سخنگوی وزارت دفاع: اروپا پهپاد های ایران را می خواهد | با روسیه تبادلات نظامی را قطع نکردیم

سردار طلایی نیک گفت: الان متقاضیان زیادی برای پهپاد‌های ما وجود دارد و از کشور‌های غربی و اروپایی هم چند مورد درخواست داشته‌ایم که البته آن‌ها مایل نیستند اسمشان اعلام شود.

سخنگوی وزارت دفاع: اروپا پهپاد های ایران را می خواهد | با روسیه تبادلات نظامی را قطع نکردیم

 سردار رضا طلایی‌نیک معاون توسعه مدیریت و برنامه راهبردی و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، درباره وضعیت صادرات پهپاد به کشور‌های دیگر، گفت: پهپاد‌های ما متقاضیان زیادی دارد و کشور‌های بسیاری از ما درخواست خرید پهپاد دارند.

 وی با اشاره به نمایشگاه دستاورد‌های صنایع دفاعی وزارت دفاع افزود: ما نمایشگاه دائمی و صادراتی داریم و البته همه محصولات ما در آن قرار نمی‌گیرد و برخی دستاورد‌های ما بنا به دلایل خاصی در سبد محصولات صادراتی نیست.

سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد:، اما اگر با کشوری ملاحظات سیاسی و امنیتی نداشته باشیم و مطئمن باشیم که از این پهپاد ما استفاده نامناسبی نمی‌شود و با ملاحظه ظرفیت تولید پهپاد و تامین نیاز داخلی، آمادگی صادرات پهپاد‌هایی که در سبد محصولات صادراتی هستند را داریم.

سردار طلایی نیک ادامه داد: الان متقاضیان زیادی برای پهپاد‌های ما وجود دارد و از کشور‌های غربی و اروپایی هم چند مورد درخواست داشته‌ایم که البته آن‌ها مایل نیستند اسمشان اعلام شود.

سخنگوی وزارت دفاع در باره وضعیت خرید تسلیحات خارجی نیز گفت: برای تامین نیاز‌های نیرو‌های مسلح، اولویت با ظرفیت‌های داخلی است. اما در مواردی که نیاز به تامین خارجی برای تکمیل تسلیحات و تجهیزات داخلی باشد، بویژه در حوزه رزم هوایی، این موضوع از گذشته در برنامه تامین خارجی وزارت دفاع قرار داشته و برخی از آن‌ها به مرحله نهایی رسیده است، ولی فرآیند قرارداد‌های تامین تسلیحات خارجی طولانی است.

وی افزود: اولا باید نوع تجهیزاتی که نیازمند آن هستیم در مقایسه با مشابه داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار گیرد و ما باید به لحاظ قیمت و کیفیت آن را در مراجع ذی صلاح به تایید برسانیم و باید بدانیم زمانی که تامین تجهیزات از خارج کشور تایید شد، ساخت آن در کشور تامین کننده هم نیازمند زمان است.

سردار طلایی نیک ادامه داد: علاوه بر این، نیروی نظامی که کاربر آن سلاح یا پرنده خاص است باید فرآیند آموزشی لازم برای آن سلاح را طی کند و این هم نیازمند مشارکت طرف خارجی است.

سخنگوی وزارت دفاع تصریح کرد: همچنین تامین و تبادل مالی قرارداد نیز باید با فرآیند‌های پیش بیشی شده انجام شود و همه این‌ها در چارچوب‌های ملاحظات قانونی و بین المللی صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در مورد آنچه که با کشور‌های دیگر مانند روسیه از گذشته تبادلاتی داشته‌ایم هیچکدام لغو نشده است منتها هرکدام از آن‌ها فرآیند‌های خاص خود را پشت سر می‌گذارد.

طلایی‌نیک در پاسخ به این سوال که آیا هواپیمایی در این خصوص به کشور آمده است؟ گفت: هرکدام از این توافق‌ها که به مرحله نهایی و اجرایی برسد اطلاعات لازم در اختیار ملت ایران قرار خواهد گرفت. ملاحظات امنیتی وجود دارد که تا قبل از نهایی شدن این فرآیند‌ها هیچ کشوری مایل به اطلاع رسانی در مورد آن‌ها نیست بنده هم همین قدر اطمینان می‌دهم که هیچ فرآیندی نبوده است که لغو یا مختل شده باشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102560

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر