رویارویی نظامی میان ایران و اسرائیل محتمل است؟ماجراجویی جدید بی بی در منطقه

برخی کارشناسان مدعی هستند که تصمیم اسرائیل برای هدف قرار دادن اهداف متحدان ایران در سوریه و حزب الله نشان از آن دارد که تل آویو درگیر این تفکر ادعایی است که به واسطه این حملات تلفات و بهای سنگینی را متحمل خواهد شد اما وارد رویارویی نظامی مستقیم نمی شود.

رویارویی نظامی میان ایران و اسرائیل محتمل است؟ماجراجویی جدید بی بی در منطقه

برخی کارشناسان مدعی هستند که تصمیم اسرائیل برای هدف قرار دادن اهداف متحدان ایران در سوریه و حزب الله نشان از آن دارد که تل آویو درگیر این تفکر ادعایی است که به واسطه این حملات تلفات و بهای سنگینی را متحمل خواهد شد اما وارد رویارویی نظامی مستقیم نمی شود.

 همزمان با افزایش تنش میان ایران و اسرائیل، وبگاه المانیتور با انتشار گزارشی مدعی شد که درگیری اخیر میان نیروهای نزدیک به ایران با اسرائیل در سوریه تشدید شده است.

 تل‌آویو در حالی که مسئول حملات هوایی چهار روزه به مواضع متحدان ایران در سوریهاست، مدعی است که یکشنبه در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی پهپادی را به شکل الکترونیکی رهگیری و سرنگون کرده است.

اسرائیل می خواهد ایران را به درگیری ناخواسته در سوریه بکشاند

ناظران مدعی‌اند که پهپاد رهگیری شده در واکنش به حمله‌های هوایی اخیر اسرائیل به سوریه، به سرزمین های اشغالی نفوذ کرده، حالا ارتش اسرائیل می گوید در حال بررسی بقایای پهپادی است که سرنگون شده است.

المانیتور در ادامه گزارش خود با اشاره به حمله اسرائیل به یک فرودگاه نظامی که به ادعای این خبرگزاری توسط متحدان نزدیک به ایران در منطقه مرکزی حمص اداره می شود و حمله ادعایی تل‌آویو به یک انبار تسلیحاتی در حومه دمشق، از احتمال افزایش تنش‌هایی که می‌تواند درگیری نظامی را رقم بزند، نوشت.

تنش بی‌سابقه در روابط آمریکا - اسرائیل /راه دوستان سابق جدا می‌شود؟

اسرائیل در باب عملیات‌هایش در سوریه به شکل رسمی اظهارنظری نمی‌کند، با این همه به ادعای المانیتور هدف قرار دادن مقر حزب‌الله واقع در شمال مرکزی با انفجار بمبی در ۱۳ مارس -انفجاری که موجب زخمی شدن یک راننده اسرائیلی شد- مرتبط بوده است.

اسرائیل مدعی است که مواد منفجره توسط یک چهره شبه نظامی از لبنان وارد خاک سرزمین های اشغالی شده بود. عامل این انفجار به ادعای تل‌آویو شناسایی و کشته شد. با این همه این رژیم بدون اشاره مستقیم به حزب الله در بیانیه اش آورده که در حال بررسی نقش حزب الله در این حمله است.

چنین حمله ای طبیعتا تنش ها را در شمال سرزمین های اشغالی افزایش داده و زمینه را برای آغاز رایزنی های امنیتی فراهم کرده است. با این همه آنگونه که ناظران مدعی اند، اسرائیل به دنبال پاسخ دادن به این حمله بود بدون آن که با حزب الله درگیر نبردی در ابعادی گسترده شود. به ادعای این گروه حمله مستقیم تل اویو به حزب الله در لبنان طبیعتا واکنش تندی را به دنبال خواهد داشت و می‌تواند زمینه‌ساز رویارویی ناخواسته شود.

با این همه گروهی دیگر ادعای متفاوتی را مطرح کرده و گفته اند که تصمیم اسرائیل برای هدف قرار دادن اهداف متحدان ایران در سوریه و حزب الله نشان از آن دارد که تل آویو درگیر این تفکر ادعایی است که به واسطه این حملات تلفات و بهای سنگینی را متحمل خواهد شد اما وارد رویارویی نظامی مستقیم نمی شود.

المانیتور در ادامه گزارش خود مدعی شد که ایران ممکن است در پرتاب پهپاد به مرزهای سرزمین های اشغالی نقش داشته باشد، واکنشی به کشته شدن دو مستشار ایرانی در سوریه.

بالاخص آن که این پهپاد بعد از آن وارد مناطق شمال سرزمین های اشغالی شد که ایران وعده داده که انتقام مستشارانش را از قاتلان آن خواهد گرفت. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای صراحتا موضع تهران را عیان کرد، در این بیانیه آمده که «خون این شهدای بزرگوار هدر نخواهد رفت».

رویارویی نظامی میان ایران و اسرائیل

شکافی که فرصت ساز شد؟

المانتیور مدعی شد هرچند پهپادی که رهگیری شد خساراتی به جای نگذاشت با این همه بعید است اسرائیل نفوذش به سرزمین های اشغالی را نادیده بگیرد.

به ادعای منابع امنیتی اسرائیل، پرتاب این پهپاد در میانه تداوم تنش میان تهران و تل اویو نشان از افزایش اعتماد به نفس ایران دارد، بالاخص آن‌که اسرائیل به دلیل اصلاحات قضایی پیشنهادی کابینه رادیکال بی‌بی درگیر شکافی عمیق شده  است.

به ادعای منابع آگاه شکاف حاکم بر سرزمین های اشغالی از منظر ایران می تواند فرصتی برای به چالش کشیده شدن اسرائیل باشد.با این همه نتانیاهو اخیرا این فرضیه را رد کرد و وزیر دفاع این رژیم نیز با او هم صدا شد. این موضع گیری ها مبهم است بالاخص آن که در شرایط کنونی ارتش اسرائیل درگیر شکاف است و همزمان سازمان های امنیتی این بازیگر نیز به واسطه ناارامی ها در شرق بیت المقدس در ماه مبارک رمضان در حالت آماده باش قرار دارند.

ده روز پیش قرار بود تا وزیر دفاع به واسطه مواضع تندش در ارتباط با اصلاحات قضایی از سمتش کنار رود، اما هنوز  بی‌بی نامه پایان فعالیت او را امضا نکرده، شاید یکی از مهم ترین دلایلش نگرانی نخست وزیر اسرائیل از پیامدهای احتمالی چنین تصمیمی باشد.

در این میان گزارش هایی نیز در باب عذرخواهی یواو گالانت برای ماندن در پست خود نیز رسانه‌ای شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 80464

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر