چرا بعد از خوردن غذا باز هم احساس گرسنگی می کنیم؟

احتمالا تاکنون این شرایط را تجربه کرده اید که پس از خوردن یک وعده غذای سنگین، احساس گرسنگی کرده و هوس شیرینی جات می کنید. ممکن است این حس به این دلیل باشد که شما در حال خوردن افراطی غذاهای پر قند هستید که به راحتی گلوکز را در بدن آزاد می کنند.

چرا بعد از خوردن غذا باز هم احساس گرسنگی می کنیم؟

احتمالا تاکنون این شرایط را تجربه کرده اید که پس از خوردن یک وعده غذای سنگین، احساس گرسنگی کرده و هوس شیرینی جات می کنید. ممکن است این حس به این دلیل باشد که شما در حال خوردن افراطی غذاهای پر قند هستید که به راحتی گلوکز را در بدن آزاد می کنند.

به گزارش عرشه آنلاین، دسرها معمولا شیرین ترین وعده های غذایی محسوب می شوند و اصولا ما دوست داریم بعد خوردن یک غذای سنگین، مواد غذایی شیرین مصرف کنیم. دلیل این موضوع بسیار ساده است، با خوردن یک حجم غذایی سنگین، گلوکوز خون شما به سرعت بالا رفته و این موضوع باعث افزایش انسولین و کاهش متعاقب گلوکز در سطح قند خون می ‌شود که در نتیجه باعث می‌شود شما بیشتر هوس خوردن غذاهای شیرین کنید. در این میان غذاهای غنی از پروتئین و فیبر زمان بیشتری برای هضم دارند و باعث می شوند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

از نظر تغذیه، هورمون های متابولیک لپتین و گرلین نیز در گرسنگی شما نقش دارند. لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی ساخته می شود و با ایجاد احساس سیری، گرسنگی را تنظیم می کند.

در همین حال، گرلین، معروف به هورمون گرسنگی، عمدتاً در قسمت بالایی معده ترشح می‌شود و به مغز شما می ‌گوید چه زمانی گرسنه هستید. سطح گرلین به طور کلی درست قبل از غذا خوردن بالا و بعد از غذا پایین است.

به این ترتیب مشاهده می کنید که تعدادی از عوامل بر نحوه عملکرد سیستم هورمونی تأثیر می ‌گذارند. به عنوان مثال، چاقی می تواند باعث عدم حساسیت به لپتین شده و متعاقبا می تواند باعث شود حتی بعد از خوردن غذا احساس گرسنگی کنید. رژیم غذایی طولانی مدت نیز می تواند پاسخ هورمون سیری را تضعیف کند.

علاوه بر این، خواب نیز تفاوت زیادی در میزان گرسنگی ایجاد می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه سوئدی در سال ۲۰۲۲ نشان داد که تنها یک شب کم خوابی منجر به کاهش سطح لپتین و سطوح بالاتر گرلین  در بدن می شود. تغییرات لپتین به دنبال از دست دادن خواب در بین زنان بارزتر بود و افزایش گرلین در افراد چاق قوی تر بود.

به همین دلیل کمبود خواب می تواند به میل شدید مصرف غذاهای پر کالری مانند خوراکی های مملو از شکر منجر شود.

چرا همیشه برای دسر جا دارید؟

دسرها معمولا حاوی مواد غذایی فوق العاده شیرین هستند. اگر می ‌خواهید برای رفع گرسنگی خود دسر مصرف کنید، در نظر بگیرید که تصویربرداری ام آر آی نشان داده است که مراکز پاداش در مغز با مصرف و حتی مشاهده خوراکی‌ های شیرین روشن می ‌شود و در این میان برخی از افراد حساس ‌تر از دیگران هستند. در واقع همین چرخه بالارفتن قند خون، ترشح انسولین توسط بدن و پایین آمدن قند خون و هوس دوباره مصرف قند و شکر باعث می شود بعد از خوردن غذا احساس میل به مصرف مواد غذایی شیرین داشته باشید و افتادن در این چرخه باعث آسیب دیدن خود شما شده و بازنده این بازی در نهایت شما خواهید بود.

 بنابراین اگر این بار بعد از خوردن غذا احساس نیاز به مصرف چیزی شیرین کردید، کمی مقاومت کرده و حواستان را پرت کنید. در عرض ۵ تا ده دقیقه همه چیز به حالت عادی بازخواهد گشت. / سیناپرس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97523

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر