ذرات معلق برای چه افرادی خطرناک است؟

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه افراد با بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای تنفسی بیشتر در معرض خطر ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون قرار دارند، گفت: خانم‌های باردار، کودکان و بیماران قلبی و ریوی نیز در معرض خطر تنفس ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون قرار دارند.

ذرات معلق برای چه افرادی خطرناک است؟

فرشید وفا اظهار کرد: از نظر زیست‌محیطی ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و ۱۰ میکرون که در هوا معلق هستند و یکی از شاخص‌های آلایندگی هوا بشمار می‌روند، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون، مونوکسید کربن، اوزون، اکسیدهای نیتروژن و گوگرد عواملی است که برای میزان آلودگی هوا سنجیده می‌شوند و در نهایت آلودگی را براساس یکی از این شاخص‌ها که بیشترین اندازه را در آلایندگی داشته اعلام می‌کنند. در مشهد غالب بیشتر آلایندگی‌های هوا ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تاثیر این ذرات بر سلامت افراد بیان کرد: زمانی که این ذرات در هوا معلق هستند، هرچه قطرشان کوچکتر باشد، میزان نفوذ به قسمت‌های تحتانی ریه و صدماتی که به سیستم تنفسی افراد وارد می‌کنند، بیشتر است اما در مقابل هرچه ذرات درشت‌تر باشد، قدرت معلق بودنشان در هوا بیشتر است؛ از این رو کمتر توسط افراد تنفس می‌شود و صدماتش نیز کمتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تنفس این ذرات در روزهایی که آلودگی هوا اعلام می‌شود، همراه با علایم مختلفی بوده که شایع‌ترین آن‌ سرفه است. در واقع هر چقدر تنفس در این هوا بیشتر انجام شود، خطراتی که سلامت افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد بیشتر است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد توضیح داد: سلامت افراد در رابطه با آلودگی هوا بسته به فاکتورهای سایز این ذرات معلق، مدت تنفس افراد از این هوای آلوده و نیز میزان حساسیت فرد به آلایندگی‌هاست.

کسانی که بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای دارند در هوای آلوده بیرون نروند

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی بهتر است این افراد در هوای آلوده تا حدامکان بیرون نروند یا اگر مجبور به بیرون رفتن هستند؛ علاوه بر استفاده از ماسک تلاش کنند برای مدت کوتاهی در این هوا نفس بکشند. همچنین در مدت تنفس از این هوا مایعات، میوه‌جات و سبزیجات بیشتر استفاده شود.

وفا تاکید کرد: یکسری اقدامات مانند کاهش آلایندگی‌ها، استفاده از سوخت‌های جایگزین، کم کردن خودروهای تک سرنشین و... در کاهش آلودگی هوا و به ویژه ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون تاثیر دارند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 58979

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر