طلایی که فدراسیون در آن کمترین نقش را داشت!

تیم ملی شطرنج ایران در بازی های آسیایی هانگژو تاریخ سازی کرد و قهرمان بخش استاندارد این رقابت‌ها شد اما بار اصلی در این مسیر سخت عمدتا بر دوش خود ورزشکاران بود.

طلایی که فدراسیون در آن کمترین نقش را داشت!

تیم ملی شطرنج ایران در بازی های آسیایی هانگژو تاریخ سازی کرد و قهرمان بخش استاندارد این رقابت‌ها شد اما بار اصلی در این مسیر سخت عمدتا بر دوش خود ورزشکاران بود.

به گزارش عرشه آنلاین، شطرنج‌بازان ایرانی در بازی‌های آسیایی هانگژو دست به کار بزرگی زدند و به عنوان قهرمانی رسیدند. آنها با یک عملکرد درخشان توانستند تیم‌های بزرگی همچون هند، چین و ازبکستان را پشت سر بگذارند و به مدال طلای این دوره از رقابتها دست یابند.  

این مدال در شرایطی به دست آمد که قبل از بازی‌های آسیایی کمتر کسی روی آن حساب باز کرده بود اما شطرنجبازان ایرانی توانستند یک طلای غیر منتظره برای ایران به ارمغان آورند. شاید یکی از دلایل خاص بودن این مدال آن است که فدراسیون نقش زیادی در راه آماده‌سازی ملی‌پوشان ایفا نکرده واین موفقیت حاصل  تلاش، نبوغ و زحمت‌های خود شطرنج‌بازان و هزینه‌های خانواده‌هایشان است.

تیم ملی شطرنج‌ ایران که با ترکیب پرهام مقصودلو، بردیا دانشور، پویا ایدنی، سیدمحمدامین طباطبایی و امیررضا پورآقابالا در بازی‌های آسیایی حضور داشت بعد از کسب عنوان قهرمانی به عدم حمایت فدراسیون اشاره کردند.

سید محمد امین طباطبایی در خصوص نداشتن مربی گفت:" این مدال در شرایطی حاصل شد که با مشکلات بزرگی از جمله کمترین امکانات و نبودن مربی روبرو بودیم و قهرمانی بی هیچ کمک خاصی به دست آمد. حقیقتا بچه‌ها با دست خالی قهرمان شدند. به نظرم در ایران مربی نداریم که بتواند به ما کمک کند اما گزینه‌های بهتری می توانست با ما اعزام شود. ما نیاز به مربی خوب خارجی داریم."

امین طباطبایی

پویا ایدنی بعد از کسب عنوان قهرمانی نیزگفت: "امکانات ما شاید یک‌صدم رقبا نیز نبود. حریفان ما در کمپ‌های تمرینی فوق‌العاده‌ای حضور داشتند که ما نداشتیم. امیدوارم مسئولان با این قهرمانی، بیشتر به شطرنج توجه کنند. ما برای پیشرفت و موفقیت به مربی خارجی نیاز داریم. مربی داخلی نمی‌تواند به ما کمک کند. در اینجا هم مربی ما عملا کمکی نکرد و بیشتر حکم سرپرست را داشت."

​امین طباطبایی

بردیا دانشور شطرنج‌باز ۱۷ ساله نیز بعد از کسب عنوان قهرمانی به مشکلات و کمبودها اشاره کرد و گفت: "پیش از آغاز مسابقات حقیقتا پیش‌بینی نمی‌کردم به مدال طلا برسیم چون امکانات و مربی نداشتیم. مربی ما فقط سرپرست بود و حتی برای یک بازی هم کسی به ما کمک نکرد. با همه مشکلات و کمبودها باز هم قهرمان شدیم."

بردیا دانشور

پرهام مقصودلو کاپیتان تیم ملی نیز بعد از عنوان قهرمانی گفت: " با حضور قدرت‌هایی چون چین و هند که مربی تراز اول دنیا را داشتند، ما بدون مربی و با زحمت خودمان قهرمان شدیم. حتی یک کمپ تمرینی هم نداشتیم اما فوق‌العاده کار کردیم. این مدال فقط با تلاش و همت خودمان بود و انصافا باید بعد از این طلا برای شطرنج کاری کنند و توجه بیشتری داشته باشند."

پرهام مقصودلو

سطح پایین سرمربی تیم ملی شطرنج

یکی از مشکلاتی که شطرنج‌بازان در راه آماده‌سازی بازی‌های آسیایی داشتند نداشتن مربی سطح بالا بود. فدراسیون مهرداد اردشی استاد بین‌المللی و مربی ارشد فیده را به عنوان سرمربی تیم ملی در هانگژو انتخاب کرد که البته به گفته خود ورزشکاران بیشتر نقش سرپرست را ایفا کرد تا مربی چرا که او سطح پایین‌تری نسبت به شطرنج‌بازان دارد و حتی ریتینگ این مربی از همه شطرنج‌بازان ایرانی پایین‌تر است. انتخاب اردشی به عنوان سرمربی تیم ملی در حالی است که شطرنج ایران استاد بزرگان نامدار زیادی دارد که حداقل ریتینگ بالاتری دارند و می‌توانند به استاد بزرگانی همچون بردیا دانشور، پرهام مقصودلو، سید محمد امین طباطبایی، پویا ایدنی و .. کمک کنند. مشخص نیست که چرا فدراسیون شطرنج این مربی را برای تیم ملی انتخاب کرده اما باید دانست شطرنج‌بازان ایران به سطحی رسیده‌اند که نیاز به یک مربی خوب خارجی دارند.

نبود کمپ تمرینی، اردوهای منظم و مربی خارجی سطح بالا

قبل از بازی‌های آسیایی اردوها و تمرینات منظمی برای تیم ملی شطرنج وجود نداشت. تنها اردویی که فدراسیون برای شطرنج‌بازان در نظر گرفت اردوی یک هفته‌ای با حضور مربی خارجی به نام سرگی تیویاکف بود که تنها یکی دو ملی‌پوش همچون پورآقابالا، علی نسب و بردیا دانشور از آن بهره بردند و سطح شطرنج‌بازانی همچون پرهام مقصودلو و سید محمدامین طباطبایی بسیار بالاتر از این مربی بود و نمی‌توانست کمک چندانی به آنها کند.  

مبینا علی نسب

حذف زنان شطرنج‌باز از بازی‌های آسیایی

شطرنج ایران قرار بود در بازی‌های آسیایی هانگژو ۱۰ نماینده در بخش مردان و زنان داشته باشد و نمایندگان ایران در هر دو بخش به صورت تیمی رقابت کنند و شاید دختران ایران هم شانسی برای کسب مدال یا یک رتبه خوب تیمی داشتند اما در آخرین نشست‌های ستاد عالی بازی‌ها اعزام زنان به هانگژو لغو و دلیل آن عدم شانس کسب مدال در بخش تیمی زنان عنوان شد. در این شرایط مبینا علی نسب تنها نماینده شطرنج زنان ایران در هانگژو بود که در بخش رپید رقابت کرد. با توجه به اینکه تیم زنان ایران پیشتر در المپیاد جهانی مقام سوم را کسب کرده بود، احتمال شانس رتبه خوب در بازی‌های آسیایی هم وجود داشت اما به بهانه کیفی شدن کاروان، زنان شطرنج‌بازحذف شدند. در همین شرایط شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون در لیست اعزامی‌ها وجود داشت و راهی سفر هانگژو شد. / ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 109761

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر