پزشکان یک فرد دیگر مبتلا به ایدز را درمان کردند

این بیمار می‌تواند ششمین عضو باشگاهی باشد که اعضای آن HIV را درمان کرده‌اند.

پزشکان یک فرد دیگر مبتلا به ایدز را درمان کردند

این بیمار می‌تواند ششمین عضو باشگاهی باشد که اعضای آن HIV را درمان کرده‌اند.

به گزارش عرشه آنلاین، یک مرد اروپایی مبتلا به HIV پس از عمل پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان سرطان خون، اکنون با گذشت نزدیک به ۲ سال نشانه‌هایی از بهبودی را نشان داده است. اگر در زمان کافی هیچ نشانه‌ای از ویروس HI‌V در خون این فرد مشاهده نشود، احتمالاً او در کنار پنج فرد دیگری قرار خواهد گرفت که در موارد نادری درمان شده‌اند.

براساس گزارش NBC News، هر شش نفر اشاره‌شده در هنگام دریافت پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان سرطان‌هایی مانند لوسمی یا لنفوم، HIV داشته‌اند. اما برخلاف پنج مورد دیگر، اهداکننده گزارش جدید فردی با ناهنجاری ژنتیکی (CCR۵) که باعث ایجاد مقاومت در برابر ویروس H‌IV می‌شود، نیست.

درمان HIV با دریافت سلول‌های بنیادی

ایدز - HIV

این بیمار در سال ۲۰۱۸ سلول‌های بنیادی را برای مبارزه با نوعی از سرطان خون دریافت کرد. با وجود این واقعیت که اهداکننده او فردی حامل ژن CCR۵ نبود، HIV بیمار همچنان درحال درمان بود و پزشکان نتوانستند نشانه‌هایی از این ویروس در خون بیمار شناسایی کنند.

درحالی‌که محققان هنوز به‌طور کامل مطمئن نیستند که HIV این بیمار برنمی‌گردد، یکی از دانشمندان پروژه توضیح می‌دهد که اگر بعد از ۱۲ ماه آینده هیچ نشانه‌ای از ویروس وجود نداشته باشد، «احتمال غیرقابل شناسایی بودن آن در آینده به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.»

پرونده این مرد هفته آینده در کنفرانس بین‌المللی «انجمن ایدز در مورد علم HIV» که در بریزبن، استرالیا برگزار خواهد شد، ارائه می‌شود. «شارون لوین»، رئیس انجمن برگزارکننده این کنفرانس علمی، می‌گوید این مورد «امیدبخش» است. او در ادامه با اشاره به یکی از بیماران قبلی گفت:

ایدز - HIV

«اما ما از بیمار بوستون یاد گرفتیم که حتی یک ذره از ویروس نیز می‌تواند منجر به بازگشت HIV شود. این فرد خاص باید طی ماه‌ها و سال‌های آینده به دقت تحت نظر باشد.»

درنهایت باید اشاره کرد که پیوند مغز استخوان انجام‌شده برای این بیمار یک عمل پرخطر است و نمی‌توان آن را به‌عنوان یک گزینه برای تمام بیماران دارای HIV در نظر گرفت، بلکه برای مبتلایان به سرطان و HIV تهدیدکننده زندگی به‌عنوان آخرین راه‌حل عمل می‌کند. / دیجیاتو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98485

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر