وضعیت سلامت تهرانی‌ها بحرانی است!

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شاخص های سلامت تهرانی ها را در مقایسه با سایر مناطق کشور، بحرانی قلمداد کرد.

وضعیت سلامت تهرانی‌ها بحرانی است!

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شاخص های سلامت تهرانی ها را در مقایسه با سایر مناطق کشور، بحرانی قلمداد کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، علیرضا زالی، آمار مصرف مواد دخانی در تهران را ۱۱ تا ۱۴ درصد اعلام کرد و گفت: ایران متعهد شده تا پایان ۲۰۲۵، ۲۵ درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد و این مهم باید با کاهش ۳۰ درصدی میزان مصرف دخانیات، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک طعام، کاهش ۲۵ درصدی میزان بروز ابتلاء به فشارخون، کاهش ۲۰ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و به صفر رساندن میزان اسیدهای چرب ترانس در مواد غذایی محقق شود.

وی افزود: پویش ملی دیابت و فشارخون بخشی از تعهد ملی و بین المللی برای تحقق اهداف ۱۳ گانه در راستای کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر است.

زالی در خصوص تأثیر تشخیص زودهنگام ابتلاء به دیابت و فشارخون در کاهش بار هزینه‌های نظام سلامت، گفت: پیش بینی می‌شود اگر این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی و درمان پذیر تشخیص داده نشود، بین ۵ تا ۷ برابر هزینه نظام سلامت را افزایش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرگ زیر ۷۰ سال را مرگ زودرس دانست و افزود: مرگ‌های زودرس از دیگر مسائلی است که در پایتخت مطرح است، از سوی دیگر هدف از برگزاری این پویش‌ها کاهش میزان مرگ و میر زودرس و قابل پیشگیری است.

زالی، محتوای آموزش‌ها را معطوف به الگوی تغذیه‌ای، فعالیت فیزیکی منظم، رفتارهای سالم و اصلاح سبک زندگی دانست و ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها تا پایان سال گذشته در استان تهران ۵۲ درصد از شهروندان فعالیت فیزیکی کم داشتند که این عدد در کشور ۵۰ درصد است. می‌توان گفت از هر ۲ شهروند تهرانی یک نفر به دلیل کم تحرکی در معرض خطر است.

وی از ابتلای ۴۳ درصد شهروندان تهرانی به اضافه وزن و ۲۳ درصد از شهروندان به چاقی خبر داد و گفت: آمار کشوری مبتلایان به اضافه وزن ۳۸.۲ درصد و مبتلایان به چاقی ۲۰ درصد است.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120320

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر