پیشنهاد عجیب کره جنوبی به کره شمالی

رئیس جمهوری جدید کره جنوبی امروز (سه شنبه) گفت، برنامه تسلیحاتی کره شمالی تهدید است اما سئول همچنان آماده ارائه یک طرح اقتصادی جسورانه است اگر که پیونگ یانگ به خلع سلاح اتمی خود پایبند بماند.

پیشنهاد عجیب کره جنوبی به کره شمالی

رئیس جمهوری جدید کره جنوبی امروز (سه شنبه) گفت، برنامه تسلیحاتی کره شمالی تهدید است اما سئول همچنان آماده ارائه یک طرح اقتصادی جسورانه است اگر که پیونگ یانگ به خلع سلاح اتمی خود پایبند بماند.

به گزارش عرشه آنلاین، یون سوک یول، رئیس جمهوری ۶۱ ساله و جدید کره جنوبی امروز(سه‌شنبه) در مراسم تحلیف خود و پس از ایراد سوگند در پارلمان این کشور متعهد شد که کشور را بر اساس یک دموکراسی لیبرال و اقتصاد بازار بازسازی کند و پیشنهاد داد که در صورت برداشتن گام هایی برای خلع سلاح هسته ای، اقتصاد کره شمالی را با "طرحی جسورانه" احیا کند.

 یون در سخنرانی تحلیف خود در پلازا مجمع ملی، چالش‌های مختلفی را که کشور و جهان با آن مواجه است، از همه‌گیری‌ها و بازآرایی‌ها در زنجیره‌های عرضه جهانی گرفته تا رشد کم سابقه و افزایش را تشریح کرد. او پیش از این گفت: "این خواست نسل ما برای ساختن کشوری است که از لیبرال دموکراسی حمایت می کند و اقتصاد بازار پررونق را تضمین می کند، کشوری که مسئولیت خود را به عنوان یک عضو مورد اعتماد جامعه بین المللی انجام می دهد، و ملتی که واقعاً متعلق به مردم است."

او به حدود ۴۱۰۰۰ نفری که در این مراسم حضور داشتند گفت: امروز دربرابر شما ایستاده‌ام، متواضع نسبت به اعتماد و مسئولیتی که به من داده‌اید و به وظیفه بزرگ خود برای بازسازی این ملت بزرگ فکر می کنم.

یون از نظر فنی دوره پنج ساله خود را نیمه شب در پناهگاه زیرزمینی ساختمان دفتر ریاست جمهوری جدید در یونگسان آغاز کرد، جایی که رئیس ستاد مشترک ارتش در جریان آخرین تحرکات نظامی کره شمالی و وضعیت آمادگی ارتش کره جنوبی قرار گرفت.

یون در سخنرانی خود گفت: در حالی که برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای کره شمالی نه تنها تهدیدی برای امنیت ما و شمال شرق آسیا است، درهای گفتگو همچنان باز خواهد بود تا بتوانیم این تهدید را به طور مسالمت‌آمیز حل کنیم. اگر کره شمالی واقعاً فرآیند خلع سلاح هسته‌ای کامل را آغاز کند، ما آماده همکاری با جامعه بین‌المللی برای ارائه طرحی جسورانه هستیم که اقتصاد کره شمالی را به شدت تقویت می‌کند و کیفیت زندگی مردم آن را بهبود می‌بخشد.

یون بخش بزرگی از سخنرانی خود را به تأکید بر ارزش آزادی - کلمه ای که ۳۵ بار استفاده کرد - و تعهد خود به همکاری با سایر کشورها برای غلبه بر چالش‌های مشترک اختصاص داد. او همچنین نسبت به اثرات تضعیف کننده اختلاف و درگیری داخلی بر پیشرفت و رشد اجتماعی کره جنوبی هشدار داد. وی گفت: «این مهم است که ما به رشد سریع دست یابیم و این تنها از طریق علم، فناوری و نوآوری امکان پذیر خواهد بود.

رئیس جمهور کره جنوبی گفت: "علم، فناوری و نوآوری -- آنها از دموکراسی ما محافظت می‌کنند، آزادی و حقوق مسلم ما را گسترش می دهند تا به مردم ما اجازه دهیم از زندگی با عزت پایدار برخوردار شوند."

یون در سخنرانی خود از ملت خواست تا به عنوان دهمین اقتصاد بزرگ جهان مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرند. او گفت: «برعهده ماست که نقش بزرگتری را که شایسته جایگاه خود به عنوان یک رهبر جهانی است، ایفا کنیم. ما باید نقش بزرگتری در گسترش آزادی و حقوق بشر نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز بر عهده بگیریم. جامعه بین المللی از ما انتظار دارد که این کار را انجام دهیم. ما باید به این درخواست پاسخ دهیم."

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که یون در سیاست خارجی با آن مواجه است، ترمیم روابط خدشه‌دار شده با ژاپن است. با چین، یون به همکاری پکن برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کره شمالی و حفظ روابط تجاری دوجانبه قوی نیاز دارد. در جبهه داخلی، یون با یک مجلس ملی متخاصم روبرو است که توسط حزب اصلی اپوزیسیون دموکرات (DP) کنترل می‌شود.

یون در زمانی که اقتصاد کره جنوبی برای مقابله با "سه نقطه اوج همزمان" تورم، نرخ بهره و نرخ ارز تلاش می کند، قدرت را به دست می گیرد. در جبهه امنیتی، تهدید برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی بیشتر از هر زمان دیگری حس می شود، زیرا به نظر می رسد این کشور کمونیست هفتمین آزمایش هسته‌ای خود را در اوایل این ماه انجام دهد. انتظار می رود هم امنیت اقتصادی و هم کره شمالی در دستور کار اولین نشست یون با ایالات متحده قرار گیرند.

دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که برای ۲۰ تا ۲۲ مه (۳۰ اردییبهشت تا ائل خرداد) تعیین شده است، تنها ۱۰ روز پس از روی کار آمدن یون انجام خواهد شد و دیدار برنامه ریزی شده آنها اولین دیدار کره-ایالات متحده را رقم خواهد زد.

یون پس از پایان مراسم مستقیماً به سمت دفتر ریاست جمهوری جدید رفت، او به  سختی تلاش کرد تا دفتر جدید در محوطه دفاعی سابق را به عنوان نمایشی از اراده خود برای نزدیک شدن به مردم ایجاد کند. یون، چئونگ وا دائه، دفتر ریاست جمهوری سابق را که بر روی محوطه‌ای باشکوه در پای یک کوه ساخته شده، به عنوان "نماد قدرت امپراتوری" می‌داند.

وی قرار است بعدازظهر با هیأت‌های خارجی که برای شرکت در مراسم تحلیفش به کره جنوبیآمده‌اند، دیدار کند.

داگلاس امهوف، همسر کامالا هریس، معاون بایدن، رئیس جمهور آمریکا و معاون رئیس جمهور چین وانگ کیشان در این مراسم حضور داشتند. 

منبع: منیبان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20288

ارسال نظر