بیماری جدید چشمی انگل هایی به شکل مگس

معاینه مردی که به خاطر خارش چشم به بیمارستان مراجعه کرده بود، نشان داد که چندین لارو یا کرم مگس روی چشم او در حال پیچ‌وتاب خوردن هستند.

بیماری جدید چشمی انگل هایی به شکل مگس

به گزارش عرشه آنلاین ،به نقل از لایوساینس این مرد ۵۳ ساله که در فرانسه زندگی می‌کند، پس از دچار شدن به احساس خارش در چشم راستش که چند ساعت به طور انجامیده بود، به پزشک مراجعه کرده بود و شرح حال او اخیرا در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

او به پزشکان گفت که اخیرا در هنگامی در نزدیکی یک مزرعه پرورش اسب و گوسفند باغبانی می‌کرده است، احساس وارد شدن چیزی به چشمش را کرده است.

هنگامی که پزشکان در بیمارستان دانشگاهی سنت - اتی‌ین در فرانسه او را  معاینه چشمی کردند، «چندین کرم متحرک شفاف» را روی قرنیه و ملتحمه چشم او پیدا کردند. (قرنیه لایه بیرونی شفافی است که جلوی چشم را می‌پوشاند و ملتحمه غشایی است که بخش درونی پلک‌ها و بخش سفید یا صلبیه چشم را می‌پوشاند)

پژشکان بیماری این مرد را «افتالمومیازیس خارجی» یا عفونت ساختارهای خارجی چشم با لاروهای انگل-مگس گوسفند تشخیص دادند.

تنها راه علاج این عارضه برداشتن فیزیکی این لاروها از روی کره چشم است. پزشکان در این مورد با فورسپس این کرم‌ها را برداشتند.

نام علمی این ارگانیسم «استروس اوویس» است که در سراسر جهان می‌تواند عفونت انگلی در گوسفندها ایجاد کند. احتمالا این مرد هنگامی دچار عفونت شده است که مگسی که به درون چشم او رفته بود، لاروهایش روی آن گذاشته بود. این لاروها دارای «قلاب‌های دهانی» و «سوزنه‌های بدن» هستند که می‌تواند در صورت درمان نشدن باعث خراش‌های سطحی قرنیه شود. در یک ویزیت پیگیری در ۱۰ روز بعد، این مرد بهبود یافته بود و دیگر علامتی نداشت.

منبع: همشهری

دیگر رسانه ها

کدخبر: 16292

ارسال نظر