هشدار جدی ناسا | ایران تا سی سال دیگر غیرقابل سکونت می‌شود!

سازمان فضانوردی امریکا با انتظار گزارشی از وضعیت وخیم برخی سرزمین های جنوبی آسیا خبر داد. ناسا در بخشی از این گزارش تاکید داشته که ایران تا سی سال دیگر قابل زندگی کردن نخواهد بود.

هشدار جدی ناسا | ایران تا سی سال دیگر غیرقابل سکونت می‌شود!

سازمان فضانوردی امریکا با انتظار گزارشی از وضعیت وخیم برخی سرزمین های جنوبی آسیا خبر داد. ناسا در بخشی از این گزارش تاکید داشته که ایران تا سی سال دیگر قابل زندگی کردن نخواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ سازمان فضانوردی آمریکا، ناسا با انتشار گزارشی درباره پیامد‌های گرم شدن کره زمین اعلام کرد که تا سی سال دیگر برخی مناطق جهان، از جمله ایران قابل زیست نخواهند بود.

به نظر دانشمندان ناسا، تا سال ٢٠٥٠ مناطق جنوب آسیا، حوزۀ خلیج فارس شامل ایران، عمان و کویت و همچنین کشورهای حاشیه دریای سرخ نظیر مصر، عربستان، سودان، اتیوپی، سومالی و یمن قابل زندگی نخواهند بود.بر پایه این گزارش، برخی ایالت‌های آمریکا نظیر آرکانزاس، میزوری و آیووا نیز تا سال ٢٠٧٠ به سرنوشتی مشابه دچار خواهند شد.

 ایسنا به نقل از آروور نوشت: "هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم" (IPCC) تخمین می‌زند که با افزایش دمای جهانی تا پایان قرن در مقایسه با سطح دما پیش از صنعتی شدن، فراوانی دوره‌های گرمای شدید بیشتر می‌شود. در آمریکا، گرما در حال حاضر موضوع گزارش‌های مربوط به آب و هوا است و شاید موجب شود که طی ۳۰ سال آینده، بسیاری از افراد جان خود را از دست بدهند. از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰، گرما سالانه به مرگ مستقیم بسیاری از مردم منجر شده است. پس از آن سیل، گردباد و رعد و برق و در نهایت سرما و برف، از عوامل مرگ و میر بوده‌اند. در آمریکا، دوره‌های گرمای شدید طی ۴۰ سال گذشته، بیش از دو برابر شده‌اند.

 خاورمیانه تا ۳۰سال دیگر غیرقابل سکونت خواهد شد!

در همین رابطه رویداد۲۴  نوشت: «هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم» (IPCC) پیش‌بینی کرده که با افزایش دمای جهانی تا پایان قرن در مقایسه با سطح دما پیش از صنعتی شدن، فراوانی دوره‌های گرمای شدید بیشتر می‌شود. از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰، گرما سالانه به مرگ مستقیم بسیاری از مردم منجر شده است. پس از آن سیل، گردباد و رعد و برق و در نهایت سرما و برف، از عوامل مرگ و میر بوده‌اند. در آمریکا، دوره‌های گرمای شدید طی ۴۰ سال گذشته، بیش از دو برابر شده‌اند.

 

دانشمندان برای اندازه‌گیری میزان ناراحتی ناشی از گرما و خطر ناشی از آن برای سلامتی، از دو شاخص استفاده می‌کنند. شاخص گرما که ترکیبی از دمای محیط و رطوبت نسبی است و همچنین، «دمای حباب تر» یا «دمای حباب مرطوب» (wet-bulb temperature) که یک شاخص دقیق‌تر به شمار می‌رود. دمای حباب تر، پایین‌ترین دمای یک جسم یا بدن را مشخص می‌کند که هنگام تبخیر رطوبت ایجاد می‌شود.

در این گزارش آمده مدل‌های پیش بینی اقلیمی ناسا تلاش کرده‌اند شاخصی برای تشخیص احتمال بقا در آینده ایجاد کنند. شاخص «دمای حباب‌ تر» شاخصی است که برای تشخیص حیات در نظر گرفته شده است. بر اساس پیش بینی ناسا شاخص دمای حباب‌تر به زودی در برخی نقاط به حدی بالا خواهد رفت که دیگر موجودات زنده قادر به حیات نیستند. این مساله برای جنوب آسیا، کشور‌های خلیج فارس از جمله ایران، عمان و کویت و دیگر کشور‌ها در حاشیه دریای سرخ از جمله مصر، عربستان، سودان، اتیوپی، سومالی و یمن تا سال ۲۰۵۰ حادث خواهد شد. برخی دیگر از نقاط جهان از جمله بزریل هم احتمالا تا سال ۲۰۷۰ دمای حباب‌تر ۳۵ درجه را تجربه خواهند کرد.

این پیش‌بینی قبلا توسط یک موسسه آلمانی هم اعلام شده بود. موسسه ماکس پلانک آلمان شش ماه پیش گزارشی منتشر کرده بود که نشان می‌داد تا سال ۲۰۵۰ برخی شهر‌های خاورمیانه غیر قابل سکونت خواهند شد. نشریه فارین پالسی هم در آگوست ۲۰۲۱ گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد خاورمیانه یکی از مناطقی خواهد بود که در سال‌های آینده بیشترین تاثیرات را از تغییرات اقلیمی خواهد داد و کمترین امکانات را برای مقابله با این مساله دارد.

بر اساس این گزارش، دمای بسیاری از شهر‌های خاورمیانه در همین تابستان گذشته بیشترین رکورد را زده است. بدتر از همه اینکه این افزایش دما تازه شروع یک روند است. تا سال ۲۰۵۰ دمای هوا در خاورمیانه دو برابر میانگین جهانی افزایش خواهد یافت. میانگین افزایش دما تا سال ۲۰۵۰ برای جهان ۱.۵ درجه پیش‌بینی شده، اما برای خاورمیانه این عدد ۴ درجه است. بر اساس گزارش موسسه ماکس پلانک آلمان بسیاری از شهر‌های خاورمیانه ممکن است قبل از پایان قرن به معنای واقعی غیر قابل سکونت شوند. این منطقه به دلیل جنگ و درگیری‌های فرقه‌ای قادر به رویارویی با چالش تغییرات اقلیمی نیست.

کشور‌های خاورمیانه اغلب توسط دولت‌های خودکامه اداره می‌شوند و زیرساخت‌های انرژی در این کشور‌ها فرسوده شده و فساد ریشه‌ای مانع از ارتقای زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد در سه دهه گذشته انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در این منطقه بیش از سه برابر شده است.

جوز لیلیولد کارشناس آب و هوای خاورمیانه و مدیترانه در موسسه ماکس پلانک گفته خاورمیانه در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از کل اتحادیه اروپا پیشی گرفته و به طور خاص تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار دارد.

استفاده از لوازم تهویه هوا در کشور‌هایی مانند عراق، لبنان، سوریه و یمن یک حرکت لوکس به شمار می‌رود. این کشور‌ها درگیر جنگ، تحریم‌های غرب و نخبگان حاکم خودکامه‌اند و با افزایش دما و خشکسالی مزارع شاهد اعتراضات گسترده علیه کمبود خدمات اولیه بوده‌اند. ناآرامی‌های اجتماعی اتفاق حتمی آینده این مناطق است و یکی از ریشه‌های آن تغییرات اقلیمی است.

در ایران در سال ۲۰۱۷ نقاط کویری ایران رکورد گرم‌ترین منطقه جهان با درجه حرارت ۵۴ درجه را از آن خود کرد. خشکسالی مکرر و وابستگی به نیروگاه‌های برق آبی عملا کاهش تولید برق را به دنبال داشته و همین مساله زمینه‌ساز اعتراضات سال ۲۰۲۱ و اعتراضات آتی خواهد بود.

یک شاخص حرارتی برای ارزیابی میزان خطر

دانشمندان برای اندازه‌گیری میزان ناراحتی ناشی از گرما و خطر ناشی از آن برای سلامتی، از دو شاخص استفاده می‌کنند. شاخص گرما که ترکیبی از دمای محیط و رطوبت نسبی است و همچنین، "دمای حباب تر" یا "دمای حباب مرطوب" (wet-bulb temperature) که یک شاخص دقیق‌تر به شمار می‌رود. دمای حباب تر، پایین‌ترین دمای یک جسم یا بدن را مشخص می‌کند که هنگام تبخیر رطوبت ایجاد می‌شود. این شاخص به سادگی توانایی بدن ما برای خنک شدن به لطف تعریق در هوای گرم و مرطوب را اندازه‌گیری می‌کند. سپس، ایده اصلی این خواهد بود که تعریف کنیم بدن ما از چه سطحی به بعد، دیگر نمی‌تواند خود را خنک کند. خطر مرگ واقعی، از این سطح آغاز می‌شود.

در حال حاضر، شاخص بررسی دما با استفاده از تجهیزات الکترونیکی ایستگاه‌های هواشناسی که با داده‌های ماهواره‌ای کار می‌کنند، محاسبه می‌شود. ناسا از دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند "صداگیر مادون قرمز جو" (AIRS) و "اکواسترس" (ECOStress) استفاده می‌کند. این سازمان آمریکایی در حال حاضر در حال توسعه یک پروژه جدید به نام "ماموریت زیست‌شناسی و زمین‌شناسی سطحی" (SBG) است تا اطلاعات دقیق‌تری را در مورد فرآیند تبخیر رطوبت به دست بیاورد.

برخی از نقاط جهان تا سال ۲۰۵۰ بیش از اندازه گرم خواهند بود

دانشمندان بر این باورند که بالاترین میزان دمای حباب تر که یک انسان می‌تواند تحمل کند، ۳۵ درجه سلسیوس به مدت ۶ ساعت است. بررسی‌های ناسا از سال ۲۰۰۵، بارها به دمای حباب تر بالای ۳۵ درجه سلسیوس اشاره کرده‌اند؛ به ویژه در مناطق نیمه گرمسیری پاکستان و خلیج فارس. طی ۴۰ سال اخیر، میزان دمای حباب تر، سه برابر شده است. بیشتر مناطق گرم و مرطوب سیاره ما دارای یک دمای حباب تر شاخص هستند که معمولا از ۲۵ تا ۲۷ درجه سلسیوس تجاوز نمی‌کند.

مدل‌های پیش‌بینی آب و هوای ناسا سعی دارند به تعیین کشورهایی بپردازند که شاخص دمای حباب تر آنها به زودی برای زنده ماندن، بیش از اندازه بالا خواهد بود. این وضعیت از سال ۲۰۵۰، برای جنوب آسیا، حومه خلیج فارس از جمله ایران، عمان، کویت و کشورهای حاشیه دریای سرخ مانند مصر، عربستان سعودی، سودان، اتیوپی، سومالی و یمن صدق خواهد کرد.

همچنین انتظار می‌رود که شرق چین و همچنین، بخش‌هایی از جنوب آسیا و برزیل نیز تا سال ۲۰۷۰، از دمای ۳۵ درجه سلسیوس تجاوز کنند. ناسا سرنوشت مشابهی را برای برخی از ایالت‌های آمریکا مانند آرکانزاس، میزوری و آیووا در ۵۰ سال آینده پیش‌بینی می‌کند. با وجود این، پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند که خطر مرگ حتی با شاخص‌های کمتر از ۳۵ درجه سلسیوس نیز وجود دارد. برای نمونه، طی موج گرمای ژوئن سال ۲۰۲۱ در شمال غربی آمریکا و غرب کانادا که تقریبا ۱۴۰۰ مورد مرگ و میر به جا گذاشت، دمای حباب تر از ۲۵ درجه سلسیوس تجاوز نکرد. به محض این که این شاخص از دمای طبیعی بدن فراتر برود، نشان‌دهنده خطر برای سلامتی خواهد بود.

"بوف نیوز ۲۴" (boufnews۲۴) نیز بازتاب این خبر را این گونه مطرح کرد: بررسی ناسا، مناطقی را نشان می‌دهد که طی ۳۰ سال آینده به خاطر گرمای جهانی، قابل سکونت نخواهند بود. میزان افزایش دما نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن، عواقب جدی برای زمین دارد. دانشمندان بر این باورند که تا سال ۲۰۵۰، جنوب آسیا، خلیج فارس شامل ایران، عمان، کویت و همچنین کشورهای هم مرز با دریای سرخ مانند مصر، عربستان سعودی، سودان، اتیوپی، سومالی یا حتی یمن دیگر قابل سکونت نخواهند بود. آسیای جنوبی، برزیل و ایالت‌های آمریکا مانند آرکانزاس، میزوری و آیووا نیز ممکن است در سال ۲۰۷۰ با سرنوشت مشابهی روبه‌رو شوند.

تبعات سنگین افزایش تنها نیم درجه گرمای زمین

تنها نیم درجه گرمای بیشتر کره زمین می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. این میزان گرمایش زمین، انسان‌ها را تقریباً سه برابر بیشتر در معرض خطر گرمای شدید و صد‌ها میلیون نفر را در معرض کمبود آب قرار می‌دهد.

با نیم درجه گرمای بیشتر، حشرات دو برابر و گیاهان سه برابر بیشتر در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرند و یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی به جای یک بار در طول یک قرن، هر ۱۰ سال آب می‌شوند.

به گفته کارشناسان، بین جهانی که گرم‌تر شدن آن به ۱.۵ درجه سانتی گراد در مقایسه با دوران قبل از صنعت محدود شود یعنی همان هدف ایده آلی که در توافقنامه پاریس آمده است، و سیاره‌ای با حداکثر دو درجه گرمای بیشتر، تفاوت‌ها عمیق و حتی گاهی حیاتی است.

سازمان ملل اواسط ماه سپتامبر هشدار داد در حالی که گرم‌تر شدن زمین در حال حاضر به ۱.۱ درجه سانتی گراد رسیده است و تعهدات فعلی برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهان را مستقیم به گرم شدن «فاجعه بار» ۲.۷ درجه سانتیگراد سوق می‌دهد.

در اینجا برخی از پیامد‌های مورد انتظار، بر اساس گزارش ویژه کارشناسان آب و هوای سازمان ملل IPCC (پایان سال ۲۰۱۸) در مورد جهانی با دمای ۱.۵ درجه سانتی گراد گرم‌تر و آخرین گزارش وضعیت آب و هوا توسط کارشناسان آب و هوا سازمان ملل متحد (اوت ۲۰۲۱)، ذکر شده است:

به مناسبت گروه کارشناسان سازمان ملل یک اطلس آنلاین منتشر کرد (https://interactive-atlas.ipcc.ch) که امکان مشاهده پیامد‌های مختلف پیش بینی شده را در هر منطقه ممکن می‌سازد.

موج‌های گرما: موج‌های گرمای شدید در زمینی با یک و نیم درجه سانتی گراد گرمای بیشتر، ۴.۱ برابر، با دو درجه افزایش، ۵.۶ برابر و با چهار درجه افزایش ۹.۴ برابر بیشتر می‌شوند. برای قله‌های گرمایی شدیدتر و نادرتر، این احتمالات برای یک و نیم درجه گرمای بیشتر به ۸.۶ برابر بیشتر، برای دو درجه گرمتر به ۱۳.۹ برابر و با چهار درجه سانتی گراد بیشتر به ۳۹.۲ برابر می‌رسد.

از نظر جمعیت در معرض تهدید، با یک و نیم درجه گرمای بیشتر، ۱۴ درصد از انسان‌ها احتمالا حداقل هر ۵ سال یکبار در معرض پیامد‌های گرمایش زمین قرار می‌گیرند، اما با دو درجه افزایش این رقم به ۳۷ درصد

بدی آب و هوا: گرمایش تأثیر مستقیمی بر رژیم بارندگی دارد که ارتفاعات بلند نیمکره شمالی و جنوبی، مناطق گرمسیری و بسیاری از مناطق مستعد باران‌ها موسمی افزایش می‌یابد، اما در مناطق نیمه گرمسیری کمیاب می‌شود و تهدید خشکسالی‌های مکرر را به دنبال دارد

در سطح فعلی گرمایش، وقوع بارش شدید ۱.۳ برابر بیشتر از دوران پیش از صنعتی شدن است، این میزان با یک و نیم درجه افزایش گرمایش زمین به ۱.۵ برابر بیشتر، با دو درجه گرمای بیشتر به ۱.۷ برابر و با چهار درجه گرمای بیشتر به ۲.۷ برابر بیشتر از آن دوران می‌رسد.

میزان رطوب هوا نیز که در سطح فعلی گرمایش ۶.۷ درصد بیشتر از دوران پیش از صنعتی شدن است، با یک و نیم درجه سانتی گراد گرمای بیشتر، ۱۰.۵ برابر بیشتر، با دو درجه گرمای بیشتر ۱۴ درصد بیشتر و با چهار درجه گرمای بیشتر ۳۰ درصد بیشتر افزایش می‌یابد.

خشکسالی: مناطق تحت تأثیر قرار گرفته، در دمای ۱.۵ درجه سانتی گراد گرمتر، دو برابر بیشتر در معرض خشکسالی قرار می‌گیرند. در دمای دو درجه گرمتر، ۲.۴ برابر بیشتر و در دمای چهار درجه گرمتر ۴.۱ برابر بیشتر در معرض این پدیده خواهند بود.

اما محدود کردن گرمایش خطر کمبود آب را تا نصف کاهش می‌دهد. بدین ترتیب ۱۸۴ تا ۲۷۰ میلیون نفر از بدتر شدن «تنش آبی» در سراسر جهان در دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد به جای + ۲ درجه سانتی گراد نجات خواهند یافت

مهار خشکسالی همچنین بلایای احتمالی مانند آتش سوزی جنگل‌ها را محدود می‌کند.

کشاورزی: ​​در جهانی با دمای ۲ درجه سانتی گراد بیشتر، ۷ تا ۱۰ درصد از زمین‌های چرا از بین می‌رود که پیامد‌های اقتصادی و اجتماعی شدیدی دارد. تولیدات کشاورزی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در مناطق گرمسیری، برداشت ذرت در دمای ۱.۵ درجه سانتی گراد بیشتر، ۳ درصد و در دمای ۲ درجه سانتی گراد بیشتر، ۷ درصد کاهش می‌یابد.

اقیانوس ها: انتظار می‌رود در جهانی با دمای ۲ درجه سانتی گراد بیشتر، سطح دریا تا سال ۲۱۰۰ حدود ۴۳ سانتی متر (و تا دو متر در سال ۲۳۰۰) افزایش یابد، اما در دنیایی با دمای ۳ درجه سانتی گراد گرمتر یا ۴ درجه سانتی گراد گرمتر، ۸۴ سانتی متر افزایش یابد.

محدود کردن افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتی گراد، سطح افزایش را به ۱۰ سانتی متر کاهش می‌دهد، در حالی که به گفته کارشناسان بیش از یک میلیارد نفر تا اواسط قرن در مناطق ساحلی آسیب پذیر زندگی خواهند کرد.

قطب شمال بیش از سایر مناطق در حال گرم شدن است و تابستان بدون یخ در این اقیانوس در دمای ۱.۵ درجه سانتی گراد گرمتر هر ۱۰۰ سال، اما در دمای دو درجه سانتی گراد گرمتر هر ۱۰ سال پیش بینی می‌شود.

تنوع زیستی: همه این تغییرات تأثیر مستقیم بر همه انواع موجودات زنده دارد. تقریباً ۷ درصد از اکوسیستم‌ها در دمای ۱.۵ درجه سانتیگرادگرمتر و ۱۳ درصد در دمای ۲ درجه سانتیگراد گرمتر تغییر می‌کند. در نتیجه زیستگاه، ۶ درصد حشرات، ۸ درصدگیاهان و ۴ درصد مهره داران در موارد کم، ۵۰ درصد کاهش می‌یابد ارقامی که با دو درجه گرمایش بیشتر به ۱۸ درصد حشرات، ۱۶ درصد گیاهان و ۸ درصد مهره داران افزایش می‌یابد. در دمای ۴ درجه سانتیگراد گرمتر، نیمی از گونه‌های جانوری و گیاهی تهدید خواهند شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 13169

  • محسن

    ناسا زیر نظر سیاست مدارهای انگلیسی داره اداره میشه،اونا خیلی عوضی هستن و مردم جهانو ساده و کم عقل فرض کردن،چینها و انگلیسها میخوان برن مریخ که نه اکسیژن و آب داره زندگی کنن تازه خیلی از کره زمین گرمتر و سردتر هستش،اونوقت ایران دیگه قابل سکونت نیست،تازه ایران با اینهمه کوه و دریا،دشمن پیش خودش چی فکر میکنه،چرا در این نوشته صحبت از اسرائیل نشده اونجا که خیلی گرم تر و خشک تر از ایرانه،لعنت بر انگلستان،یک زمانی میگفت جمعیت ایران زیاده ایران باید ۳۰میلیون بیشتر نباشه،الانم مدام تو رسانه های داخلی و خارجی میگن ایران کمبود آب داره ایران کمبود گاز داره ایران کمبود برق داره ایران باید خالی از سکنه بشه،همش دورغه،اینا فکر میکنن ایران کسیو نداره واقعا چرا مقامات هی میگن ایران کمبود گاز داره در حالیکه ایران بیشترین منابع گاز جهانو داره،چرا با وجود دریا در شمال و جنوب از آب دریا درست استفاده نمیشه،چرا اینهمه زمین خالی و بایر کنار جاده ها به امان خدا رها شده چرا چرا

  • ناشناس

    ناسا غلط کرده،یک مشت دورغ نشر میده یک عده ساده لوح داخلی هم تکرار میکنن،آمریکایها چند وقت دیگه میرن مریخ زندگی کنن،چطور مریخ قابل زندگی هست ایران نمیشه،چطور ایران غیر قابل سکونت میشه ولی اسرائیل نه،چطور ایرانیها باید فرزند کمتر بیارن ولی اسرائیها ۴تا هم کمه،چطور ایران با اینهمه منابع گاز کمبود گاز داره ولی اسرائیل هیچ کمبود گازی نداره

  • ناشناس

    البته 30سال که نه ولی 70سال دیگه مقبول تره. گرمایش زمین وهمچنین استفاده وبرداشت بی رویه اب ازسفرههای زیر زمینی وفرونشست زمین در صحراهای آمریکا وبیابانهای ایران وعربستان بایدهم تا چندین سال دیگه غیرقابل سکونت بشوند. احتمالأبایدازالان بچه هایمان دوتابعیتی بشوندبه بهانه غیرقابل سکونت بودن کشورعزیزمان

  • ناشناس

    منم این گزارش منتظر شده رو خوندم.خخ.

  • Arya

    ناساغلط کرد.

  • محمد

    حالا شاید گنده لات قرن بیست ویک جنگ اتمی را آغاز کرد وانگاه بشر باید به فکر گرم کردن کره زمین بر اثر زمستان هسته ای باشد.اولین سناریوی پیشبینی بعداز جنگ هسته‌ای زمستان اتمی طولانی مهمه گیر در کره زمین است

  • ناشناس

    بله ۲۰ سال بعد از عربستان غیر قابل سکونت میشود از برکت صنایع چین واروپا اما مردم منطقه میدانند که باید تکنیکهای نمگ گیری از اب دریا وانتقال وجاری کردن ان اب در حوزه های ابگیری بالا دست سدها وغنی نمودن اب به حیات ادامه دهند

  • ناشناس

    از همین الان معلومه که بارون نمیاد

  • ناشناس

    به.امید‌.خدا.هرچه‌.زوتر..کره‌.زمین‌.نابود‌.بشه..

  • رضایی

    نا سا غلط کرد

  • Arad

    همش دروغه

  • ناشناس

    یه چیزی همیشه یادتون باشد ...بدون اذن الله هیچ برگی از درخت نمی افتد..
    هرچی الله بخواهد همان میشود ...

  • رسول

    چرت و پرته.

  • محسن

    برای من قابل قبول نیست
    یهویی میبین یه یخبندان میشه میگن یخ زدیم و فلان

  • حسین شهیدی

    ایناچدسال پیش پیش‌بینی کرده بودن ایران در ده سال آینده ترسای دارد واقعیم آن به سمت سبزی کامل می‌رود که چرت از آب در آمد

  • سعید

    حرف مفت زده گوش ندید

  • ناشناس

    سیاسی است

  • AA

    ناسا زیاد خورده و خواب پریشان می بیند برای استعمار

  • احمد

    ناسا چقدر چرت و پرتی میگه

  • امیر اشکانی

    خودشون زمین رو گرم کردن خودشونم نگران شدند این اروپا شما هست که از صد سال پیش ذغال سنگ سوختن برايه عنقلاب صنعتی شون بخصوص عنگلیس.....

  • ناشناس

    این فقط یک احتمال است همانطور که هواشناسی امسال پیشبینی داشت بارندگی در حوضه زاینده رودو کارون کم باشدولی بااتر از حد نرمال بود

  • افشاری

    ناسا شکر خورده گفته
    مگه ناسا خداست

  • ایوب

    آقا ویاخانم ناسا خدا بزرگه راحت باش

  • هیچ

    ناسا استغفرالله مگر خداست غلط کرده

  • ناشناس

    سلام تو تیتر زده بود ناسا گفته تا 30آینده ایران وکشورهای حوضه خلیج فارس قابل سکونت نمیباشد خدا خودش رحم کنه واقعا فاجعه هستش کاش باشن کسانی که تو این اوضاع به فکر آیندهگان باشن

  • مهدی قربانی

    الله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین
    از طرفی...
    با یاد معبود حقیقی است که دل‌ها آرام می گیرد

  • حامی ضعیفان

    خوش به حال مدیران ومدبران وکارشناسان امر
    دنیاروبه پیشرفت ماروبه پسرفت
    چون هرکسی سرجای خودش نیست متأسفانه،بایدتأسف خوردبا این همه نخبه! !_!_!_!_!_!_!( ! )

  • خدمت گزار امام

    به شماها ربط نداره ایران چقد میمونه یا نه عوضی ها دارن لحظه شماری میکنن مارو نابود کنن

  • ناشناس

    ناسا غلط کرد با باباش

  • سارا

    غلط کرده . همش برنامه است واسه گول زدن ومهاجرت مردم عزیزمون

  • شهاب

    این موضوع رو پرفسور کردوانی بیست سال پیش گفت .

  • ناشناس

    کارشناسان ناسابی جا کرده اند ،درطول دوره آفرینش زمین این رونو اب وهوایی وتغییر اقلیم وجود داشته است وخواهد داشت پس بنابر این رویداد ی رخ نداده است

  • حسین

    بیشتر حرف های رسانه ها چه غربی و چه شرقی و چه کشوری دروغه و ما باید سواد رسانه ای داشته باشیم و قول این حرف ها رو نخوریم. الان هدف ناسا از این حرف فقط ایجاد وحشت و حمله فرهنگی به ما ایرانی هاست درحالی که خودشون اگه این اتفاق بیوفته بیشتر از هر کشور دیگری در معرض اثراتش قرار میگیرن چون آمریکا بیشترین مصرف کننده سوخت های فسیلی در جهان است.

  • ناشناس

    وضعیت پوشش گیاهی در ایران چگونه است؟؟
    ای کاش پیگیر این موضوع هم بودیم

  • مسلم

    ناسا غلط زیادی کرده این تیر اینم نشون اسکرین شات بگیرید تا سی سال دیگه بدونید من از ناسا بهتر متوجه میشم. و به من افتخار کنید.

  • m

    ای واه، ناساجان چرافقط کشورهای مسلمان راگفتی؟
    جواب؟ چون همیشه ازاین کشورهابیم داریم. 😂😂😂😂

  • عبدالله

    این گرم شدن کره زمین به دلیل گاز های گلخانه ای کلا دروغ و چرند اروپایی هاست و اکثر دانشمندان فعالیت های خورشیدی و فوران های آتشفشان ها رو عامل اصلی و موثرتر گرمای کره زمین میدانند که هر دوره چند ده ساله کم و زیاد میشود

  • نقی

    الکی میگه

  • فرزند ایران

    مزخرف گفته چون سوختهای فسیلی عامل اصلی گرمایش زمین تا ۳۰ سال دیگه تمام‌ میشود

  • مهدی

    اگر نشد مریخی که شما ازش دم میزنی میرویم اونجا زندگی میکنم اینا جنس خوب مصرف نمیکنن به خاطر همین چرت پرت زیاد بلغور میکنن

  • سکینه ندائی

    واقعا متاسفم برای سازمان ناسا که به جای انجام کارهای علمی وارد سیاست های کثیف شده

  • ناشناس

    ناسا غلط وبی جا کرد برای اینک این سرزمین پر از ذخائر ومنابع است امریکای جنایتکار همیشه یاس وناامیدی رو وکشتار وخونریزی ورعب ووحست برای ملت ها درست میکنه که ثروت ومنابع آنهارو غارت کنه لعنت برسرمایه داری جهانی واستعمارگران اروپایی وامریکای جانی که جز فلاکت برای ملت ها ندارند

  • طه

    ناسا خیلی غلط کرده گفته ایران سی سال دیگر قابل زیستن نخواهد بود.

  • فرهمند

    انگار په انگار،هیچکس بفکر تغییرات اقلیمی نیست

  • فاطمه.م

    ناساگوه خوردوغلطم کرد. مگه خداس همچین میگه

  • علی طالویی

    برای پیشگیری مثل مغازه سوپرمارکت در هر شهری يک پتروشیمی احداث کنید؟!!خود به خود آن شهر و شهرهای اطراف آن آباد خواهد شد

  • حبیب

    قشنگ معلومه که پول گرفتن واسه‌ی امارات و قطر و بحرین تبلیغ کنن وگرنه چطو اونور و اینور این شیخ نشین‌ها قابل سکونت نیس ولی اینا هستن؟!

  • حسن خطیبی نسب

    ناسا غلط کرده با صاحبانش

  • مسلم

    ناسا غلط کرد.

  • ناشناس

    آمریکا غلط کرده راستش هم دروغه

  • ناشناس

    پس وقتی پیام اتمام زندگی برایمان می آید برای چه زندگی کنیم بهتر نیست از حالا با کشورهای دیگر قرار داد مهاجرت دایمی ببندیم

  • نیروی شهادت طلب مقاومت اسلامی

    بحول قوه الهی برعکس خواهد شد امریکا تا سی سال دیگر بشدت خشکسالی خواهد شد و ایران اسلامی بهشت روی زمین اما دلم نیامد کل جهان بفضل الهی با قدوم مبارک مهدی صاحب الزمان بصورت بهش تمام عیار در خواهد امد و پرچم اسلام در سراسر گیتی به اهتزاز در خواهد امدو در ان زمان اثری از لابی های تروریست صهیونیستی و کارتر های جهان خوار باقی نخواهد ماند.

  • منصور

    توکل.به خالق هستی

  • ناشناس

    آمریکا خو دشمن اصلی ما ایرانیان هست برای خودش گوخورد خلط کرد خدا بهتر میدون

  • eminem

    خب خب اونایی که میگن ناسا اشتباه یا دروغ میگه

    ناسا خیلی هم راس میگه ناسا تو شرکت فضایی

    مقام اولی جهانی رو داره که تشخیص هاش هم درسته

    من خودمم دیدم شرکت فضایی ایران پیش بینی ناسا درسته

    و دروغ نیس

  • ناشناس

    دشمن ایران کسانی هستند که جنگهای ایران نابود کردن تمام دریاچه های ایرانو خشک کردن ودارن کل ایرانو به بیابان تبدیل می‌کنند. دشمنان ایران داخلی هستند نه خارجی.

ارسال نظر