افزایش تجهزات و نیروهای نظامی عراق در مرز ایران / ماجرا چیست

عراق: ۵۰ برجک بتنی و ۴۰ دوربین در مرزهای ایران در محدوده استان سلیمانیه نصب کرده‌ایم / ساخت ۴۷ پاسگاه مرزی هم آغاز خواهد شد

افزایش تجهزات و نیروهای نظامی عراق در مرز ایران / ماجرا چیست

وزارت کشور عراق از انجام اقدامات امنیتی جدید در مرز‌های ایران و عراق برای کنترل این مرز‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، سعد معن، مدیر روابط عمومی و بخش رسانه وزارت کشور عراق اعلام کرد که به دستور فرمانده کل نیرو‌های مسلح و با تلاش‌های وزیر کشور هماهنگی‌هایی با اقلیم کردستان عراق برای استقرار تیپ ۲۱ مرزبانی در استان سلیمانیه در مرز‌های ایران اتخاذ شد.

وی گفت که اکنون ۵۰ برجک بتنی و ۴۰ دوربین نصب شده است و ساخت ۴۷ پاسگاه مرزی در نقطه صفر مرزی عراق و ایران آغاز خواهد شد.

این مسئول عراقی خاطرنشان کرد که این اقدام در راستای روند کنترل مرز‌ها است و طی هفته آینده از شرکت‌های پیمانکاری متخصص دعوت خواهد شد تا اجرای این طرح آغاز شود.

مدیر روابط عمومی وزارت کشور عراق همچنین تاکید کرد که در هفته آتی مرکز مراقبت از دوربین‌های مرزی افتتاح خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دولت عراق پیش از این ۱۰ میلیارد دینار به وزارت کشور اختصاص داده بود تا برای ساخت پاسگاه‌های مرزی در نوار مرزی عراق و ایران از آن‌ها استقاده کنند.

اخیرا فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفتگو با شبکه رووداو در پاسخ به سوالی درخصوص توافق تهران و بغداد در مورد تروریست‌های تجزیه‌طلب که در اقلیم کردستان مستقر هستند گفت: یک نیروی سیاسی پناهنده نمی‌تواند مسلح باشد و این یک اصل در قانون اساسی عراق است و نمی‌توانیم به آن پایبند نباشیم.

وی گفت: زمانی که منزل شیخ برزنچی مورد حمله قرار گرفت چندین بار به ایران رفتم و با مقامات آن کشور رایزنی کردم و این رایزنی منجر به توقف حملات برای یک مدت معین شد.

فواد حسین تاکید کرد که اکنون یک توافق امنیتی میان ایران و عراق وجود دارد که رویکرد اقلیم کردستان را نیز درنظر گرفته است.

سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح  پیش از این در اظهاراتی وضعیت امنیتی مرز‌ها را نسبت به گذشته فوق‌العاده بهتر توصیف و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از کشور‌های همجوار درباره مسئولیت‌شان نسبت به مرز‌ها به درستی عمل نمی‌کنند. در شمال عراق گروه‌های تجزیه طلب مسلح حضور دارند که ناامنی‌هایی را در مرز‌های ما ایجاد می‌کنند.

باقری ادامه داد: نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای صیانت و حفظ امنیت کشور، عملیات‌های تاثیرگذار موشکی و پهپادی را علیه این گروه‌ها انجام داد و پس از اینکه دولت عراق متعهد شد تا شهریورماه این گروه‌ها را خلع سلاح و از اقدامات آنان ممانعت کند، این عملیات متوقف شد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97454

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر