حجم ویدیو: 93.48M | مدت زمان : 00:06:08

لحظه فوران آتشفشان از نمای نزدیک/ویدئو

لحظه فوران آتشفشان ایسلند از نمای نزدیک را در ادامه ببینید.

لحظه فوران آتشفشان ایسلند از نمای نزدیک را در ادامه ببینید.

فوران آتشفشان

فوران آتفشان، چیزی است که از سال های اولیه وجود زمین رخ می داده است. افراد زیادی در این مورد کنجکاو هستند و سوالی که برای دانشمندان و همه مردم پیش می آید این است که چرا آتشفشان فوران می کند و چه چیزی باعث آتفشانی شدن برخی از کوه ها می شود. صفحات تکتونیکی، آب و هوای شدید، حرکات ماگما و حتی اثرات تغییرات آب و هوایی می توانند نقش مهمی در فوران آتشفشان ها ایفا کنند. فوران های آتشفشانی بسیار بیشتر از آن چیزی است که به چشم دیده می شود. آنها پیچیده، متنوع و ناشی از رویدادهای متنوعی هستند. اگر می خواهید بدانید که چرا آتشفشان فوران می کند با الی گشت همراه باشید.

به طور مستقیم در زیر پوسته زمین لایه های سنگی وجود دارد که به علت درجه حرارت بالا در هسته ذوب شده و باعث تشکیل ماگما می شود. ماگما حاوی گازهای گوناگون – به ویژه دی اکسید کربن، بخار آب و دی اکسید گوگرد است. ماگما در اتاق هایی به همان نام (محفظه ماگما) ذخیره می شود که در زیر یک پوشش جامد قرار دارند. با توجه به حالت مایعی که دارد، چگالی ماگما کمتر از سنگ های بالای آن است که به همین دلیل شروع به بالا رفتن می کند. به طور همزمان بخار آب به حباب تبدیل می شود که تراکم نسبی دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد را افزایش می دهد.

در طول زمان گازها به ۱۰۰۰ برابر سایز واقعی خود می رسند که در نتیجه آن فشار روی پوشش رویی محفظه ها بیشتر شده و باعث فوران آتشفشان می شوند. فرآیند این که چرا آتشفشان فوران می کند شبیه به زمانی است که شما یک نوشیدنی گازدار را تکان می دهید و زمانی که درب آن را باز می کنید، گاز آن به طور ناگهانی بیرون می زند.

هنگامی که ماگما آزاد می شود (از طریق شکستگی های پوسته زمین که ما آن را آتشفشان می نامیم) به عنوان گدازه ای که به میزان ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد گرم است شناخته می شود. به طور معمول، فوران آتشفشان با آبشارهایی از خاکستر داغ، گاز و قطعه سنگ‌های مذاب که حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد هستند و حدود ۷۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، همراه است.

چه چیزی باعث حرکت ماگما می شود

چرا آتشفشان فوران می کند را تا حدودی متوجه شده ایم. آن هم این است که افزایش فشار بر درب محفظه باعث می شود که ماگما از زیر آن آزاد شود. با این حال، در علت حرکت ماگما و نوع فوران تولید شده تفاوت هایی وجود دارد. آتشفشان ها معمولا در نزدیکی مرزهای صفحات تکتونیکی زمین یافت می شوند. آن ها گاهی گسترش می یابند و شکافی در سطح را به وجود آورند و گاهی به سمت یکدیگر حرکت کرده و یکی از پوسته‌ها بزیر پوسته دیگر فشار وارد می کند که به این پروسه “فرورانش” می گویند.

هنگامی که صفحات از هم جدا می شوند، ماگما به آرامی افزایش می یابد تا شکاف را از طریق یک انفجار ملایم گدازه بازالتی نازک که دمای ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد دارد، پر کند. همچنین زمانی که یکی از پوسته‌ها بزیر پوسته دیگر فشار وارد می کند، سنگ های مذاب، رسوبات و آب دریا به داخل محفظه ماگما وارد می شوند. سنگ و رسوبات با ماگمای تازه ترکیب می شوند و به تدریج محفظه را تا زمانی که فوران کند، پر می کنند. 

منبع: شهرخبر، برترین ها

دیگر رسانه ها

کدخبر: 124132

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر