تیر خلاص به زندگی مشترک/ این زن و شوهرها فقط همخانه اند!

طلاق عاطفی این روزها در بسیاری از زندگی های مشترک اتفاق می افتد که زنگ خطری بزرگی به حساب می آید.

تیر خلاص به زندگی مشترک/ این زن و شوهرها فقط همخانه اند!

طلاق عاطفی این روزها در بسیاری از زندگی های مشترک اتفاق می افتد که زنگ خطری بزرگی به حساب می آید.

به گزارش عرشه آنلاین؛ زوج های زیادی دوروبرمان هستند که سال ها در کنار هم زندگی می کنند بی آنکه ذره ای به هم عشق بورزند. نوعی همزیستی که رنگ و بوی مهر و محبت ندارد. قدیمی ها می گفتند عادت کردن و امروزی ها واژه طلاق عاطفی را به کار می برند.

این دسته از زن و شوهرها از ناراحتی هم ناراحت می شوند و نه از خوشحالی هم دلشاد. گویی برایشان فرقی نمی کند طرف مقابل در چه وضعیتی به سر می برد و چه حال و روزی دارد. به باور روانشناسان، طلاق عاطفی تلخ ترین رابطه بین دو نفر است. اینکه چرا زوجین به چنین حالتی می رسند و پیامدش چه می تواند باشد را دکتر ترانه موذنی مشاور خانواده بازگو می کند.

طلاق خاموش

طلاق عاطفی یا طلاق خاموش، زمانی رخ می دهد که زن و شوهر در کنار هم و با هم زندگی می کنند بی آنکه رابطه عاطفی بینشان برقرار شود. این مشکل در خیلی از خانواده ها دیده می شود و نکته جالب اینکه زوجین آن را زنگ خطر برای کانون خانواده خود نمی دانند. به باور دکتر موذنی، نبود ارتباط صمیمانه بین زن و شوهر بازتاب بدی دارد. او در این باره می گوید: «بعضی از زوجین تصور می کنند همین که در یک خانه با هم زندگی می کنند کافی است. از هم طلاق نمی گیرند چون نگاه خویشان و جامعه به این موضوع بد است. عده ای هم به خاطر فرزندان همدیگر را تحمل می کنند. به طور مثال آقا کاری ندارد خانم بیمار است یا خسته ؟ در خانه چه می کند؟ چه چیزی او را خوشحال و چه چیز ناراحتش می کند. خانم هم همینطور. اگر همسرش دیر وقت به خانه بیاید برای او مهم نیست چه شرایطی را پشت سر گذاشته است. مشکل مالی دارید یا خیر؟ بی تفاوتی نسبت به هم بزرگترین ضربه را به بنیان خانواده می زند. این در حالی است که زن و شوهر در ظاهر تنشی ندارند و حتی جر و بحث هم نمی کنند.»

آفت های بنیان خانواده

اما چه زمانی زندگی مشترک به طلاق خاموش ختم می شود؟ به گفته دکتر موذنی، زن و شوهرهایی که هنگام مشاجره مسائل خود را حل نشده رها می کنند باید منتظر چنین اتفاق تلخی باشند. او می گوید:‌ «خیلی ها در ابتدا با هم دعوا می کنند، از هم دلخور می شوند اما بعد از مدتی ترجیح می دهند کاری به هم نداشته باشند چون حوصله تنش ندارند. بنابراین به جای رفع مشکل نسبت به هم بی تفاوت می شوند. کم کم وجود هم را تحمل می کنند و کار به جایی می رسد که بودن یا نبودن همسر فرقی برایشان نمی کند. اینجاست که دردسر دیگری پیش می آید. هر کدام از زوجین تلاش می کنند پس انداز جداگانه ای داشته باشند.» اما طلاق خاموش دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد، ازدواج تحمیلی، بیماری طولانی یکی از زوجین، رفتارهای ناهنجار همسر، خودخواهی و نداشتن گذشت و فرزندسالاری از جمله آفاتی است که سلامت خانواده را تهدید می کند.

تیرخلاص به زندگی مشترک

عادت کردن یا تحمل کردن همدیگر در واقع تیر خلاص زندگی مشترک است. چه خوب زن و شوهر با بروز اولین نشانه های طلاق عاطفی به جای بی تفاوتی، راه حلی برای نجات خانواده پیدا کنند. دکتر موذنی چند راهکار توصیه می کند: «از هم پاشیدن یک زندگی صدمات جبران ناپذیری به روان خانواده به خصوص فرزندان می زند. در گام اول لجبازی را کنار بگذارید و به خواسته های هم توجه کنید. گذشت کردن می تواند رابطه شما را صمیمی کند. به هنگام ناراحتی و دلخوری ها به جای قهر کردن، سکوت طولانی، تحقیر و توهین به یکدیگر سعی کنید ابتدا برای ساعتی سکوت و هنگامی که آرامتر شدید حتما درباره مسئله پیش آمده گفت و گو کنید. گام دوم به هم اعتماد داشته باشید. چک کردن گوشی تلفن یا کیف پول همسرتان می تواند زمینه مشاجره ای دیگر را به وجود آورد. به تفاوت سلیقه هم احترام بگذارید. با هم بیرون بروید، حرف بزنید، خاطرات خوش را برای هم تعریف کنید.»

بچه های مضطرب در خانواده های سرد بزرگ می شوند

و درس آخر؛ صدمه جبران ناپذیر طلاق عاطفی به روحیه فرزندان که می تواند زمینه بزه کاری آنها را فراهم کند. از سوی دیگر این دسته از والدین، ‌الگوی خوبی برای بچه های خود نیستند و نمی توانند عشق و محبت را به آنها آموزش دهند. دکتر موذنی اشاره می کند:‌ «بچه هایی که در خانواده های سرد بزرگ می شوند، بی انگیزه و مضطرب هستند. تحمل کمی نسبت به مشکلات دارند و هیچ وقت احساس امنیت و آرامش نمی کنند. بنابراین ترجیح می دهند فراغت خود را با دوستان شان یا در فضای مجازی سپری کنند.»

منبع: همشهری

دیگر رسانه ها

کدخبر: 116330

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر