اشتباه جبران ناپذیر وزیر جنجالی رئیسی/ انتقال اطلاعات مهم ایران به امارات

حجت عبدالملکی در اظهارات جنجالی گفت که تمام طرح های سرمایه گذاری را در اختیار اماراتی ها قرار داده است که این به معنای اشتباهی جبران ناپذیر است.

اشتباه جبران ناپذیر وزیر جنجالی رئیسی/ انتقال اطلاعات مهم ایران به امارات

حجت عبدالملکی در اظهارات جنجالی گفت که   تمام طرح های سرمایه گذاری را در اختیار اماراتی ها قرار داده است که این به معنای اشتباهی جبران ناپذیر است.

حجت عبدالملکی در اظهاراتی گفت که تمام طرح های سرمایه گذاری در اختیار اماراتی ها قرار گرفته است.

سخنان اخیر آقای حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد که مورد توجه گسترده رسانه‌ها قرار گرفته است، دو جمله داشت که تمام توجهات به جمله اول معطوف شد؛ اما جمله دوم، کم‌اهمیت‌تر از اولی نبود.

جمله اول این بود که اتاق بازرگانی امارات ابراز آمادگی کرده است که ۱۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند. نقدها و اظهار نظرها حول این متمرکز بود که چنین سرمایه‌گذاری کلانی معقول و عملیاتی نیست. جمله دوم این بود که «تمام طرح‌های سرمایه‌گذاری» در اختیار اماراتی‌ها قرار گرفته است و همچنین طرح‌هایی به میزان ۳۶۰ میلیارد دلار در اختیار چینی‌ها قرار گرفته است تا آن را بررسی کنند.

هر چقدر که جمله اول نادرست و غیرعملیاتی بود، جمله دوم بیان واقعیتی است که «متأسفانه» اتفاق افتاده است. تمامی طرح‌های توسعه‌ای در اختیار طرف خارجی قرار گرفته است تا آن بررسی کند. چرا «متأسفانه»؟ چون عقل و منطق اقتضا می‌کند که کل طرح‌های توسعه کشور یا کل طرح‌های توسعه مناطق آزاد در اختیار یک کشور خارجی خصوصاً کشور همسایه و رقیب قرار داده نشود.

اگر امروز نماینده اتاق بازرگانی ایران به امارات مراجعه کند و به مقامات آن کشور اطلاع دهد که ایران قصد سرمایه‌گذاری در آن کشور را دارد و درخواست دارد که تمامی طرح‌های توسعه‌ای امارات در اختیار آنها قرار گیرد، احتمالاً محترمانه به سمت درب خروج هدایت خواهد شد.

سخن بر سر این نیست که دیگران را تشویق به سرمایه‌گذاری در کشور نکنیم و طرح‌هایی را جهت سرمایه‌گذاری به خارجیان معرفی نکنیم؛ بلکه موضوع این است که ارائه «کلیه طرح‌های سرمایه‌گذاری» به خارجیان به صرف ابراز تمایل آنها به سرمایه‌گذاری رویه‌ای مرسوم و پذیرفته‌شده نیست. ارائه چنین اطلاعات گسترده و وسیعی، یعنی ارائه نقشه توسعه کشور به خارجیان و این نقشه، می‌تواند برای مقاصد مختلف مورد استفاده آنها و حتی مورد استفاده رقبای سیاسی و اقتصادی قرار گیرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100738

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر