مهمان مهم امنیتی در تهران/ برنامه سیاستمدار عراقی در ایران چیست؟

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در رأس هیأتی و به منظور دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص مناسبات دوجانبه و اجرای توافقنامه امنیتی وارد تهران شد.

مهمان مهم امنیتی در تهران/ برنامه سیاستمدار عراقی در ایران چیست؟

فارس نوشت: قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در رأس هیأتی و به منظور دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص مناسبات دوجانبه و اجرای توافقنامه امنیتی وارد تهران شد.

به گزارش عرشه آنلاین، این دومین سفر الاعرجی به تهران در سالجاری است. او هشتم خرداد ماه نیز به تهران سفر کرده بود.

وی در این سفر ضمن دیدار با علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی با دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات اخیر در مرزهای دو کشور بعد از پایان موعد اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت. ۲۸ شهریور ماه موعد پایان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق بود.

خبرگزاری رسمی عراق (واع)، پیش از این اعلام کرد که الاعرجی در رأس هیأتی امنیتی در راستای تکمیل روند اجرای توافقنامه امنیتی با ایران، به تهران سفر می‌کند. براساس اعلام این خبرگزاری، این سفر به دستور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق صورت گرفته و هدف از این سفر گفت‌وگو و رایزنی با مقامات ایرانی در راستای تکمیل روند اجرایی توافق امنیتی اخیر است.

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق هشتم خرداد ماه سالجاری در سفر به تهران با علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره مسائل دوجانبه به ویژه نحوه اجرای توافقنامه اخیر امنیتی بین دو کشور و همچنین مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. احمدیان در آن دیدار تصریح کرد: انتظار داریم دولت عراق در چارچوب این توافقنامه، هرچه سریع‌تر ضمن پایان دادن به حضور عناصر ضدانقلاب در این کشور، امنیت مرزهای این کشور با ایران را تضمین کند.

مهمان مهم امنیتی در تهران

۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد. در همان زمان قاسم الاعرجی اطمینان داد که عراق همه تلاشش را برای اجرای کامل این توافقنامه به کار خواهد گرفت و به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند. بغداد، اواخر ماه گذشته، اعلام کرد مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک تخلیه شده و تروریست‌های مذکور خلع سلاح شده‌اند.

حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب در شمال عراق و در نزدیک مرزهای ایران و تهدیداتی که بارها از خاک کردستان عراق متوجه ایران شد، بارها با اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران روبرو شد و در این مدت هم چند بار مقر این گروهک‌ها از سوی سپاه پاسداران هدف قرار گرفت.

دولت عراق در این توافقنامه متعهد شد که در تاریخ ۲۸ شهریور ماه، گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه طلب در خاک عراق و در منطقه کردستان را خلع سلاح کند، پادگان‌های نظامی ایجاد شده را تخلیه و تعطیل و این گروه‌ها را به اردوگاه‌هایی که دولت عراق به دور از مرز ایران، در نظر گرفته منتقل کند.

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق ۳۱ شهریور ماه درباره توافقنامه امنیتی به شبکه آمریکایی «الحره» گفت: «تمامی بندهای این توافق از سوی عراق اجرا شده است؛ خصوصا درباره بازگرداندن افراد مسلح حاضر در مرزهای دو کشور به اردوگاه‌های آوارگان واقع در کردستان عراق».

هفتم مهر ماه نیز یک منبع در وزارت کشور عراق در گفت‌وگو با رسانه‌های منطقه گفت که نیروهای این کشور «مخالفان ایران» را از مرزهای مشترک با ایران دور کرده‌اند و خطوط مرزی هم‌اکنون تحت کنترل نیروهای عراقی است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 108160

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر