محمد قبادلو که به اعدام محکوم شده، کیست؟

محمد قبادلو از بازداشتی‌های حوادث سال 1401 است که به اتهام کشتن و مجروح کردن ماموران نظامی به اعدام محکوم شده است.

محمد قبادلو که به اعدام محکوم شده، کیست؟

محمد قبادلو جوان متولد ۱۳۷۹ است که ۲۲ سال سن دارد. قبادلو در جریان اعتراضات در ایران بازداشت شده است. این اتفاق در  ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ رخ داده است و از آن زمان تا کنون پرونده قبادلو در حال رسیدگی است. امیر رئیسیان وکیل محمد قبادلو روز  دوم خرداد ۱۴۰۲ گفته: «شعبه یکم دیوانعالی کشور، حکم مربوط به درخواست اعاده دادرسی محمد قبادلو را صادر و قصاص او را تایید کرد. بر اساس حکم صادره، قصاص قبادلو در پرونده دادگاه کیفری یک استان تهران، تایید شده است.»

محمد قبادلو متهم شده که با خودرو به سمت ماموران حمله کرده و آنها را زیر گرفته و در جریان این اقدام یک مأمور پلیس به نام وحید کرم پور کشته شده و پنج مأمور دیگر نیز مجروح شده‌اند. آنگونه که در جلسه دادگاه اعلام شده، قبادلو با خودرو پیکان با سرعت حدود ۱۰۰ کیلومتر به سمت یگان موتورسوار می‌رود و به آنها برخورد می‌کند. خودش در جلسات دادگاه به ریاست ابوالقاسم صلواتی گفته «به قصد کشت مأموران پلیس را با خودرو زیر گرفتم» اما برخی شواهد حاکی است که او بیماری دوقطبی دارد.

نماینده دادستان در کیفرخواست صادرشده، عنوان اتهامی محمد قبادلو را «افساد فی‌الارض» از طریق اقدام گسترده علیه مأموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفیدرنگ ذکر کرده است. پدر وحید کرم‌پور از ماموران یگان ویژه گفته اشد مجازات برای این فرد را خواستارم.

فیلم مادر محمد قبادلو

فیلمی از معصومه احمدی مادر محمد قبادلو منتشر شده که در آن گفته می‌شود فرزندش حتی از داشتن وکیل محروم بوده و در همان جلسه اول حکم اعدام برای محمد قبادلو صادر شده است. مادر محمد قبادلو در آن فیلم گفته عدالت اسلامی برای فرزندش رعایت نشده است. مادرش در همان ویدئو گفته «بچه من را غریب گیر آوردند و بدون وکیل از او بازجویی کردند و در اولین جلسه دادگاه حکم اعدامش را صادر کردند.» امیر رئیسیان وکیل او می‌گوید اتهام قتل مأمور یگان ویژه از طریق «زیر گرفتن» به شدت مورد تردید است.

بیماری محمد قبادلو

محمد قبادلو در دادگاه گفته بود بیماری «دو قطبی» دارد. در بخشی از صحبت‌هایش چنین می‌گوید: «در روز حادثه، ماه‌ها بود که روند درمان خود را متوقف کرده بوم و از بی خوابی شدید رنج می‌بردم.» یکی از پزشکان نیز بیماری دوقطبی قبادلو را تایید کرده است.

محمد قبادلو

تایید حکم اعدام محمد قبادلو در دیوان عالی کشور

سوم دی ماه ۱۴۰۱ روابط عمومی دیوان عالی کشور خبر داد که حکم اعدام قبادلو در دیوان عالی تایید شده است. در این توضیح چنین آمده است: «دیوان عالی کشور، پس از فرجام خواهی متهم محمد قبادلو نسبت به رأی صادره از دادگاه انقلاب، به استناد بند ۴ قسمت ب ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و اصلاحی ۱۳۹۴ پرونده را به شعبه هم عرض ارجاع نمود.»

محمد قبادلو

«محمد قبادلو» اعدام می‌شود؟ | توضیحات تازه وکیل محمد قبادلو

وکیل محمد قبادلو امکان بروز اشتباه در فرایند اعلام نظر اولیه دیوان را بعید دانست و تاکید کرد: «برای آنکه نظر دیوان درباره یک پرونده اعلام شود، اخبار چند مرحله بررسی می‌شوند، ضمن اینکه علاوه بر پایگاه اطلاع‌رسانی دیوان عالی کشور، خبرگزاری میزان به عنوان خبرگزاری رسمی قوه قضائیه هم خبر پذیرش فرجام خواهی قبادلو را منتشر کرد.

امیر رئیسیان، وکیل تعیینی محمد قبادلو، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر ایران که حکم محاربه او ظهر  (شنبه) در دیوان عالی کشور تایید شد، در تشریح آنچه اتفاق افتاد، اظهار کرد: «واقعیت آن است که ما هم دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. ابتدا دیوان عالی کشور اعلام کرد که فرجام خواهی محمد قبادلو پذیرفته شده است ولی بعد از چند ساعت و حدود ساعت یک و سی دقیقه ظهر، یعنی زمانی که در دیوان بسته شده و دیگر امکان حضور در آن وجود ندارد، اصلاحیه زد و اعلام کرد که فرجام خواهی رد و رای دادگاه بدوی مبنی بر محارب بودن محمد قبادلو ابرام شده است.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش امکان بروز اشتباه در فرایند اعلام نظر اولیه دیوان را بعید دانست و تاکید کرد: «برای آنکه نظر دیوان درباره یک پرونده اعلام شود، اخبار چند مرحله بررسی می‌شوند، ضمن اینکه علاوه بر پایگاه اطلاع‌رسانی دیوان عالی کشور، خبرگزاری میزان به عنوان خبرگزاری رسمی قوه قضائیه هم خبر پذیرش فرجام خواهی قبادلو را منتشر کرد. همچنین در خبر اولیه استدلال دیوان برای پذیرش فرجام خواهی قبادلو بیان شده و به بند ۴ ماده ۴۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری اشاره شده بود که اتفاقا استدلالی درست و منطبق با محتویات پرونده بود از این رو احتمال بروز اشتباه را بسیار بعید می‌دانم اما نمی‌دانم چرا بعد از چند ساعت نظر دیوان تغییر کرده است.»

رئیسیان تصریح کرد: «این نکته را مدنظر داشته باشید که خبر اولیه دیوان درباره پذیرش فرجام خواهی محمد قبادلو، اشتباه در شد یا نشد نیست. خبر اولیه دارای استدلال حقوقی است؛ بنابراین نمی‌توان احتمال اشتباه در نگارش خبر را مدنظر قرار داد. این پرسش برای من وجود دارد که اگر سامانه روابط عمومی دیوان خطاپذیر است، از کجا معلوم خبر ثانویه اشتباه نباشد؛ بنابراین به عقیده من تنها راه حل مشاهده دادنامه و متن رای است.»

وکیل تعیینی قبادلو در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به این سوال که احتمال اجرای حکم قبادلو صبح فردا وجود دارد یا خیر، بیان کرد: «ببینید امروز و تقریبا به طور همزمان با اعلام خبر پذیرش فرجام خواهی قبادلو، حکم پرونده او در دادگاه کیفری یک صادر و او به قصاص محکوم شد. پرونده قبادلو به طور همزمان در دادگاه کیفری یک و دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شد. بدین ترتیب و براساس اصول مسلم حقوقی، قانونا امکان اجرای حکم اعدام قبادلو در صبح فردا وجود ندارد.»

او ادامه داد: «در حقوق قاعده‌ای داریم تحت این عنوان که «حق الناس» مقدم بر «حق الله» است. مثلاً فرض کنید فردی محکوم می‌شود به پرداخت خمس و زکات، از طرف دیگر بدهکار هم هست، در چنین حالتی ابتدا باید بدهی پرداخت شود نه خمس و ذکات.»

رئیسیان با تاکید بر این نکته که تا زمانی که حکم پرونده مربوط به قصاص صادر شده در دادگاه کیفری قطعی نشده، حکم دادگاه انقلاب نباید اجرا شود، گفت: «در این پرونده، قانونا ولی دم حق دارد که قصاص را تعیین تکلیف کند، یعنی هم می‌تواند قصاص را اجرا کند، هم می‌تواند بگذرد و هم می‌تواند دیه دریافت کند. این یعنی تا زمانی که این موضوع به طور کامل تعیین تکلیف نشده، نمی‌تواند نوبت به اجرای حکم پرونده دیگری برسد که ملاک آن حق الله است نه حق الناس. ضمن اینکه ما امیدواریم که خانواده محترم استوار کرم‌پور از اجرای حکم قصاص بگذرند و قبادلو را ببخشند و به او فرصت زندگی دهند.»

جزئیات تازه از آنچه در دادگاه محمد قبادلو گذشت

همشهری نوشت: ۳۰ شهریور یک دستگاه سواری پیکان با سرعتی سرسام آور به ستونی از ماموران برخورد کرده و در این اقدام تروریستی، یک افسر انتظامی به نام کرم پور به درجه رفیع شهادت نائل شده و تعدادی دیگر از ماموران زخمی می‌شوند.

متهم در محل ارتکاب جرم از سوی عوامل انتظامی دستگیر و در دادگاه به افساد فی الارض متهم می‌شود. محمد قبادلو متهم این پرونده در دادگاه و در پاسخ به سوال قاضی که آیا از کار خود پشیمان است به صراحت از اقدامی که انجام داده است دفاع می‌کند.

محمد قبادلو در مسیر انتقال به محل وقوع جنایت برای بازسازی صحنه جرم نیز در ماشین اعلام می‌کند که اصلا پشیمان نیستم و اگر باز هم برگردم این کار را تکرار می‌کنم. پزشکی قانونی نیز درباره وضعیت روحی و روانی محمد قبادلو اعلام کرده است: معاینه روانپزشکی انجام شد با توجه به معاینه و شرح حال، نامبرده سوابقی از تشخیص و درمان اختلالات خلقی را ذکر می‌کند در حال حاضر علائم و شواهد از اختلال عمده روانپزشکی که باعث فقدان قوه تمییز و کنترل ارائه شود، در زمان وقوع جرم در نامبرده مشاهده نمی‌شود و مسئول اعمال و رفتار خود بوده است.

با بررسی محتویات پرونده و اعتراف صریح متهم دیوان عالی کشور حکم اعدام محمد قبادلو را تایید و برای اجرا ابلاغ کرده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 62006

ارسال نظر