بیانیه انگلیس و قطر درباره مذاکرات احیای برجام

امیر قطر و بوریس جانسون در بیانیه مشترک از طرفین مذاکره‌کننده در وین درخواست کردند تا فرصت فعلی را برای دستیابی به توافق غنیمت بشمارند.

بیانیه انگلیس و قطر درباره مذاکرات احیای برجام

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر کشور قطر با یکدیگر دیدار کرده و درباره مسئله هسته‌ای ایران و برجام با یکدیگر به بحث و گفتگو پرداختند.

طرفین در این دیدار بر لزوم افزایش همکاری‌ها برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و نقش دیپلماسی قطر را برای رسیدن به این اهداف تاکید و حمایت‌های خود را از طرح مذاکرات منطقه‌ای از جمله با ایران اعلام کردند.

نخست وزیر انگلیس و امیر قطر همچنین به مذاکرات هسته‌ای ایران پرداختند و بر نقش احیای توافق هسته‌ای ایران برای دستیابی به ثبات در منطقه تاکید کردند. آن‌ها همچنین  راه حل دیپلماتیک و مذاکرات را بهترین راه برای دستیابی به یک توافق و اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران عنوان کردند.

جانسون و آل ثانی در پایان، بدون در نظر گرفتن مانع تراشی‌های انگلیس در مذاکرات وین، از همه طرف‌های مذاکره کننده خواستند تا از این فرصت برای دستیابی به یک توافق خوب و مثبت استفاده کنند و آن را مغتنم بشمارند.

چندی پیش نیز امیر قطر  در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ضمن تاکید بر اینکه قطر ادعایی بر نقش رسمی میانجیگری بین غرب و ایران را ندارد، گفت: «ایران همسایه ما است و ما در حال تلاش برای کمک به همه طرف‌های مذاکره هستیم تا به توافق هسته‌ای بازگردند».

گفتنی است مذاکرات وین که پیش‌تر تقریبا متوقف شده بود، با افزایش قیمت سوخت و بروز بحران انرژی شکل دیگری به خود گرفته است و کشور‌های غربی به دلیل بحران انرژی نیاز مبرم به توافق هسته‌ای و خرید سوخت از ایران دارند. با این حال، ایران همواره اعلام کرده در این مذاکرات به دنبال لغو تمامی تحریم‌هایی است که غرب علیه کشورمان اعمال کرده است./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22514

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر