واکنش جدید آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی پیش نویس تفاهم اتحادیه اروپا برای بازگشت متقابل به برجام هستیم.

واکنش جدید آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی پیش نویس تفاهم اتحادیه اروپا برای بازگشت متقابل به برجام هستیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما درحال بررسی پیش نویس تفاهم برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل برجام هستیم که جوسپ بورل با ما و همچنین ایران به اشتراک گذاشته است. ما پاسخ خود را به صورت مستقیم به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد

وی تصریح کرد: ما درحال مطالعه تغییرات پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا هستیم و در مدت کوتاهی به آنها پاسخ خواهیم داد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: امیدواریم که ایران در نهایت از فرصتی که مدتی در مقابل این کشور قرار دارد، استفاده کند.

این مقام آمریکایی ادامه داد: بورل به چارچوب زمانی در پیشنهاد خود اشاره نکرده است، ما در پاسخ به این پیشنهاد وی سریع عمل خواهیم کرد.

 ند پرایس گفت که ما می دانیم که زمان مهم است، ما همچنین می دانیم که برنامه هسته ای ایران به گونه ای پیش رفته است که برای ما قابل قبول نیست.

وی ادعا کرد: ما همچنان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را دنبال خواهیم کرد و این تلاش تا زمانی ادامه خواهد داشت که بازگشت به برجام در راستای منافع آمریکا باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که احیای برجام همچنان به سود منافع ملی واشنگتن است اما این فرصت نامحدود نیست.

 

آمریکا باز هم ناتوانی برای بازگشت به برجام را به گردن ایران انداخت

با سفر بایدن به منطقه ،طبق گمانه زنی‌ها این احتمال وجود داشت که سرنوشت مذاکرات برجامی معلوم شود. اما به گفته  بسیاری از کارشناسان به علت هزینه‌های اعلام شکست برجام چنین  رویکردی را دنبال نمی‌کند و این روند ادامه می یابد . در حالی که واشنگتن با خروج یک‌جانبه از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی، این توافق بین‌المللی را تا لبه پرتگاه پیش برده‌، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که  آماده‌ایم به طور دوجانبه به برجام بازگردیم. ما هنوز و حداقل تا به حال ندیده‌ایم که ایرانی‌ها نشان داده باشند آماده انجام دادن این کار هستند!

ند پرایس بدون اشاره به گزارش‌های متعدد آژانس در باره پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام و اقدامات جبرانی ایران پس از خروج آمریکا از برجام گفت: حفظ شرایطی که در آن شفافیت امور مربوط به برجام برای آژانس کاهش یافته باشد، فقط منجر به پیچیده شدن چالش‌ها در زمینه بازگشت دوجانبه بالقوه به پایبندی به برجام می‌شود. «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس نیز مدعی شد که گزینه نظامی ما قادر است به برنامه هسته‌ای ایران ضربه قوی وارد کند و به تاخیر اندازد.اما «رافائل گروسی» که از زمان تکیه‌اش به منصب مدیرکلی آژانس، اصرار فراوانی در نمایش رفتارهایی خارج از ضوابط و رویه و دستورکارهای این سازمان بین‌المللی از خود نشان داده است، اظهار کرد: ما اطلاعاتی مبنی بر این که ایران در حال تولید سلاح هسته‌ای است، نداریم اما غنی‌سازی کنونی آن‌ها در سطح ۶۰ درصد است و به سطح نظامی ۹۰ درصد بسیار نزدیک است. وی با ادعای این که ما نمی‌دانیم در برنامه هسته‌ای ایران چه می‌گذرد افزود: ایران باید تمام دوربین‌های نظارتی ما را احیا کند. تنها راه دستیابی به اعتماد، داشتن نظارت است. گفتن کلمات خوب کافی نیست.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهارات خود ادعا کرد: مذاکرات هسته‌ای نتایج مد نظر را نداشته است، این مذاکرات در مرحله حساسی است و اگر شکست بخورد وارد یک فاز بسیار نامشخص خواهیم شد.

درمقابل ... سیدابراهیم رئیسی صبح دیروزدر بیست‌وپنجمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز از میز مذاکره کنار نرفت. این غربی‌ها بودند که در حین انجام مذاکرات با صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مذاکرات بحران ایجاد کردند.رئیسی با بیان این که به نتیجه رسیدن مذاکرات بیش از همه چیز نیازمند اراده طرف مقابل است، خاطرنشان کرد: موضوع جمهوری اسلامی ایران منطقی و عقلانی است و بدیهی است طرف مقابل هم اگر منطقی و عقلانی رفتار کند، مذاکرات می‌تواند منتج به نتیجه شود.رئیس جمهور امیدآفرینی در میان مردم را اولویت اصلی کشور خواند و گفت: امروز از هر زمان دیگری نسبت به آینده کشور امیدوارتریم و با اتکا به داشته‌های خود و همچنین به پشتوانه ملت و رهبری معظم انقلاب شرایط را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.

چرایی پیچیده شدن مذاکرات

سفر پوتین به تهران معادلات مذاکرات برجامی را تا حدودی دستخوش تغییراتی کرد. صحبت رابرت مالی که گفت «ایران باید از ایستادن کنار روسیه و احیای برجام یکی را انتخاب کند.» گرچه لحنی تند داشت اما از پنبه‌شدن رشته‌های آمریکا در موضوع برجام حکایت کرد.

حسن بهشتی پور در گفت وگو با فردا درباره چرایی پیچیده شدن مذاکرات احیای برجام گفت: آمریکایی ها امروز می گویند «توپ در زمین ایران است»، «تا ابد منتظر نتیجه مذاکرات احیای برجام نمی مانند» و «همه گزینه ها روی میز هستند»؛ در مقابل ایران می گوید «آمریکا طرفی است که باید تصمیم سخت بگیرد و بپذیرد که ایران باید از احیای برجام نفع ببرد چون احیای توافقی که نفعی برای ایران نداشته باشد فاقد خاصیت است بنابراین آمریکا باید به برجام برگردد و نفع برای ایران ایجاد کند که نفع اش هم در لغو تحریم هاست».

وی با بیان این که خیلی ها مردن برجام را آرزو می کنند، افزود: یکی از اختلافات بایدن با رژیم صهیونیستی این است که صهیونیست ها می خواهند آمریکا از موضوع جنگ با ایران حمایت کند چون می دانند تنهایی حریف ایران نمی شوند اما دولت واشنگتن زیر بار این مسئله نمی رود.این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی احیای برجام را به نفع منافع ملی خواند و یادآور شد: مخالفان برجام می کوشند برجام را به مسائل اقتصادی محدود کنند چون دولت آقای روحانی وعده داده بود که با برجام گشایش های اقتصادی اتفاق می افتد که این طور نشد بنابراین مخالفان می خواهند این مسئله را برجسته کنند، در حالی که برجام علاوه بر بُعد اقتصادی، ابعاد امنیتی و سیاسی دارد که  موفق هم بودند اما مخالفان این دو بُعد را در نظر نمی گیرند، حال آن که به اعتقاد من اهمیت آن ها کمتر از بُعد اقتصادی نیست.وی ادامه داد: هم ایران و هم آمریکا نیاز به توافق دارند، حال اسم این توافق می خواهد برجام باشد یا هر عنوان دیگری.

 

منبع: خراسان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32795

ارسال نظر