ناسا از فضا به اقیانوس رفت!

بنابر بررسی‌های صورت گرفته جلبک‌های مضر می‌توانند سلامت عمومی اکوسیستم‌ها و اقتصادهای ساحلی را به خطر بیاندازند، پیشرفت در تصویربرداری ماهواره‌ای راه‌های جدیدی برای نگاه کردن به اقیانوس به ما ارائه می دهد.

ناسا از فضا به اقیانوس رفت!

بنابر بررسی‌های صورت گرفته جلبک‌های مضر می‌توانند سلامت عمومی اکوسیستم‌ها و اقتصادهای ساحلی را به خطر بیاندازند، پیشرفت در تصویربرداری ماهواره‌ای راه‌های جدیدی برای نگاه کردن به اقیانوس به ما ارائه می دهد.

یک سری شکوفه‌های جلبکی عظیم در امتداد ساحل غربی فلوریدا در سال 2020 به حدود 2000 تن جانوران دریایی مرده در اطراف خلیج تامپا مرتبط می‌شود.

هزینه‌های انسانی نیز بسیار زیاد بود، از جمله افزایش دو رقمی موارد آسم در شهرستان‌های ساراسوتا و پینلاس و خسارات تخمینی حدود 1 میلیارد دلار در بخش‌های اقتصادی از گردشگری گرفته تا شیلات.

ماهواره‌های مدار زمین برای دهه‌ها برای شناسایی شکوفه‌های جلبکی از فضا استفاده می‌شوند و مشاهدات مکرر را در مناطق وسیع‌تری نسبت به نمونه‌برداری مستقیم از آب ممکن می‌سازند. متداول ترین تکنیک مشاهده برای اندازه گیری رنگ اقیانوس به طیف مرئی متکی است. با این حال، این رویکرد عمدتا به شرایط آسمان صاف محدود شده‌است.

مطالعه‌ای که اخیرا توسط دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا انجام شد، نشان داد که چگونه یک ابزار فضایی به نام TROPOMI یا ابزار نظارتی TROPOspheric توانست از میان ابرهای نازک نظاره کند و سرنخ‌های قدرتمندی از جلبک میکروسکوپی مسئول شکوفه‌ها به دست آورد.

توانایی افزایش یافته TROPOMI برای "دیدن" و اندازه گیری طول موج‌های ظریف نور به طور بالقوه می‌تواند به آژانس‌های فدرال و جوامع محلی کمک کند تا شیوع‌های مضر را بهتر پیش بینی و مدیریت کنند.

ناسا در اقیانوس به دنبال چه می‌گردد؟

دانشمندان قفسه فلوریدا غربی را مورد بررسی قرار دادند، امتدادی از پوسته قاره‌ای. تحقیقات اخیر نشان داده‌است که غرب فلوریدا، مانند بسیاری از جوامع ساحلی، ممکن است به طور فزاینده‌ای در برابر شیوع بیماری آسیب پذیر باشد، زیرا این جلبک‌ها در شرایط گرم و غنی از مواد مغذی شکوفا می‌شوند که توسط رواناب، کود و تغییرات آب و هوایی تغذیه می‌شوند.

سیستم‌های نظارت و پیش بینی شکوفه‌های مضر جلبکی در بسیاری از ایالت‌ها و مناطق ساحلی از جمله خلیج مکزیک و دریاچه‌های بزرگ موجود است. اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) با شرکای دانشگاهی، ایالتی، قبیله‌ای و محلی همکاری می‌کند تا پیش‌بینی‌های مضر شکوفه جلبکی - مشابه پیش‌بینی‌های آب‌وهوا - را در فصولی که شکوفه‌ها رخ می‌دهد، ایجاد و صادر کند.

رویدادهای K. brevis به ویژه نگران کننده هستند زیرا جلبک ها یک نوروتوکسین قوی تولید می کنند که در غلظت های بالا می تواند باعث کشتار گسترده ماهی‌ها و مسمومیت موجودات دریایی مانند لاک پشت ها، گاو دریایی و پرندگان شود.

این سم همچنین می‌تواند استنشاق شود و باعث بیماری تنفسی در انسان شود و می تواند در صدف انباشته شود و در نتیجه در افرادی که آنها را مصرف می‌کنند باعث بیماری گوارشی شود.

منبع: خبر فوری

دیگر رسانه ها

کدخبر: 105148

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر