در عمان چه خبر بود؟ باقری پاسخ ایران درباره مذاکرات با آمریکا را برد؟

علی باقری، دیپلمات ارشد ایران با معاون وزیر خارجه عمان در مسقط دیدار کرد

در عمان چه خبر بود؟ باقری پاسخ ایران درباره مذاکرات با آمریکا را برد؟

به دنبال سفر روز پنج‌شنبه علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به مسقط و رایزنی با مقامات این کشور از جمله شیخ خلیفه بن علی الحارثی، معاون سیاسی وزارت خارجه این کشور عربی بار دیگر سناریوی فعال شدن محور عمان پررنگ شده است. در یکی دو ماه گذشته این چهارمین دیدار رسمی مقامات تهران و مسقط از کشورهای طرفین است.

روز دوشنبه ۲۶ تیرماه السید بدر البوسعیدی،  وزیر امور خارجه سلطنت عمان به ایران آمد؛ سفری که تقریبا یک ماه پس از سفر امیرعبداللهیان به این کشور صورت گرفت. حسین امیرعبداللهیان،  وزیرخارجه ایران چهارشنبه ۳۱ خرداد طی یک سفر منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و در بحبوحه تنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌زدایی در خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌‌فارس و گمانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درخصوص انعقاد یک تفاهم نانوشته بر سر برجام به عمان رفته بود. پیش از آن نیز در تاریخ یکشنبه هفتم خردادماه هیثم بن‌‌‌‌‌‌‌‌‌طارق،  بالاترین مقام این کشور عربی حاشیه خلیج‌‌‌‌‌‌‌‌‌فارس به تهران آمده بود. روز سه‌شنبه هفته‌‌‌ای که گذشت نیز گفت‌‌‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با سلطان عمان انجام شد.

سفر ۲۶ تیرماه وزیر خارجه عمان به تهران بعد از وقفه یک ماهه در مذاکرات تهران و واشنگتن در راستای دستیابی به یک توافق ضمنی یا نانوشته این گمانه را مطرح کرده که پادشاهی عمان با دستورکار مشخص‌‌‌تر و فعال‌‌‌تر از قبل وارد عرصه محدودسازی تنش بین تهران و واشنگتن شده است. در رایزنی وزرای خارجه ایران و عمان در تهران تاکید شد که این دیدار فرصتی برای مرور توافقات قبلی و ارزیابی میزان پیشرفت امور و اجرای توافقات قبلی روسای دو کشور بود. یکی از موضوعاتی هم که در سفر سلطان عمان به تهران مورد رایزنی قرار گرفت مساله هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بود. تلاش‌‌‌های عمان برای میانجیگری دو بخش را شامل می‌‌‌شود؛ نخست تعلیق یا کاهش سرعت غنی‌‌‌سازی ۶۰‌درصد و دیگری تبادل زندانیان و آزادسازی ۲۰ میلیارد پول بلوکه‌شده ایران در کشورهایی مانند کره جنوبی،  عراق و هند.

به نظر می‌رسد طی سفر کمتر از ۲۰ روز پیش وزیر خارجه عمان به تهران وی طرحی را به مقامات ایرانی داده و احتمالا سفر علی باقری به مسقط در همین راستا صورت گرفته اما ایران احتمالا در این مقطع پیشنهادهای تکمیلی را به اطلاع مقامات عمان رسانده است.

با وجود وقفه‌‌‌ای که در مذاکرات ایجاد شد و میدل ایست‌‌‌آی دلیل آن را اختلاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر بر سر آزادی زندانیان دو‌تابعیتی عنوان کرد،  امروز تمایل ایران و آمریکا برای محدودسازی تنش همچنان وجود دارد. در این بین عمان هم منافع مشترکی دارد و این مسائل باعث شد تا وقفه ایجاد شده،  منجر به بن‌بست در مذاکرات نشود و مشاهده می‌‌‌کنیم که رایزنی‌‌‌ها برای باز کردن گره‌‌‌های مذاکراتی همچنان ادامه دارد و سفر باقری نشانه همین امر است.

همچنین برگزاری آخرین رایزنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بین ایران و غرب در مسقط یا ابوظبی بیانگر افزایش نقش‌‌‌آفرینی کشورهای عربی برای حل مشکلات بین ایران و آمریکا از یک سو و تهران و بروکسل از سوی دیگر است.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32505

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر