درخواست فوری ماکرون از سوئد و فنلاند

رییس جمهور فرانسه در سخنانی خواستار پیوستن سریعتر سوئد و فنلاند به ناتو شد.

درخواست فوری ماکرون از سوئد و فنلاند

مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: رییس جمهور فرانسه در سخنانی خواستار پیوستن سریعتر سوئد و فنلاند به ناتو شد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در سخنانی اعلام کرد که خواستار پیوستن هر چه زودتر سوئدو فنلاند به ائتلاف نظامی ناتو است.

رئیس جمهور فرانسه در دیدار با «اولف کریسترسون» (Ulf Kristersson) نخست وزیر سوئد در پاریس در این خصوص گفت: ما در مورد پیوستن سوئد به ناتو بحث خواهیم کرد که من امیدوارم هر چه زودتر انجام شود. درست مانند پیوستن فنلاند به ناتو. از این نظر، می‌توانید روی همبستگی و حمایت فرانسه حساب کنید.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیروز سه شنبه در سخنانی خطاب به خبرنگاران اعلام کرد که اگر سوئد و فنلاند به تعهداتشان پایبند باشند، آنکارا نیز در ارتباط با عضویت این ۲ کشور در ناتو موافقت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در این خصوص ادامه داد که برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو گام‌های زیادی باید از سوی این دو کشور برداشته شود و لذا هیچ «الزام زمانی» پیرامون این موضوع وجود ندارد.

وی چندی پیش در نشست خبری مشترک با «توبیاس بلیسترم» همتای سوئدی خود در آنکارا گفته بود: سوئد نشان داده است که خواهان توسعه روابط با ترکیه است و ما این مسئله را ارزشمند می‌دانیم. ما نگرانی‌های امنیتی سوئد و فنلاند و تلاش آنها برای پیوستن به ناتو را درک می‌کنیم. ولی ما از این دو کشور انتظار داریم افراد مرتبط با سازمان‌های تروریستی را به ما تحویل دهند. سوئد و فنلاند باید نگرانی‌های امنیتی ما در مورد سازمان‌های تروریستی را درک کنند، همانطور که ما نگرانی‌های آنها را در مورد پیوستن به ناتو درک می‌کنیم. این در حالی است که هیچ تحول محسوسی در مورد استرداد جنایتکاران مرتبط با تروریسم و مسدود کردن دارایی‌های تروریست‌ها در چارچوب مذاکرات سه جانبه ترکیه، سوئد و فنلاند صورت نگرفته است. اظهارات همتای سوئدی من مبنی بر فاصله گرفتن سوئد از سازمان‌های تروریستی "YPG/BYD" نیز مهم بود و آنها همچنین یک فرد مرتبط با گروه تروریستی پ ک ک را به ترکیه تحویل دادند. اینها گام‌هایی در مسیر درست هستند.

فنلاند و سوئد با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، درخواست خود را برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو ارائه دادند.

گرچه ناتو این درخواست‌ها را پذیرفته اما تمامی ۳۰ عضو این ائتلاف باید این درخواست را تأیید کنند و تاکنون مجارستان و ترکیه موافقت خود را اعلام نکرده اند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 64436

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر