شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری

ایران پرونده جدیدی با هدف بازیابی نزدیک به دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود نزد آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) مطرح می‌کند.

شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری

ایران روز دوشنبه از آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری برای آزاد کردن دارائی‌های مسدود شده خود شکایت می‌کند.

آمریکا مدعی است قصد دارد از دارائی‌های مسدود شده ایران برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان به اصطلاح خود، قربانیان اقدامات ادعایی و بدون اسناد معتبر که به تهران نسبت داده می‌شود استفاده کند.

دیوان بین المللی دادگستری مستقر در لاهه این هفته اولین جلسه رسیدگی به پرونده دارائی‌های مسدود شده ایران را برگزار می‌کند.

ایران از اواسط سال ۲۰۱۶ رویکرد شکایت به محاکم بین المللی برای آزادسازی دارائی‌های خود که دیوان عالی آمریکا مجوز توقیف آن‌ها را صادر کرده، آغاز کرده است.

دستگاه قضایی آمریکا اعلام کرده است هزاران قربانی و خانواده‌های آن‌ها خواستار دریافت غرامت از ایران به علت حملاتی هستند که یا تهران آن‌ها را تحریک یا حمایت کرده است.

دستگاه قضایی آمریکا در اقدامات ضد ایرانی خود پرونده‌هایی که ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران ندارد را نسبت داده و در همین رابطه اعلام کرد: خانواده‌های ۲۴۱ سرباز آمریکایی که در ۲۳ اکتبر سال ۱۹۸۳ در دو حمله انتحاری به مقر نیرو‌های آمریکایی و فرانسوی عضو نیرو‌های چند ملیتی مستقر در بیروت کشته شدند، خواستار دریافت غرامت از ایران هستند.

ایران در شکایت خود به دیوان بین المللی دادگستری معتقد است آمریکا معاهده دوجانبه میان دو کشور در سال ۱۹۵۵ را نقض کرده است. این معاهده روابط اقتصادی و حقوق کنسولی را نیز در بر می‌گیرد.

دیوان بین المللی دادگستری در سال ۲۰۱۹ ادعای آمریکا را درباره اقدامات تروریستی ایران رد کرد.

این اولین بار نیست که دیوان بین المللی دادگستری ادعا‌های آمریکا را درباره ایران رد می‌کند. پس از خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۸، این دیوان از آمریکا خواست به تحریم کالا‌های مورد نیاز اهداف بشردوستانه علیه ایران پایان دهد.

تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری الزام آور است و قابل تجدید نظر نیست.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیگر رسانه ها

کدخبر: 42612

ارسال نظر