آزمایش نهایی موشک ماه آغاز شد

ناسا آزمایش نهایی موشک ماه را آغاز کرد.

آزمایش نهایی موشک ماه آغاز شد

 آژانس اتمی ناسا برای بازگرداندن انسان‌ها به ماه آماده می‌شود. این آزمایش که به عنوان «wet dress» شناخته می‌شود، آخرین آزمایش مهم قبل از ماموریت Artemis-۱ در تابستان امسال که یک پرواز بدون خدمه است.

به گزارش phys.org، تام ویت مایر، یکی از مقامات ارشد ناسا در تماسی با خبرنگاران اعلام کرد که این آخرین تأیید طراحی آن‌ها قبل از پرتاب است. داده‌های جمع‌آوری‌شده از این آزمایش برای نهایی کردن تاریخ Artemis-۱ استفاده خواهد شد. در این آزمایش هیدروژن مایع و اکسیژن مایع فوق خنک شده از سیستم‌های زمینی به SLS بارگذاری شد، درست همانند یک پرتاب واقعی به انجام رسید.

موشک ماه با ارتفاع ۳۲۲ فوت (۹۸ متر) که انتظار می‌رفت در زمان عملیاتی شدن، قوی‌ترین موشک تاریخ باشد، حدود دو هفته پیش برای پرتاب مجتمع ۳۹B در مرکز فضایی کندی در فلوریدا آماده شده بود. این آزمایش در ساعت ۵:۰۰ بعد از ظهر به وقت شرقی (۲۱۰۰ GMT) با تماس به ایستگاه‌ها شد، زیرا اعضای تیم کنترل پرتاب شمارش معکوس بیش از ۴۵ ساعت را شروع می‌کنند.

با روشن شدن موشک SLS و کپسول خدمه Orion که در بالای آن ثابت شده است، تیم‌ها به بارگیری ۷۰۰۰۰۰ گالن (۳.۲ میلیون لیتر) پیشران، و تمرین رویه‌هایی مانند مکث در شمارش معکوس و سایر بررسی‌ها ادامه می‌دهند. آن‌ها در واقع موتور‌های RS-۲۵ موشک را که قبلا آزمایش شده بودند، مشتعل نمی‌کنند. درعوض، شمارش معکوس را حدود ۱۰ ثانیه قبل از بلند شدن، متوقف می‌کنند تا «اسکراب» را شبیه‌سازی کنند. پس از تخلیه سوخت چند روز بعد SLS و Orion به ساختمان مونتاژ خودرو بازگردانده می‌شوند تا نحوه انجام همه چیز را بررسی کنند.

نقاط عطف آزمایشی در وبلاگ ناسا برای مأموریت آرتمیس پست خواهد شد، اما آژانس به عموم مردم اجازه نمی‌دهد به صدای زنده آن گوش دهند، همانطور که در گذشته برای مأموریت‌های شاتل فضایی انجام می‌گرفت.

ویتمایر توضیح داد که این به این دلیل است که برخی اطلاعات کلیدی، از جمله توالی زمان، می‌تواند به کشور‌های دیگری که به دنبال توسعه موشک‌های دوربرد هستند کمک کند. او ادامه دارد که آن‌ها نسبت به پرتاب‌کننده‌های برودتی که دارای این اندازه و قابلیت هستند، بسیار حساس اند، زیرا بسیار شبیه به قابلیت‌های بالستیک هستند که کشورهایشان به آن علاقه زیادی دارند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14736

ارسال نظر