نظر ایلان ماسک عوض شد

برخی گزارش‌ها مدعی شده‌اند که پروفایل ماسک بلافاصله از بانک اطلاعاتی این تارنما پاک شده و برخی دیگر از کاربران اوکراینی، مدعی شده‌اند که نام و مشخصات ماسک جعل شده و روسیه قصد تحریک داشته است.

نظر ایلان ماسک عوض شد

میلیاردر معروف آمریکایی نسبت به فعالیت تارنمای جنجالی که دشمنان کی‌یف را فهرست‌بندی کرده و نام خود او نیز برای چند ساعت به آن فهرست اضافه شد، ابراز نگرانی کرد.

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مالک شرکت معتبر اسپیس‌ایکس به انتشار اسکرین‌شاتی از صفحه تارنمای Myrotvorets در فضای مجازی که در آن نام وی به عنوان دشمن و عنصر نامطلوب از سوی دولت کی‌یف ذکر شده، واکنش نشان داد.

ماسک در توئیتر نوشت: آیا این فهرست واقعی است؟ آدرسش (URL) چیست؟

اِوا کارن بارتلت، خبرنگار مستقل روز جمعه با انتشار یک اسکرین‌شات از صفحه تارنمای Myrotvorets اوکراین، که بلافاصله به صورت گسترده در فضای مجازی به اصطلاح «وایرال/‌پخش» شد، نوشت: بعد از اینکه در سال ۲۰۱۹ نامم در این فهرست قرار گرفت، سال‌ها درباره این فهرست حرف زده و نوشته‌ام اما حالا که بعد از راجر واترز و دیگران، نام ماسک هم در آن قرار گرفته، شاید بهتر باشد که خود این فهرست کشته شود!»

نام ماسک تا دیروز در این فهرست نبود و هنوز مشخص نیست که آیا اسم او به طور کوتاه‌مدت در این فهرست قرار گرفته و سپس پاک شده یا خیر.

برخی گزارش‌ها مدعی شده‌اند که پروفایل ماسک بلافاصله از بانک اطلاعاتی این تارنما پاک شده و برخی دیگر از کاربران اوکراینی، مدعی شده‌اند که نام و مشخصات ماسک جعل شده و روسیه قصد تحریک داشته است.

بسیاری از دنبال‌کنندگان توییتری ماسک از اینکه او تاکنون نام این تارنما را نشنیده، ابراز تعجب کردند و با ذکر نام اشخاص و چهره‌های برجسته حاضر در فهرست مذکور، وی را با حجم گسترده اطلاعات بمباران کردند.

ماسک پس از جستجوی این فهرست در ویکی‌پدیا و تأیید واقعی بودن آن، نسبت به وجود چنین فهرستی ابراز نگرانی کرد؛ به ویژه اینکه این تارنما از سال ۲۰۱۴ فعال بوده است.

Mirotvorets یا «صلح‌طلب»، یک بانک اطلاعاتی مستقل از افرادی است که ناظران بی‌نام این تارنما، افراد مذکور را تهدیدی برای امنیت ملی اوکراین تلقی می‌کنند. البته این تارنما مدعی شده که «فهرست کشتار» نبوده و صرفاً برای آژانس‌های اطلاعاتی و اجرایی و «سرویس‌های ویژه»، اطلاعاتی درباره «تروریست‌های حامی روسیه، تجزیه‌طلبان و جنایت‌کاران جنگ» فراهم می‌کند. گفته می‌شود این تارنما با وزارت کشور اوکراین ارتباط دارد.

این تارنما در سال ۲۰۱۵ نام اولس بوزینا، نویسنده و مورخ و همچنین اولگ کالاشنیکوف، سیاستمدار اوکراینی را به این فهرست اضافه کرد و مدتی بعد هر دو نفر ترور شدند؛ اتفاقی که رسوایی زیادی برای این تارنما به بار آورد. مقامات اتحادیه اروپا و برخی روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۶، Mirotvorets را به دلیل انتشار اطلاعات بیش از ۴ هزار نفر از فعالان حوزه رسانه، محکوم کردند.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره اینکه ماسک قصد دارد تا خدمات رایگان اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را برای اوکراین قطع کند، شایعات درباره اضافه شدن لحظه‌ای نام ماسک به این فهرست، طی دو روز گذشته سوژه فضای مجازی بدل شد.

با این حال، ماسک امروز (یکشنبه) در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای اعلام کرد که «جهنم و ضرر… به ارائه خدمات رایگان برای دولت اوکراین ادامه خواهیم داد.»/ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 47141

ارسال نظر