیم. البته اصلاحاتی در لایحه دولت داشتیم و ۴۴ ساعت کاری در هفته را در کمیسیون به ۴۰ساعت کاری کاهش دادیم و با دو روز تعطیلات آخر هفته هم موافقت کردیم. اما اینکه دومین روز تعطیلات آخر هفته پنج‌شنبه یا شنبه باشد، در اختیار دولت است. او تصریح کرد: البته در صحن مجلس از سوی نمایندگان پیشنهادهایی ثبت شده که دومین روز تعطیلات آخر هفته شنبه باشد و این موضوع طرفداران خاص خودش را دارد. همچنین در خصوص اینکه دومین روز تعطیلات آخر هفته پنج‌شنبه باشد نیز پیشنهادهایی ثبت شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص علت برگشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به کمیسیون و اصلاح آن‌ تاکید کرد: دولت در خصوص اینکه روز شنبه تعطیل باشد، مخالفتی نداشت. تعدادی از نمایندگان در‌خواست برگشت این لایحه و اصلاح آن را داشتند و بر این اساس اصلاح انجام شد. لایحه در حال حاضر در نوبت رسیدگی در صحن است و امیدواریم رئیس مجلس این لایحه را در اولویت قرار دهند تا در صحن بررسی شود.

علت اصلی تعلل چیست؟

همچنین علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص علت اصلاح لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون متبوعش، گفت: در لایحه دولت اختیار تعیین دومین روز تعطیلات آخر هفته بر عهده خودشان بود. اما در کمیسیون اجتماعی تصویب کردیم که دومین روز تعطیلات آخر هفته شنبه باشد و ساعت کاری در طول هفته را نیز از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش دادیم. اما فضای فرهنگی و روانی در جامعه و در میان برخی نمایندگان ایجاد شد که شنبه روز تعطیلی برخی از ادیان خاص از جمله یهودیت است و ما نباید هم‌آوا با آنها شویم.

او ادامه داد: همین فضا باعث شد تا هیات رئیسه در اینکه گزارش کمیسیون در خصوص لایحه افزایش تعطیلات را در دستور صحن قرار دهد، تعلل کند. بر این اساس ما در کمیسیون اجتماعی تدبیر و این لایحه را اصلاح کردیم و آوردیم که تعیین دومین روز تعطیلات آخر هفته بر عهده دولت باشد تا در این شرایط، حساسیت‌ها کم و لایحه در صحن مطرح شود. چون اصل افزایش تعطیلات آخر هفته محسنات بسیاری دارد و اینکه پنج‌شنبه تعطیل باشد یا شنبه فرع موضوع است. این عضو کمیسیون اجتماعی، خاطرنشان کرد: در صحن علنی مجلس احتمال دارد با پیشنهاد نمایندگان، دومین روز تعطیلات آخر هفته در صحن مجلس مشخص می‌شود یا لایحه دولت رای بیاورد که در این شرایط دولت دومین روز تعطیلات آخر هفته را تعیین می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120525

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر