بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

چند تن از مقامات اتحادیه اروپا از تصویب قریب‌الوقوع بسته تحریمی علیه ایران خبر داده‌اند.

بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی برای تحریم چند فرد و نهاد ایرانی در روزهای آینده است.

چهار مقام و دیپلمات اتحادیه اروپا که نامشان فاش نشده به نشریه پولیتیکو گفته‌اند به دلیل ادعای «فروش پهپادهای ایرانی به روسیه»، پنج فرد و سه نهاد ایرانی هدف تحریم‌های جدید اتحادیه قرار خواهند گرفت.

گفته می‌شود دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌توانند پیش از نشست آتی شورای اروپا در روزهای پنجشنبه و جمعه درباره جزئیات بسته جدید به توافق برسند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پس از حملات موشکی و پهپادی تلافی‌جویانه اخیر روسیه به این کشور مدعی شد که روسیه در این حملات از پهپادهای ایرانی استفاده کرده؛ مقامات ارشد آمریکا و اروپا نیز این ادعا را تکرار کردند. علی‌رغم ادعای مقامات آمریکا و اروپا، وزارت دفاع آمریکاک (پنتاگون) اعلام کرده که نمی‌تواند حضور پهپادهای ایرانی در حملات روسیه به اوکراین را تأیید کند.

مقامات و رسانه‌های آمریکا و غرب در حالی مدعی استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین می‌شوند که در هفته‌های اخیر و هم‌زمان با هجمه تبلیغاتی غرب دراین‌باره، مقامات ارشد کشورمان آشکارا اعلام کرده‌اند که ایران هیچ گونه سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه نفروخته است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه چنین اخباری را «‌بی‌اساس» ارزیابی کرده و صحت آن را تأیید نمی‌کند.

دیروز دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز چنین ادعاهایی را رد کرد و گفت مسکو اطلاعاتی درباره استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین ندارد و در جنگ از تسلیحات ساخت کشور خود با نشان و اسم روسی استفاده می‌کند.

شب گذشته هم، «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون اذعان کرد که آمریکا ادله و مدرکی درباره ارسال تجهیزات نظامی از ایران به روسیه در اختیار ندارد./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 47753

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر