زلزله در بازار موبایل

اعلام ممنوعیت واردات آیفون ، امروز بازار گوشی تلفن همراه را با به هم‌ریختگی مواجه کرد .

زلزله در بازار موبایل

اعلام ممنوعیت واردات آیفون ، امروز بازار گوشی تلفن همراه را با به هم‌ریختگی مواجه کرد .ممنوعیت واردات گوشی آیفون و اعلام قرارگیری این برند در فهرست کالاهای لوکس ، در اولین روز خردادماه محاسبات بازار گوشی تلفن همراه را معکوس کرد و تا حدی مانع از معاملات در این بازار شد.

برخی از فروشندگان آیفون امروز دست از معامله کشیدند و اعلام کردند با توجه به تصمیمات اتخاذ شده گوشی تلفن با این برند هنوز قیمت ندارد . نکته مهم اینجاست که به صورت آنی نیز قیمت های اعلامی افزایش بسیار قابل توجهی را تجربه کرد.

این افزایش قیمت تنها محدود به برند آیفون نشد و سایر برندهای رقیب را نیز با افزایش مواجه کرد. یکی از فعالان بازار گوشی تلفن همراه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: قیمت‌ها در بازار در حال افزایش است و با توجه به رشد بهای دلار در بازار آزاد، این انتظار می‌رفت که گوشی تلفن همراه تا حدی گران شود اما نکته اینجاست که تغییر معادله برای واردات آیفون در این شرایط ، سبب افزایش قابل توجه نرخ‎ها گردید.

هفته گذشته نیز سامانه ثبت سفارش برای ثبت درخواست ارز جهت واردات آیفون، خطایی مبنی بر اینکه امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند Apple تا روز شنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه جاری امکان‌پذیر نیست، نمایش می‌داد. اکنون به نظر می‌رسد محدودیت‌ها برای واردات این گوشی ادامه دارد.

گروه ۲۷، کالاهایی هستند که از ارز حاصل از صادرات برای واردات آن‌ها استفاده می‌شود. لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس برخی اقلام، برخی از کالاهایی هستند که در قالب گروه ۲۷ بوده و واردات آن‌ها به کشور با مشکلات عدیده‌ای همراه است.

پیش از این نیز اعلام شده بود واردات گوشی‌های آیفون، سری S، نوت و Z سامسونگ منوط به دریافت ارز حاصل از صادرات خشکبار است. «امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد این تصمیم از نظر اقتصادی نادرست بوده و شوک بزرگی به بازار وارد می‌کند.

او همچنین معتقد است این تصمیم، نگرانی‌های مختلفی را برای دارندگان آیفون در کشور به دنبال خواهد داشت: «قیمت این گوشی احتمالا تحت تاثیر ممنوعیت‌ها و محدودیت در واردات، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

همین امر سبب افزایش سرقت شده که امنیت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر به علت عدم سرویس دهی رسمی اپل به کاربران آیفون در ایران، جهت تعمیر و تامین قطعات گوشی‌های داخل کشور، نیاز به ورود این گوشی‌ها به کشور است؛ که این محدودیت نیز مشکلاتی برای کاربران این گوشی‌ها ایجاد خواهد کرد.»

اسحاقی خاطرنشان کرد هم اکنون نیز چند هزار گوشی آیفون در گمرک بوده که با این تغییر وضعیت، ترخیص آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

فعالان بازار موبایل می‎‌گویند تغییرات رخ داده در نهایت در کنار افزایش قیمت ارز می تواند زمینه را برای گران تر شدن گوشی هوشمند مهیا کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22031

ارسال نظر