این عکس‌های ارزشمند و نسبتا باکیفیت، دربار امپراطوری چین را در آخرین سال‌های حکومت سلسلۀ چینگ نشان می‌دهند. ملکه تزی‌شی چهرۀ اصلی حاضر در این عکس‌هاست. (اصل عکس‌ها سیاه و سفید هستند و با استفاده از نرمافزار به صورت رنگی درآمده‌اند).

کد خبر: ۹۰۰۹۳

خاندان چینگ آخرین خاندان سلطنتی چین بود که به مدت حدودا سیصد سال از قرن هفدهم تا بیستم بر چین حکومت می‌کرد. یکی از برجسته‌ترین چهره‌ها در آخرین سال‌های امپراطوری چینگ ملکه تزی‌شی (Cixi) بود.

 ملکه تزی‌شی که ابتدا به عنوان صیغۀ امپراطور ژیان‌فنگ وارد دربار شده بود، مسیر ترقی را طوری طی کرد که از بعد از مرگ امپراطور در سال ۱۸۶۱ به قدرتمندترین فرد چین تبدیل شد و در طی ۵۰ سال عملا ادارۀ کل امپراطوری را به دست داشت.با اینکه در طی این ۵۰ سال همیشه کس دیگری (مثلا فرزند یا برادرزاده‌اش) امپراطور بود، اما تزی‌شی با به دست گرفتن مقام نایب‌السلطنه ادارۀ امور را در اختیار خودش داشت.

تزی‌شی در دوران قدرت خود سعی کرد با انجام اصلاحاتی از تضعیف روزافزون امپراطوری جلوگیری کند. اما بعد از مرگ او در سال ۱۹۰۸ میلادی، خاندان چینگ تنها چهار سال دوام آورد و در سال ۱۹۱۲ جای خود را به «جمهوری چین» داد.عکس‌های باقی مانده از ملکه تزی‌شی، تصویری ناب و بی‌نظیر از دربار چین در آخرین سال‌های امپراطوری ارائه می‌دهند. لباس‌ها، بناها و مراسماتی که در عکس‌های می‌بینیم همگی یادگار سنت حدودا دو هزار سالۀ سلطنت در تاریخ چین هستند.این عکس‌ها که یک عکاس چینی به اسم ژانلینگ (Xunling) آن‌ها را ثبت کرده است، ملکه تزی‌شی را عمدتا در کاخ تابستانی خودش و در میان برخی دیگر از بانوان دربار و همینطور ندیمه‌ها و خدمتگزاران نشان می‌دهند.