طرح ۱۰ ماده‌ای زلسنکی برای اعلام صلح در اوکراین

مفاد طرح ۱۰ ماده‌ای ولادیمیر زلسنکی برای اعلام صلح در اوکراین اعلام شد.

طرح ۱۰ ماده‌ای زلسنکی برای اعلام صلح در اوکراین

رئیس‌جمهور اوکراین طرح ۱۰ ماده‌ای را برای اعلام صلح در اوکراین اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، به شدت طرح صلح ۱۰ ماده‌ای خود را تبلیغ می‌کند و با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و دیگران گفتگو می‌کند و از رهبران جهان می‌خواهد تا بر اساس این طرح، یک نشست جهانی صلح برگزار کنند. او برای اولین بار فرمول صلح خود را در نشست ماه نوامبر گروه ۲۰ اعلام کرد. طرحی ادعایی که به شرح زیر است:

۱. نوسازی و ایمنی هسته ای، با تمرکز بر بازگرداندن ایمنی به نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین به عنوان بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا که در حال حاضر تحت اشغال روسیه است. ۲. امنیت غذایی، از جمله حفاظت و اطمینان از صادرات غلات اوکراین به فقیرترین کشور‌های جهان. ۳. امنیت انرژی، با تمرکز بر اعمال محدودیت‌های قیمتی در منابع انرژی روسیه، و همچنین کمک به اوکراین برای بازسازی زیرساخت‌های برق خود، که نیمی از آن در جریان حملات روسیه آسیب دیده است. ۴. آزادی تمامی اسرا و تبعید شدگان از جمله اسیران جنگی و کودکان تبعید شده به روسیه.

۵. بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین و تایید مجدد آن از سوی روسیه بر اساس منشور سازمان ملل، که به گفته زلنسکی"به مذاکرات ارتباطی ندارد. ۶. خروج نیرو‌های روسیه و توقف درگیری‌ها و احیای مرز‌های دولتی اوکراین با روسیه. ۷. اجرای عدالت، از جمله ایجاد دادگاه ویژه برای محاکمه جنایات جنگی روسیه. ۸. نیاز به حفاظت از محیط زیست، با تمرکز بر مین زدایی و احیای تاسیسات تصفیه آب. ۹. جلوگیری از تشدید درگیری ها، و ایجاد معماری امنیتی در فضای یورو- آتلانتیک، از جمله در نظر گرفتن تضمین برای اوکراین. ۱۰. تایید پایان جنگ، شامل سند امضا شده از سوی طرفین درگیر.

در ماه دسامبر، زلنسکی از رهبران گروه هفت خواست که از ایده او در زمینه برگزاری اجلاس جهانی صلح در فصل زمستان حمایت کنند. اجلاسی که بر طرح صلح «به‌عنوان یک کل به همراه برخی نکات خاص» متمرکز خواهد بود.

طی ماه جاری، روسیه پیشنهاد صلح زلنسکی را رد کرد و مسکو روز سه‌شنبه این هفته تکرار کرد که هیچ سرزمینی را که با زور تصرف نکرده است، و این یعنی اینکه روسیه حدود یک پنجم خاک اوکراین را که می‌گوید به خاک خود ضمیمه کرده، باز نخواهد گرداند.

زلنسکی در جریان تلاش‌های فشرده دیپلماتیک این روز‌ها در حال ارائه طرح خود به رهبرانی از جمله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و نارندرا مودی، نخست وزیر هند است که کشورش ریاست گروه ۲۰ را بر عهده گرفته است.

حمایت جهان غرب به رهبری آمریکا از ارتش اوکراین تاکنون میلیارد‌ها دلار هزینه در پی داشته است و کشور‌های مختلف برای مین زدایی و تعمیر زیرساخت‌های برق اوکراین به کمک کی اف رفته اند. اما پاسخ کشور‌ها به طرح صلح زلنسکی و نشست صلح پیشنهادی وی محتاطانه‌تر بوده است.

در جریان سفر زلنسکی به واشنگتن در روز ۲۲ دسامبر، بایدن در اظهاراتی عمومی تنها گفت که او و زلنسکی دیدگاه مشابهی برای صلح دارند و آمریکا خود را در زمینه حصول اطمینان از توان اوکراین برای دفاع از خود متعهد است.رهبران گروه هفت هم گفته اند که به برقراری صلح در اوکراین در راستای حقوق مندرج این کشور در منشور سازمان ملل متعهد هستند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که احتمال هر گونه مذاکرات صلح به این زودی‌ها، کم است. او در اواخر ماه دسامبر اظهار داشت: من معتقدم که رویارویی نظامی ادامه خواهد داشت و هنوز باید منتظر زمانی باشیم که در آن مذاکرات جدی برای صلح امکان‌پذیر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 62834

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر