ماجرای جمع‌آوری شربت «کوآموکسی کلاو» از داروخانه‌ها چیست؟

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: ریکال بخشی از انواع داروها در سراسر دنیا امری مرسوم در جهت حفظ سلامت بیماران است که سازمان غذا و دارو در این حوزه مسامحه نداشته و بر حفظ اصول کیفی محصولات تاکید دارد.

ماجرای جمع‌آوری شربت «کوآموکسی کلاو» از داروخانه‌ها چیست؟

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، درباره جمع‌آوری شربت «کوآموکسی کلاو» از محموله داروهای وارداتی توضیحاتی ارائه داد.

محمد پیکانپور، با بیان اینکه داروهای وارداتی هم مانند داروهای داخلی به لحاظ اندازه گیری ماده مؤثره توسط سازمان غذا و دارو بررسی و کنترل کیفی می‌شوند، گفت: در بررسی‌های صورت گرفته ۲ درصد از سوسپانسیون‌های کوآموکسی کلاو ابوت به علت ناکافی بودن جزئی میزان ماده موثره نسبت به دامنه مجاز مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار نگرفت و به همین دلیل جمع آوری شد.

وی افزود: سازمان غذا و دارو در حفظ اصول کیفی محصولات هیچ مسامحه‌ای نخواهد داشت.پیکانپور ادامه داد: از ۶ آنتی‌بیوتیک وارداتی، تنها یک آنتی بیوتیک و از بین ۵ بچ از این آنتی بیوتیک یک بچ و به لحاظ تعدادی ۲ درصد از داروی مذکور جمع آوری شد که علت آن کمتر بودن جزئی میزان ماده موثره از دامنه مجاز بود.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: ریکال بخشی از انواع داروها در سراسر دنیا امری مرسوم در جهت حفظ سلامت بیماران است که سازمان غذا و دارو در این حوزه مسامحه نداشته و بر حفظ اصول کیفی محصولات تاکید دارد./ مهر

مردم نگران نباشند

دکتر بهمن صبور؛ نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تأیید این خبر اظهار کرد: ریکال(جمع‌آوری) داروهای آموکسی‌کلاو یاد شده، شامل یک بچ (دسته) از این محصول بوده که از نظر تست‌های ماده موثره مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار نگرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که "در صورتی که این داروها به دست مصرف‌کنندگان رسیده باشد، خطری برای بیماران مصرف‌کننده این داروها وجود دارد؟" گفت: خیر؛ ممکن است میزان ماده موثره موجود در این بچ دارو، کافی نبوده باشد یانتایج تست‌ها منطبق بر استانداردهای در نظر گرفته شده نباشد؛ مردم نگران نباشند چرا که ریکال داروها امری روتین است.

گفتنی است پیش از این خبرگزاری تسنیم طی گزارشی بر لزوم نظارت بر داروهایی که به صورت فوریتی وارد کشور می‌شوند تأکید کرده بود ( پشت پرده کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور/ "واردات گسترده آنتی‌بیوتیک‌" تصمیم دوسر باخت وزارت بهداشت )

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفته بود: "ورود دارو به کشور طی فرآیند مشخصی و زیر نظر سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. داروها یا به صورت ثبتی و از طریق شرکت‌هایی که نماینده رسمی در کشور هستند وارد می‌شوند یا واردات دارو به صورت فوریتی و در مواقعی که دارویی دچار کمبود شده و نیاز داریم که دارو سریع‌تر وارد بازار شود، انجام می‌شود. واردات دارو از هر دو طریق با مجوز سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

وقتی دارویی از هر کدام از این مسیرها وارد کشور می‌شود، ‌نمونه‌برداری از آن‌ها انجام شده و آزمایش‌های کیفی نیز انجام می‌شود تا از سلامت و ایمنی محصول مطمئن شویم و در صورتیکه سلامت و ایمنی داروی وارداتی از سوی سازمان غذا و دارو تایید شود، دارو وارد بازار می‌شود."

حال مشخص نیست داروهای ریکال شده در چه وضعیتی از نظر توزیع و مصرف قرار دارند و در صورت مصرف، تأثیرات منفی بر مصرف‌کنندگان داشته یا خیر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 55464

  • ناشناس

    همیشه همین بوده هر وقت مردم به چیزی نیاز دارن نیست من بچه هام یک ماه تمام مریض بودن از بس داروخونه ها را گشتیم و التماس میکردیم برای دارو همون شد حالا آموکسی کلاو میگین خوب نبوده سرم چرا نیست بقیه ی داروها چی؟؟؟ چرا بقیه ی آنتی بیوک ها پیدا نمیشه؟

  • ناشناس

    اول پخش می کنید بعد جگع می کتید .عجب

ارسال نظر