نظر ایلان ماسک درباره اینترنت رایگان تغییر کرد

راه اندازی این ترمینال‌ها ۲۰ میلیون دلار در ماه هزینه دارد، زیرا باید در برابر حملات سایبری و پارازیت نیز دفاع کند.

نظر ایلان ماسک درباره اینترنت رایگان تغییر کرد

به تازگی اسپیس‌ایکس در نامه‌ای از پنتاگون خواست تا هزینه‌های مربوط به استفاده اوکراین از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به عهده بگیرد. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، اسپیس ایکس به این وزارتخانه گفت تداوم دسترسی دولت اوکراین به استارلینک بیش از ۱۲۰ میلیون دلار تا پایان سال ۲۰۲۲ و تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار در ۱۲ ماه آینده هزینه خواهد داشت.

این شرکت نوشت: «ما در موقعیتی نیستیم که پایانه‌های بیشتری را به اوکراین اهدا کنیم یا پایانه‌های موجود را برای مدت نامحدودی تامین مالی کنیم».

اکنون به نظر می‌رسد ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس ایکس، از تصمیم خود برای درخواست کمک از پنتاگون عقب نشینی کرده و در توئیتر نوشت: «اسپیس ایکس به ارائه رایگان اینترنت ماهواره‌ای به دولت اوکراین ادامه خواهد داد حتی اگر متضرر شود».

هنگامی که اخبار مربوط به نامه منتشر شد، ماسک از موضع شرکت خود دفاع و تصریح کرد اسپیس ایکس از پنتاگون درخواستی برای پرداخت هزینه‌های قبلی نمی‌کند. او گفت این شرکت نمی‌تواند سیستم موجود در اوکراین را تامین مالی کند و به طور منظم هزاران پایانه جدید را برای جایگزینی پایانه‌هایی که به طور معمول توسط نیرو‌های روسی تخریب می‌شوند، ارسال کند. راه اندازی این ترمینال‌ها ۲۰ میلیون دلار در ماه هزینه دارد، زیرا باید در برابر حملات سایبری و پارازیت نیز دفاع کند.

در اوایل این ماه، تایمز گزارش داد که نیرو‌های اوکراینی با قطعی استارلینک دست و پنجه نرم کردند که منجر به از دست دادن «فاجعه بار» ارتباطات در خط مقدم شد. ماسک پرداخت هزینه در این خصوص را نیز رد کرده و گفت تنها درصد کمی پرداخت شده است. بر اساس نامه اسپیس ایکس، حدود ۸۵ درصد از ۲۰۰۰۰ پایانه در اوکراین در آن زمان به طور کامل یا جزئی توسط آمریکا، انگلیس، لهستان و سایر منابع خارجی تامین می‌شد.

پنتاگون پس از علنی شدن این نامه تایید کرد در حال بحث در مورد پرداخت‌ها با اسپیس ایکس است، اما همچنین به دنبال جایگزین‌های بالقوه است. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، در بیانیه‌ای گفت: «فقط اسپیس‌ایکس نیست، بلکه نهاد‌های دیگری نیز وجود دارند که مطمئنا می‌توانیم در تامین نیاز اوکراین در میدان جنگ با آن‌ها شریک شویم»./ منبع: Engadget

دیگر رسانه ها

کدخبر: 47294

ارسال نظر