افشای نقشه پوتین برای کودتا و خرابکاری

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حال برنامه‌ریزی یک کودتا در مولداوی است و قصد دارد برای این کار، از خرابکاران خارجی استفاده کرده و ساختار سیاسی این کشور را برهم بزند.

افشای نقشه پوتین برای کودتا و خرابکاری

ادعای رئیس‌جمهور مولداوی درباره نقشه همتای روسی وی برای سازماندهی یک کودتا در مولداوی، ابراز «نگرانی شدید» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا را در پی داشت.

واشنگتن‌پست نوشت: مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی در اظهاراتی مدعی شده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حال برنامه‌ریزی یک کودتا در مولداوی بوده و قصد دارد برای این کار، از خرابکاران خارجی استفاده کرده و ساختار سیاسی این کشور را برهم بزند؛ ادعایی که واکنش و ابراز نگرانی عمیق جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به همراه داشت.

ساندو گفت: در نقشه روس‌ها افراد خرابکار و آموزش‌دیده نظامی در پوشش غیرنظامیان، انجام اقدامات خشونت‌آمیز، حمله به ساختمان‌های دولتی و گروگان‌گیری وجود دارد. در گزارش‌هایی که شرکای اوکراینی به ما داده‌اند، مکان و موقعیت لجستیکی این اقدامات براندازانه مشخص شده و علاوه بر این، در این توطئه خارجی‌ها برای اقدامات خشونت‌آمیز به کار گرفته خواهند شد.

سرویس اطلاعاتی مولداوی نیز تایید کرده که اوکراین اسنادی حاوی جزئیات توطئه ادعایی روسیه به دست آورده است. مولداوی یکی از حامیان کی‌یف بوده و بر این باور است که مسکو قصد دارد با کودتا، ثبات سیاسی مولداوی را از بین برده و مانع پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا شود.

کربی در واکنش به این ادعا گفت که گرچه آمریکا گزارش‌های کودتای ادعایی را تایید نکرده اما به ادعای وی ولادیمیر پوتین، توانایی مبادرت به چنین اقدامی را دارد.

او مدعی شد: گزارش‌ها عمیقا نگران‌کننده است. تمام قد در کنار دولت مولداوی مردم این کشور ایستاده‌ایم. تاییده مستقلی درباره این گزارش‌ها مشاهده نکرده‌ایم اما این قطعا یکی از شگردهای پوتین است.

با این حال، روسیه اتهامات را رد و اعلام کرده که «چنین ادعاهایی کاملا بی‌پایه و ‌اساس بوده» و در ادامه اوکراین را به ایجاد تنش بین روسیه و مولداوی متهم کرد.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 72292

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر