خبر مهم کنعانی از احیای برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: معتقدیم مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد.

خبر مهم کنعانی از احیای برجام

ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز خود ضمن سپاس از همراهی رسانه‌ها برای پوشش کامل نشست سران کشورهای ضامن آتش بس در سوریه که روز گذشته در تهران برگزار شد، گفت: پس از چندین هفته ترافیک دیپلماتیک در تهران در تابستان داغ دیپلماسی بار دیگر ایران میزبان یک نشست سازنده بود. تهران به پایتخت دیپلماسی و اتحاد برای صلح و ائتلاف علیه تروریست و مبارزه علیه یکجانبه‌گرایی تبدیل شده است. دیپلماسی هوشمند، پویا و عملگرای ایران در ماه‌های گذشته همه توان و ظرفیت خود را برای تثبیت ثبات در منطقه و تعمیق دوستی به کار گرفته است.

وی ادامه داد: ایران در مسائل منطقه‌ای یک وزنه تعادل است که نقش سازنده‌ای در ایجاد صلح در سوریه دارد. همچنین در موضوعی مانند اوکراین نیز ایران مرجع مشورت است. دوران یکجانبه‌گرایی و تک قطبی تمام شده است. صاحبان منطقه به نسخه پیچی‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای که حضورشان منطقه را از پیشرفت بازداشته نیازی ندارد. منطقه ما بیش از اینکه نیازند ائتلاف‌های پوشالی و سامانه‌های پدافند باشد که تنها چرخ کمپانی‌های تسلیحاتی غرب را می‌چرخاند به مکانیسم همکاری امنیتی جمعی نیاز دارد. خلیج فارس خانه همه ماست و دولت‌ها و ملت‌های منطقه می‌توانند در چهارچوب امنیت دسته جمعی صلح و ثبات را برای ملت‌های منطقه به ارمغان بیاورند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی مقامات آمریکایی اعلام می کنند که ایران تمایلی برای حصول توافق ندارد و این در حالی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اراده ایران سپاسگزاری کرده است، موضع ایران نسبت به این اظهارات چیست، گفت: حقیقت امر این است که بر خلاف ادعای طرف آمریکایی در خصوص ناکام ماندن مذاکرات دوحه، این مذاکرات خوب بود و راه را برای ادامه مذاکرات باز گذاشته است. آقای بوررل هم با حسن نیت و جدیت در تلاش برای ادامه مذاکرات هستند. طرف ایرانی هم با جدیت موضوع را پیگیری می‌کند.

وی افزود: گفت‌وگوی آقای امیرعبداللهیان با آقای بورل هم با تمرکز بر ادامه مذاکرات بوده است. زمینه برای توافق فراهم است و معتقدیم مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد غیر از اینکه دولت آمریکا باید تصمیم خود را اتخاذ کند. دولت آمریکا از یک سو تاکید می‌کند اراده داریم و از سوی دیگر به نظر می‌رسد مایل نیست هزینه‌های بازگشت به توافق را پرداخت کند و دولت آمریکا نمی‌تواند تصمیم سیاسی بگیرد. اگر آمریکا به این موضوع از دریچه منافع ملی آمریکا و نه منافع رژیم صهیونیستی نگاه کند زمینه برای توافق هموار است. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 31557

ارسال نظر