هشدار! هکرها به شاد حمله کردند | کانال‌های غیراخلاقی را اطلاع دهید + تصاویر

برخی از افراد با هک کردن صفحه مدیران یا معاونان مدارس کانال مدرسه را در اختیار می‌گیرند و در ادامه تبدیل به کانال‌های غیر درسی می‌کنند.

هشدار! هکرها به شاد حمله کردند | کانال‌های غیراخلاقی را اطلاع دهید + تصاویر

شبکه آموزشی دانش‌آموزان «شاد» فروردین سال ۱۳۹۹ رونمایی شد و تا به امروز به عنوان یک بستر آموزشی مجازی در مدارس کشور فعالیت دارد.

اما مدتی بعد از استفاده کاربران از شبکه شاد، برخی اخبار از تخلفاتی که با استفاده از اطلاعات بعضی کاربران در این شبکه رخ داده است، منتشر شد که در این بین از هویت مدیران، معاونان و معلمان برخی مدارس سوء استفاده شده است.

هشدار پلیس فتا درباره اپلیکیشن‌های جعلی شاد

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا انتظامی کشور  گفت: چند وقتی است که مجرمان سایبری، برنامه‌های جعلی شاد را در فضای مجازی انتشار داده‌اند.

به گفته سرهنگ رجبی افراد با تبلیغات گسترده در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، دانش‌آموزان را به نصب نرم‌افزار جعلی شاد تشویق می‌کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: دانش‌آموزان و معلمان برای دانلود و بروزرسانی اپلیکیشن نشاط به فروشگاه نرم‌افزار معتبر داخلی و یا وب سایت آموزش و پرورش مراجعه کنند.

به گفته سرهنگ رجبی به هیچ عنوان لینک‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های نامعتبر مورد توجه دانش‌آموزان قرار نگیرد.

گفتنی است افرادی در شبکه شاد با جعل هویت پشتیبان شاد و یا عناوین مختلف با دیگر دانش آموزان ارتباط می‌گیرد و بعضا در برخی مواقع با هک کردن حساب کاربری دیگر دانش آموزان در اپلیکشین شاد مشکلاتی مانند سرقت اطلاعات، ایجاد مزاحمت و آزار و اذیت اینترنتی را رقم می‌زنند.

با گذشت بیش از یک سال از راه اندازی شبکه شاد برای بررسی بیشتر، مجدد به سراغ این شبکه رفتیم که در ادامه متوجه ایجاد کانال‎هایی نامتعارف در این بستر شدیم که در این بین افرادی با تشکیل این کانال‌ها اقدام به بارگذاری و انتشار تصاویر و فیلم‌های غیراخلاقی کرده اند.

برخی از افراد با هک کردن صفحه مدیران یا معاونان مدارس کانال  مدرسه را در اختیار می‌گیرند و در ادامه تبدیل به کانال‌های غیر درسی می‌کنند.

یکی از دانش آموزان در این باره اعلام کرد: «کانال مدرسه من هک و به کانال فیلم و سریال تبدیل شد».

نکته قابل توجه این است که فردی که اقدام به هک کانال‌های درسی در سیستم آموزشی شاد می‌کند، آیدی و نشانی خود را مدام تغییر می‌دهد تا مورد شناسایی قرار نگیرد.

والدین یکی از دانش آموزان دوره ابتدایی در این باره اظهار کرد: در شرایط کرونایی و آموزش مجازی مدارس و برای عدم دسترسی فرزندم به فضا‌های غیرمجاز شبکه‌های مجازی از سیم کارت انارستان استفاده کردم.

هک سامانه شاد

هک سامانه شاد

مادر دانش آموز ادامه داد: بعد از فعال‌سازی سیم کارت مشاهده کردیم که متاسفانه دسترسی به اپلیکیشن‌های ایرانی مانند روبیکا و غیر ایرانی نظیر اینستاگرام  را آزاد گذاشته و در آن امکان ایجاد پیج و کانال وجود دارد.

او گفت: بسیاری از مطالب غیرمجاز و مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی، که برای دانش آموزان مجاز نیست بدون پالایش و کنترل در این اپلیکیشن وجود دارد که برای این رده سنی مناسب نیست، نظیر گروه موسیقی بی بند و بار کره‌ای که در چند ماه اخیر بین نوجوانان با هدف تهاجم فرهنگی به این رده سنی وارد شده و باعث تشویش اذهان آن‌ها و نگرانی والدینشان شده است.

۱۷ خردادماه امسال بود که مصوبه جلسه هفتاد و یکم شورای عالی فضای مجازی با موضوع صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، که در ابتدا به استحضار مقام معظم رهبری «حفظه الله» رسید و در ۲۳ تیر ماه سال جاری طی نامه شماره ۱۰۲۶۲۰ توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد.با توجه به تصویب و ابلاغ مصوبه صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، اما شاهد هستیم که در برخی موارد و بدون در نظر گرفتن استفاده کننده از برنامه شاد که همگی دانش آموز هستند، کانال‌هایی دارای محتوا‌های غیر اخلاقی تهیه و به اشتراک گذاشته می‌شوند.

قانون جرایم رایانه‌ای در مورد ارسال عکس، فیلم، صوت و محتوای مستهجن

ماده ١٤ قانون جرایم رایانه‌ای می‌گوید: هرکس به وسیله سیستم‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده، محتویات مستهجن را تولید، ارسال، منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد ارسال یا انتشار یا تجارت تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

در تبصره ١ ماده ١٤ قانون جرایم رایانه‌ای آمده است: ارتکاب اعمال فوق در خصوص محتویات مبتذل موجب محکومیت به حداقل یکی از مجازات‌های فوق می‌شود، در ضمن محتویات و آثار مبتذل به آثاری اطلاق می‌گردد که دارای صحنه‌ها وصور قبیحه باشد.

همچنین در تبصره ٢ ماده ١٤ قانون جرایم رایانه‌ای نیز آمده که: هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک تا پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

در تبصره ٣ ماده ١٤ قانون جرایم رایانه‌ای بیان شده که: چنانچه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا بطور سازمان یافته مرتکب شود؛ چنانچه مفسد فی‌الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.

گلایه های پلیس از کم کاری برخی مسئولان در بحث آموزش

برای بررسی موضوع به سراغ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا رفتیم.

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار کرد: در بررسی‌های گسترده‌ای که در حوزه رصد کانال‌ها در فضای مجازی داشتیم، تعداد قابل توجهی از کانال‌های غیراخلاقی و مجرمانه در شبکه شاد مسدود شدند.

وی افزود: تمام موارد شناسایی شده به وزارت آموزش و پرورش ارجاع و اعلام شدند و بر اساس مصوباتی که در کارگروه‌های نظارتی مرکز ملی داشتیم، قرار بر این شد تا وزارت آموزش پرورش اختیار راه اندازی کانال‌ها را به گروه‌های خاصی واگذار کند.

سرهنگ رجبی ادامه داد: طی جلسات و صحبت هایی که انجام شد مقرر شد تا هر فردی که برای راه اندازی کانال در شبکه شاد مجوز می‌خواهد، این مجوز را از شورا و یا کمیته مستقر در اداره آموزش و پرورش منطقه و یا استان محل سکونت خود اخذ کند.

وی افزود: در حال حاضر آموزش و پرورش در بحث چرخه نظارتی و گزارش گیری در این حوزه آن طور که باید و شاید مناسب عمل نمی کند و به دنبال آن شرکت پشتیبان شاد به موارد توجهی نمی‌کند و در این باره پالایش پیش دستانه در کانال‌های شبکه شاد به خوبی انجام نمی شود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار کرد: هک شدن امنیتی کانال‌ها در شاد به دلیل ساز و کار ضعیف این شبکه آسان است و از آنجایی که رمز دوم ندارد به راحتی هک می‌شوند.

وی افزود: علی رغم اینکه پلیس فتا در شبکه شاد دارای کانال است، اما می‌بینیم که وزارت آموزش و پرورش به خوبی از محتوا‌های بارگذاری شده پلیس فتا در کانال شاد حمایت نمی کند  و این موارد در کانال‌های شاد بازنشر داده نمی‌شوند.

به گفته سرهنگ رجبی مهمترین دلایلی که وضعیت شاد را به این شکل انداخته این است که سازوکار احراز هویت در این شبکه یک سازوکار متناسب با این فضای و سیستم آموزشی نیست. بیشترین نقض و تهدیدات امنیتی که در فضای مجازی وجود دارد ناشی از اکانت هایی است که هویتشان برای کاربران دقیق نیست و همچنین در این بین از مدل جعلی اکانت های پشتیبانی شاد برای هک کردن حساب معلمان و دانش آموزان دیگر نیز  استفاده می شود./ باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2377

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        خدالعنتشون کنه همچین ادمایی رواخه کدوم پدرومادری نصف شب بچه هاشومیفرسته پارک

      • م

        چنین جانورانی رو باید تکه تکه کرد

      • ناشناس

        سلام من دخترها تحت هیچ شرایطی نه تنها نه با کسی بیرون می گذارم ودیگر به سلامتی مواد دیگر جای امنی نیست چه برسه پارک اون هم ساعت سه شب

      • مصطفی

        من دیگه پسرم ساعت ۳ شب بیرون نمیرم اون چی جانوری شب زیستی بوده

      • علی

        اول باید از این پدر و مادر پرسید چرا دخترانش را نیمه شب به پارک بفرستن اونهم با یه پسر غریبه(آرش) پس شاید برایشان پاکی ، شرافت و نجابت مهم نبوده ، چونکه در این جامعه فعلی ایران زندگی میکنند و اطلاع کامل از شرایط امنیت دارند ، بعداً، این گرگ صفت هایی که باعث نا امنی جامعه هستند نباید اعدام کرد ، بایستی تحت روانشناسی و روانکاوی قرار بگیرند که از حوادث آینده جلوگیری کرد ، حبس ابد بدون بخشودگی برایشان لازم است ، زندانیانی هستند که تعصب و غیرت مردانگی دارند و خدمت این دزدان ناموس را خواهند داد

      • ناشناس

        خداکند حکم اعدام در مورد این فردمتجاوز اجراشود

      • ناشناس

        اعدام کم است باید حبس ابد بکشد تا بفهمد چگونه با تجاوز به دختران بی دفاع تا آخر عمرشان و تا ابد باید حبس ناجوانمردانه تجاوز دیگری را با خود بکشد

      • مصطفی

        حکم تجاوز اعدام نیست و فقط شلاقه. اینهایی که نمیتونستند از خودشون دفاع کنند اون وقت شب بیرون چکار میکردند؟چرا هیچ مقاومتی نکردن و راحت سوار شدن؟

      • الم

        دادگاه پیشین در حق خانواده اولی ناجوانمردی کرده با حکم ضعیفش این شخص را جری کرده ان فکر کرده این بار نمیتونن بگیرند اگر هم گرفتند همان جرم اولیه را در نظر میگیرند بیشتر این بدبختیها از صدور احکام دوگانه دادگاه ها ناشی میشود لازمه که پرونده اولی دوباره باز بینی شود و قاضی ان مورد باز خواست قرار گیرد اگر در پرونده اول حکم مناسبی در نظر گرفته میشد الان یک نفر دیگر قربانی نمیشد الان هم حکم اعدام برایش مناسب است چون اگر حکم دیگری در نظر بگیرند از طرف متهم قابل تکراره هر چند که مشخصه که با پی گیری متداوم و مصر خانواده صورت گرفته وگر نه این هم با بی اعتنایی و بی اهمیتی قاضی روبرو میشد بزرگترین بدبختی ما اینه که قانون در دست دادگاه ها عین مومه هر جوری که دلشان میخواهد احکام صادر میکنند

      • Hadis

        درسته خانواده دختر اشتباه بزرگی کرده اند اما در جامعه فریاد زده میشود ک امنیت وجود دارد اما کوووو!!!
        فقط حبس ابد
        چون اعدام یک لحظه است و تمام میشود
        اما با حبس ابد تا اخر عمر ، هرروز آرزوی مرگ میکند ...

        • ناشناس

          الان همه جای دنیا همین و بدتر از اینه، هیچ جای دنیا امنیت صد در صدی وجود نداره. اون وقت شب نباید انتظار امنیت روز رو داشته باشیم که

      • ناشناس

        فقط حبس ابد

      • رضا

        هرچند اعدام باعث بازدارندگی است اما برای افراد مست یا معتاد یا کسانی که احساس می کنند با زرنگی می توانند هر غلطی بکنند اثرگذار نیست. مهمترین عامل پیشگیری از بین بردن زمینه وقوع این دست جرائم است. خانمها و خانواده ها با رعایت نکات ایمنی هم خود را مصون نگه میدارند و هم از زمینه سازی برای وقوع جرم جلوگیری می کنند.

      • ناشناس

        فقط اعدام.

      • حمید

        واقعا متاسفم بابت ،شماهایی که ،قربانی بخت برگشته را مقصر میدونید،و به جای همدردی شرافت خانوادگی قربانی را زیر سوال میبرید!
        در ثانی این مجرم چون سری اول درست مورد مجازات قرار نگرفته،دوباره به این کار دست زده.
        که این خودش مصداق بارز کوتاهی قوه قضا است.
        مسئولین باید یه فکری واسه جوان‌هایی که تو این شرایط سخت اقتصادی توان ازدواج را ندارند و از باب همین به صد راه بیراهه میافتند بکنند.
        اعدام این مجرم و مجرمانی مثل این شخص ،پاک کردن صورت مسئله است.
        والسلام

      • ناشناس

        هرکسی حق دارد در کشور خودش هر ساعتی دربیاد چون باید امنیت باشه دلیل نمیشه کسی بیرونه بهش تعدی وتجاوز بشه شاید برای رفتن به بیمارستان بیرون بوده متجاوز باید اعدام بشه

      • ناشناس

        فقط تاسف

      • نا‌شناس

        من هم مخالف اعدام برای اینجور مسائل هستم
        ولی حالا که فکرش رو ميکنم میبینم باید اینجور حکمهایی باشه که امثال اینا جونورها از ترس هم که شده این غلط ها را نکنند

      • ننه قمر

        اعدام در محل جرم و سریع

      • ناشناس

        اعدام کمه،خیلی زودراحت میشه،اینجورحیونهابایدبه حبس ابدبااعمال شاقه محکوم بشن،که روزی یباربمیرن وزنده بشن،حتی اینکارهم ذره ای ازترس وزجری که اون دختر۱۴ساله کشیده کم نمیکنه،ولی باعث عبرت دیگران میشه

      • ناشناس

        با اینکه کار اون آقا خیلی زشت و بد بوده این سوال تو ذهنمه اون دختر خانوم ها اون ساعت بیرون چی کار میکردن ،پدر و مادر داشتن ،یا خانوادش فکر میکنن بچه باید آزاد باشه
        اینم میشه نتیجش هر جای دنیا بری همینه

      • سونیک

        سلام من تا اونجایی که میدونم فقط پدر و مادر حق هک کردن گوشی را دارند اونم فقط گوشی فرزند خود تا از فعالیت های فرزند خود در سایت ها مطلع شوند نه این ادمای بیریخت نفهم سود جو!

        ۳۰۰ بار میگم لعنت بر اونا.الهی خدا از تمامی هکر ها(منظورم والدینی که گوشی بچه هایشان را هک میکنن نیستش)نگذره

      ارسال نظر