عملکرد ضعیف دولت‌های گذشته در مدیریت منابع آبی

ابزارهای نظارتی مجلس اعم از تحقیق و تفحص از دستگاه های اجرایی، اخطار و تذکر، سوال و استیضاح وزرا ناکارآمد بوده و مجلس را از حیز انتفاع خارج کرده است.

عملکرد ضعیف دولت‌های گذشته در مدیریت منابع آبی

نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه (۲ مرداد) برگزار شد و تعدادی از نمایندگان به بیان نطق‌های خود پرداختند.

به گزارش عرشه آنلاین، حسن لطفی نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی صحن علنی در نطق میان دستور خطاب به نمایندگان گفت: ابزارهای نظارتی مجلس اعم از تحقیق و تفحص از دستگاه های اجرایی، اخطار و تذکر، سوال و استیضاح وزرا ناکارآمد بوده و مجلس را از حیز انتفاع خارج کرده است؛ تحقیق و تفحص از دستگاه هایی اجرایی کشور از ابتدای هر دوره شروع می شود و پس از طی دوره چهارساله به نتیجه نمی رسد.

وی افزود: سوال از وزرا هم پس از چندین ماه به صحن علنی مجلس ارجاع می شود اما چون ضمانت اجرایی ندارد جز نیشخند وزرا به نمایندگان و هدررفت وقت مجلس خاصیت دیگری ندارد؛ اخطار و تذکر بی فایده است و استیضاح وزرا پس از گردش کار طولانی به تعویق می افتد یا به نفع وزیر مربوطه ختم به خیر می شود و جز هدررفت وقت مجلس نتیجه دیگری عاید ملت و مجلس نمی شود؛ از هیات رئیس و نمایندگان مجلس استدعا دارم که نسبت به اصلاح آیین نامه اقدام و زمان مشخص و ضمانت اجرایی ویژه ای برای ابزارهای نظارتی تصویب کنید تا مجلس جایگاه واقعی نظارتی خود را محکم کند.

نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس یازدهم یادآور شد: امروزه  گرانی های دقیقه ای و لحظه ای سفره فقرا، کارمندان، کارگران، کشاورزان و بازنشستگان و حقوق بگیران را کوچک تر کرده و سفره ثروتمندان را رنگین تر و ثروت آنان را چند برابر کرده است؛ به رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت تذکر نمی دهم بلکه از آنها استدعا دارم که به گرانی های لحظه ای و تورم افسارگسیخته پایان دهند؛ متاسفانه بدحجابی و برهنگی توسعه پیدا کرده و نگران کننده است، فرماندهی انتظامی در برخورد قانونی که مکلف است بر اساس قوانین جاری کشور با این مصادیق برخورد قانونی کند تنها مانده است بنابراین انتظار داریم تمامی دستگاه های حاکمیتی مسئول به وظایف قانونی خود عمل و ناجا را همراهی کنند؛ در این رابطه از زحمات و خدمات ارزشمند فرماندهی کل نیروی انتظامی تشکر می کنم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر ورزش و جوانان، گفت: از توزیع ناعادلانه امکانات ورزشی در بین استان ها و شهرستان ها جلوگیری شود زیرا در حال حاضر عدالت رعایت نمی شود و جوانان شهرستان های رزن و درگزین از حداقل امکانات ورزشی محروم هستند.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی، افزود: از طلا بودن پیشیمان گشته ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید؛ قرار بود یک میلیون واحد مسکونی در سالی که گذشت احداث و تحویل مردم شود مسکن را که نساختید حداقل نسبت به کنترل قیمت و اجاره بهای مسکن و مصالح ساختمانی اقدام کنید؛ در یک سال گذشته در شهرستان های رزن و درگزین نه تنها مسکنی ساخته نشد بلکه حتی یک متر زمین برای ساخت مسکن ملی تامین و تحویل داده نشد؛ به شما تذکر می دهم که نسبت به تعیین تکلیف مسکن ملی حوزه انتخابیه اقدام کنید.

محمد کعب عمیر نماینده مردم شوش در مجلس نیز در نطق میان دستور خود گفت: خوزستان به عنوان دروازه تشیع و گهواره تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی با ظرفیت های غنی فرهنگی و تاریخی، قربانی و زخم خورده نگاه تبعیض آمیز در سطوح مختلف است و تا کنون با وجود ظرفیت هی عظیمی که در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و گردشگری، اجتماعی و سیاسی دارد تدبیری برای تبدیل این فرصت های طلایی و خدادادی به سرمایه و ایجاد ارزش افزوده برای مردم خوزستان اندیشیده نشده است.

وی افزود: خوزستان تامین کننده ی 40 درصد از منابع ارزی و درآمدی کشور است اما در همین استان، بخش غیزانیه در اهواز که در محاصره چاه ها و لوله های نفتی است، زبان مردمش خشک و تشنه است. آیا وزیر نفت شما صدای العطش کودکان روستاهای بخش فتح المبین شوش که در مجاورت میادین نفتی پایدار قرار دارند را برای جرعه ای آب شنیده که گوش فلک را کرده است.

نماینده مردم شوش در مجلس بیان کرد: خوزستانی که مهد نفت، گاز و صنایع پتروشیمی و فولاد کشور است، چرا از این همه نعمت های خدادادی که منافع آن ملی است فقط عوارض زیست محیطی آن سهم مردم ولایتمدار و شریف این استان شده و شرکت های بزرگ حوزه انرژی در ایفای مسئولیت های اجتماعی خود در استان خوزستان کوتاهی کرده اند و متاسفاته بیشترین میزان اشتغال و حتی مدیریت این شرکت ها از میان افراد غیر بومی و پروازی است.

وی خطاب به رییس جمهور گفت: امروز می خواهم از نگاه ویژه حکیمانه و دلسوزانه رهبری معظم انقلاب در جریان سفر به استان خوزستان که منجر به ابلاغ طرح 550 هزار هکتاری شد، سخن بگویم.آیا وزیر جهاد کشاورزی شما می داند که اگر این طرح به صورت صحیح و با تمام ظرفیت اجرا می شد، قطعا امروز کشور در بخش محصولات استراتژیکی همچون گندم و دانه های روغنی نه تنها خودکفا میشد بلکه به صادرکننده این محصولات در جهان تبدیل میشد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم در بحث انتقال آب افزود: بزرگترین آسیبی که استان خوزستان از رهگذر راهبرد ها و روش های غلط وفاجعه بار دولت های سازندگی، اصلاحات، مهرورزی و اعتدال دیده است، مربوط به مدیریت منابع آبی است که در سایه اجرای طرح های انتقال بین حوزه ای فاقد مجوز های زیست محیطی و همچنین تداوم سدسازی های بی رویه، ساکنان این خطه را گرفتار ریزگردها، تنش آبی، مرگ اقتصاد کشاورزی، نابودی تالاب ها و تغییر شرایط اقلیمی و همچنین مهاجرت، شیوع بیماری های پوستی و تنفسی و مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا کرده درحالیکه مخاطره بزرگ این روزهای خوزستان ریزگردهاست.

وی گفت: امروز استان خوزستان تاوان تغییر در طرح آمایش سرزمین را با تمرکز صنایع آب و برق در استان های کویری و مرکزی را می دهد. وقتی که دولت اصلاحات طرح آمایش را به نفع دولتمردان کویرنشین تغییر داده است. نادیده انگاشتن سیاست های کلان مقام معظم رهبری و مسئله 29 مشترکات تحریر الوسیله امام خمینی (ره) در خصوص حفاظت از محیط زیست و منابع آب از سوی دستگاه های متولی خسارات جبران ناپذیری به سلامت زندگی مردم خوزستان تحمیل کرده است که از دو حوزه داخلی و خارجی قابل پیگیری است.

وی افزود: مردم شریف ایران وکلای شما در مجلس شورای اسلامی مخالف مذاکرات و گفتگوی عزت مندانه و در موضع اقتدار و حکمت در چهارچوب منافع ملی نیستند اما معتقدند که گره زدن رفع مشکلات مختلف کشور با مذاکره مخل امنیت ملی و اقتدار ایران است. موضع ما در مذاکرات و گفتگو با جهان مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب است.

زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق میان دستور خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی به ما هویت داد و این سرزمین را بر ستیغ افتخار مستقل ترین و آزادترین کشور دنیا قرار داد، گفت: این انقلاب تمام ساختارهای مادی گرایی و ولنگاری را به مبارزه طلبید و برای آزادیخواهان جهان با گفتمان مقاومت، زیست عزتمندانه به ارمغان آورد و امروز ما اجازه نمی دهیم در داخل  گروهی که تعدادشان هم بسیار نیست اما دست های برداشتن غیر مجازشان بسیار است به مرزهای هویتی انقلاب اسلامی دستیازی کنند؛ گروهی که از بس مار خورده اند، امروز افعی شده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درادامه با تأکید بر اینکه مجلس در راس امور است، پس نباید اجازه دهیم همزمان با خشکسالی و خشکیدن رودهای مان چشمه های مدیریت و نخبگی ما نیز با تنگ نظری و انحصار طلبی آن اقلیت از راه به در رفته، خشکیده شود، عنوان کرد: قطعا سکوت و بی تحرکی ما باعث می شود مجلس هم در قسمتی از این کوه عظیم تقصیر بایستد. جوالدوز زدن به دیگران کافی است امروز نوبت سوزن زدن بر خودمان هم است.

وی اضافه کرد: چه کسی است که نداند مردم به دولت و مجلس انقلابی قدرت داده اند که با هم و برای مردم از یک آرمان واحد حمایت کنند اما همین مردم از ما نظارت هم می خواهند. ما نباید به نام همراهی با دولت و انقلابی گری سر نظارت و هویت خودمان را ببریم و مجلس را با دست خود از راس امور پایین بیاوریم.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه با تأکید بر اینکه تا کنون از دل جلسات فوری و اضطراری که برای سفره و معیشت به حراج رفته مردم برگزار کرده ایم چه نتیجه ای حاصل شده است، عنوان کرد: به نظر شما چند باری که تعطیلات مجلس را تعطیل کردیم و به صحن برگشتیم و برای اقتصاد مردم جلسات مکرر برگزار کردیم چرا به نتیجه نرسیدیم و امروز شاهد پروژه گرانی دارو و کالاهای اساسی، رها شدن بازنشستگان، معطل ماندن فرهنگیان، خودروهای بی کیفیت، مهاجرت نخبگان، نقدینگی فساد آور و فراموش کردن مدافعان سلامت هستیم.

شیخی اضافه کرد: وای بر ما اگر به داد مردم نمی رسیم لااقل به داد شب اول قبر خودمان برسیم و بیشتر از این با برداشتن نظارت خود از دولت مردم را رها نکنیم. انقلاب، امام(ره) و ولی جامعه و شهدای این سرزمین شاکیان اصلی امروز ما هستند.

علیرضا سلیمی نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: مباهله عارفه عقیم برای تبیین عقل در دوران سیاه سلطه شرک، ظلم و تعدی بود، مباهله یعنی ایجاد حائل و مرزبندی با هر چه تباهی است، مباهله دفاع مستدل، منطقی و قاطع از حقیقت است، مباهله یعنی در مسیر حق از علت عدد نترسیدن. مباهله فدا نمودن اخص نزدیکان و ایثار اقرب کسان برای پیشبرد اهداف الهی است، کسانی که با دشمن مرزبندی نمی‌کنند یا بجای دفاع منطقی از یک حقیقت از روش‌های احساسی یا غیر قابل دفاع بهره می‌برند، افراد ترسویی که با هیاهوی دشمن دستار سفید بالای سر می‌چرخانند بدون شک از فرهنگ مباهله فاصله دارند.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ویژه خوارانی که بجای فداکاری دنبال بهره‌مندی خاص هستند حتما باید در خود اندیشه کنند چرا از این فرهنگ فاصله گرفته‌اند. باز کردن اتوبان ویژه برای آقازادگانی که جز بی‌عرضگی هنر دیگری ندارند کجا و ندای ملکوتی ابنائنا و ابنائکم کجا؟

وی با تاکید بر اینکه یکی از پیام‌های مباهله و غدیر عدم پهلودهی به حمله‌کنندگان به کیان اسلام است، کسانی که به دشمن پهلو می‌دهند کجا و پیام مباهله کجا؟ تصریح کرد: دوستان؛ ایجاد هر گونه اختلاف در صفوف بهم فشرده مردم اگر پهلودهی به دشمن نیست پس چیست؟ افرادی که به آن طرف پیام ذلت دادند که با تحریم به مردم فشار بیاورید تا حاکمیت تسلیم شود آنان که تمام قد در خدمت اربابان سخنان آنان را واگویه می‌کنند، آنان که بجای ارائه راه‌حل جز حرافی هنر دیگری ندارند، آنها که سالیان سال ادعا می‌کردند ما ژنرال داریم و این چاه ویل را برای کشور حفر کردند، آنان که آتشفشان نقدینگی سرسام‌آور و در نتیجه تورم بی‌نظیر را به جان کشور انداختند، همان‌ها که کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و فقط 500 هزار میلیارد بدهی اوراق و نقدینگی 4500 میلیارد تومانی تحویل دادند، همان‌ها که قیمت مسکن را 7 برابر کردند و مردم کوچه و بازار را به خاک سیاه نشاندند و بجای عذرخواهی همینک از ملت طلبکار هستند باید در روش‌های خود تجدیدنظر کنند.

سلیمی خاطرنشان کرد: امروز قدرت پهبادی موشکی جمهوری اسلامی تضمین‌کننده امنیت کشور است، ای‌کاش برخی بیدار می‌شدند و می‌فهمیدند که امروز روز موشک است نه فقط گفتگو، هرچند جراحی اقتصادی دولت موجب شد منابع ملت در جیب عده خاص واریز نشود اما واقعیت آن است که در نحوه اجرا با مشکلاتی مواجه هستیم که امید است به زودی مرتفع گردد.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بسیاری از افراد مستحق جزء دهک 10 به شمار آمدند که دولت باید تجدیدنظر کند افزایش قیمت‌ها مخصوصا در بخش خوراکی موجب رنج و تعب مردم عزیز شده است، دولت محترم هر چه سریعتر تدبیر کتند.

وی افزود: واقعا برخی اقلام غذایی از سفره برخی مردم برداشته شده و صف مرغ، شیر، لبنیات و تخم مرغ حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده و این زنگ خطر سلامت را به صدا درآورده است، افزایش قیمت دارو مساله‌ای نیست که از کنار آن به راحتی عبور کرد، وزارت محترم بهداشت هر چه سریعتر اقدام کند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: رتبه‌بندی معلمان قانون است، دولت باید این قانون را اجرا کند، متاسفانه تاخیر در اجرایی کردن یا تدوین آئین‌نامه به نحوی که مغایر با قانون باشد به هیچ‌وجه پذیرفته شده نیست، قانون 15 درصد معادن قانون است، دولت به قانون عمل کند، مسکن ملی در برخی نقاط هنوز در حد حرف باقی مانده است، متاسفانه تضمین لازم برای وام مسکن روستایی توسط معاونت رییس جمهور انجام نشد، آقای میرکاظمی اقدام کنید.

انتهای پیام/

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32302

ارسال نظر