محمود خاوری مفقود شد؟ | اختلاس‌گر بزرگ به ایران بازگردانده شد؟

محمود رضا خاوری ۶ روز است که مفقود شده است و هنوز خبری از وی در دست نیست.

محمود خاوری مفقود شد؟ | اختلاس‌گر بزرگ به ایران بازگردانده شد؟

محمود رضا خاوری ۶ روز است که مفقود شده است و هنوز خبری از وی در دست نیست.به گزارش عرشه آنلاین خاوری، متهم فراری از ایران است که در پی دست داشتن در اختلاس ۳ هزار میلیاردتومانی به کانادا گریخت. 

 محمودرضا خاوری (زادهٔ ۵ خرداد ۱۳۳۱) مدیر عامل سابق بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم شده به دلیل مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی است. محمودرضا خاوری در مهر ۱۳۹۰ به بهانهٔ «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود گریخت. خاوری توسط دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی ایران به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و بابت دریافت رشوه به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌است. نام خاوری برای مدتی در لیست افراد تحت تعقیب اینترپل وجود داشت، ولی از اواسط مهر ۱۳۹۵ خورشیدی، نام وی به عنوان یک شخص در حال تعقیب در وب‌سایت اینترپل مشاهده نمی‌شود.

واکنش دستگاه قضایی 

 در همین مورد یک منبع آگاه قضایی گفت: با وجود پیگیری‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران از کانادا برای بازگرداندن محمودرضا خاوری به کشور اما متاسفانه دولتمردان این کانادا هیچگونه همکاری انجام نمی‌دهند.

وی در پاسخ به اینکه طی ساعات گذشته اخباری در مورد بازگرداندن خاوری به کشور منتشر شده، آیا صحت دارد یا خیر، گفت: خبر بازگرداندن خاوری به کشور که طی چند ساعت گذشته فراگیر شده، صحت ندارد.

از زمان فرار محمودرضا خاوری به کانادا با وجود پیگیری‌های متعدد از مراجع مختلف، کانادا نسبت به بازگرداندن این مفسد اقتصادی اقدامی صورت نداده و رفتار دولت کانادا در این مورد به گونه‌ای بوده است که حتی برخی مفسدین اقتصادی دیگر نیز به این کشور گریخته‌اند. در حال حاضر با توجه به عدم همکاری کانادا با جمهوری اسلامی ایران این کشور به بهشت مفسدین اقتصادی تبدیل شده است.

نورنیوز رسانه شورای عالی امنیت ملی در واکنش به این خبر نوشت: 

*چند روزی است برخی حساب‌های فعال در فضای مجازی با ادعای مفقود شدن محمودرضا خاوری مفسد فراری مقیم کانادا مدعی ربایش و انتقال او به ایران شده‌اند.

*این درحالی است که خانواده خاوری و رسانه‌های کانادایی هیچ واکنشی به انتشار این خبر نداشته‌اند.

*سبک و سیاق خبرهای منتشر شده در این خصوص، این گمانه را تقویت می‌کند که احتمالا این بازی رسانه‌ای از سوی شخص خاوری و با هدف رد گم کردن کلید خورده است.

*خاوری مدیرعامل اسبق و فراری بانک ملی است که بیش از یک دهه قبل در پی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از کشور فرار کرد و به کانادا رفت.

*دولت کانادا با وجود تلاش‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران برای استرداد قانونی خاوری از طریق پلیس اینترپل، متاسفانه تاکنون هیچ‌گونه همکاری در این رابطه نداشته است.

در این باره خبرگزاری فارس نوشت: 

*در روزهای اخیر اخباری در مورد بازداشت محمود خاوری در فضای مجازی منتشر شده که به گفته مقامات آگاه صحت ندارد. 

*البته موضوع تحت تعقیب بودن خاوری توسط ایران در دستور کار است اما دولت کانادا تاکنون در این زمینه همکاری نداشته است. 

*محمودرضا خاوری در دولت نهم مدیر عامل بانک ملی بود. او از مجرمان محکوم‌شده به‌دلیل مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی است.

*خاوری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و بابت دریافت رشوه به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 31499

  • یکی از اقدامات معاون اول صبر کنید دونه دونه خرابی زیاد است

  • Tyu

    تابعیت کانادا رو هم داشته با این وجود شده مدیرعامل بانک ملیتون. همشون همین جورین تابعیت چند کشور رو دارن و صفا سیتی

ارسال نظر