محور مهم گفت وگوی رئیسی با مردم چه بود؟ /بنزین گران نمی شود /بررسی فوری درخواست ها برای دریافت یارانه نقدی

رئیس جمهور در ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم گفت: ارتباط با مردم برکات زیادی دارد و مسئولان را در جریان امور و مشکلات اقشار جامعه قرار می‌دهد و تاکید جدی برای ارتباط دولتمردان با مردم دارم.

محور مهم گفت وگوی رئیسی با مردم چه بود؟  /بنزین گران نمی شود /بررسی فوری درخواست ها برای دریافت یارانه نقدی

سید ابراهیم رئیسی در گفت وگوی تلویزیونی با مردم گفت که بنزین گران نمی شود

وی با بیان این که برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم، اظهار داشت: ما سعی کردیم کارهای تورمی نکنیم؛ مثلا از بانک مرکزی استقرار نکنیم و پایه پولی را بالا نبریم.

هر گرانی باید با دلیل باشد؛ به مردم گفته بشود

یکی از فواید {اصلاح اقتصادی} در راستای ریشه کنی فقر مطلق است. کسی که فقط درآمدش یارانه است، الان دارد ۲ میلیون می گیرد و شرایطش متفاوت است.

این کاری که در رابطه با یارانه ها شد حتما گامی است در جهت بهبود فاصله طبقاتی در کشور

دولت تمام مبالغ مربوط به ارز ترجیحی را خرج کرده بود

وی درباره سیاست دولت در زمینه اصلاح و عادلانه  کردن نظام یارانه ها ادامه داد: در سوم شهریور۱۴۰۰ که دولت کار خود را آغاز کرد، در بودجه مبلغی برای ارز ترجیحی نمانده بود و  دولت قبل آن را مصرف کرده بود. مجلس به فوریت به لایحه ما برای درخواست ارز ترجیحی پاسخ نداد. ما مقدمات کار را برای اجرای نظام عادلانه سازی یارانه ها مهیا ندیدیم و با اجازه رهبری از سال۱۴۰۰ عبور کردیم و بعد ماه رمضان کار را شروع کردیم.

از ارز ترجیحی استفاده نادرست می شد

 از ارز ترجیحی استفاده نادرست می شد و بخشی از آن حتما در سفره مردم نمی رفت و دست دلال ها و رانت خواران بود. این ارز سمت واردات می رفت نه تولید. ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی را بیشتر می کرد. حتی کالاهایی که ارز ترجیحی گرفته بودند بین۲۰۰ تا۳۰۰ درصد گران شده بودند. یعنی ارز ترجیحی مشکلی را حل نکرده بود.

 قبل از شروع کار دولت سیزدهم، دولت قبل گزارش داده بود که قیمت کالاهای اساسی ۶۵ درصد افزایش خواهد یافت. این قضیه به قبل جنگ اوکراین باز می گردد. الان شرایط تورمی جهان خاص است. جنگ اوکراین هم مزید علت شد. از سویی شاهد قاچاق کالاها به کشورهای همسایه بودیم.

لایحه دو فوریتی برای مجلس شورای اسلامی تهیه کردیم که افزایش برخی از کالاها به سال بعد محول شود.

 آثار تورمی فعلی در زمان کوتاهی آثارش از بین می رود.

دستور رئیسی برای بررسی فوری درخواست ها برای دریافت یارانه نقدی

 در رابطه با کسانی که درخواست مجدد یارانه را داشتند یک عده بودند که اصلا اسمشان نیست، اینها می گویند ما جا مانده ایم و واجد شرایط هستیم.

یک دسته هم هستند که شاید تا کنون دو میلیون نفر و پانصد نفر درخواست بررسی وضعیت را داده اند که یارانه به آنها اختصاص داشته شود. ممکن است عده ای دیگر هم باشند.

به عده ای یارانه پرداخت شده و به عده ای دیگر هم پرداخت می شود؛ یک عده هم هستند که معترض هستند که گفته بودند واجد شرایط نیستند وضعیت آنها هم بررسی شود.

تا نوبت بعدی که قرار است یارانه پرداخت شود باید وضعیت ها بررسی شود. دوستان شبانه روز برای بررسی کار کنند تا وضعیت افراد روشن شوند

رئیسی: تا قطعی نشدن وضعیت کالابرگ الکترونیک یارانه نقدی پرداخت می شود

طرح نظام پرداخت یارانه ها در راستای اجرایی کردن سیاست ریشه کن کردن فقر مطلق است. ما باید بتوانیم فاصله طبقاتی را بهبود ببخشیم و نظام جدید یارانه ها گامی برای بهبود این شرایط است. 

ما همچنین دنبال هدایت منابع ارزی به سمت تولید و جلوگیری از واردات بی رویه هستیم. اصلاح اقتصادی یک گام ابتدایی است و ما دنبال سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی هستیم.

تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند، حتما پرداخت نقدی یارانه را ادامه می دهیم.

ادامه دارد 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27766

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        قانون گریزترین دولت

      • ناشناس

        با شعار کار درست نمی شود سه ماه ماه است از حقوق بازنشستگان خبری نیست عدالت در کجایی این قرار دارد

      • ناشناس

        همین

      ارسال نظر