برخورد بهزیستی با مراکز نگهداری متخلف کودکان

علی محمد قادری صبح امروز در نشست خبری خود به مناسبت آغاز هفته بهزیستی (24 الی 30 تیرماه) اظهار کرد: در حال حاضر 2 میلیون و 900 هزار خانوار شامل 7 میلیون و 500 هزار نفر از خدمات مستمر سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند که این خدمات برخی تک‌خدمتی و برخی خدمات ترکیبی ارائه می‌شود.

برخورد بهزیستی با مراکز نگهداری متخلف کودکان

رئیس سازمان بهزیستی کشور، موضوع برخورد با مراکز نگهداری متخلف کودکان و معلولان اشاره کرد و گفت: طبق قوانین ما با این مراکز برخورد و آنها را منحل می‌‌کنیم.

 علی محمد قادری صبح امروز در نشست خبری خود به مناسبت آغاز هفته بهزیستی (۲۴ الی ۳۰ تیرماه)  اظهار کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار شامل ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از خدمات مستمر سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند که این خدمات برخی تک‌خدمتی و برخی خدمات ترکیبی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به برخی از سرفصل‌های ارائه خدمات به مددجویان سازمان بهزیستی تصریح کرد: پرداخت مستمری به مددجویان، پرداخت کمک هزینه نگهداری افراد دارای معلولیت، خدمات پرستاری در منزل، ارائه خدمات توانبخشی و ... بخشی از سرفصل‌ها و خدمات سازمان بهزیستی به مددجویان محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  با اشاره به اینکه نرم جهانی اعلام شده بین ۱۰ تا ۱۵ درصد هر جامعه افراد دارای معلولیت زندگی می‌کنند، گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ خانواده معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که البته این عدد به صورت شناور و قابل تغییر است.

مختاری به برخورد جدی این سازمان با افراد متخلف در بخش نگهداری معلولان و کودکان در مراکز اشاره کرد و گفت: در همین ارتباط دستگاه‌های نظارتی موارد و موضوعات را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهند و در فرآیند برخورد با متخلفین به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد و در این مسیر تذکر و حتی مراکز را هم منحل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در همین ارتباط بیش از ۲۰۰ دستورالعمل در خصوص مراکز و موسسات نگهداری تهیه و ابلاغ کرده است و در واقع این موضوع بسیار حائز اهمیت است که در بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری معلولان مسئولان فنی باید پاسخگو باشند و اگر حادثه و یا تخلفی در هر حوزه‌ای صورت بگیرد سازمان با آن برخورد می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هموطنان می‌توانند از طریق سامانه دیده‌بان با شماره ۱۴۸۲ موارد و موضوعات را به سازمان بهزیستی اطلاع بدهند، تصریح کرد: در طی ۲۲ ماه گذشته و در دوره مدیریت سازمان بهزیستی در این دوره ۶۵ هزار تماس برقرار شده است و کمتر از ۷۲ ساعت به تماس‌ها پاسخ داده می‌شود.

مختاری به رسیدگی به حوادث و تخلفات در مراکز نگهداری معلولان و کودکان خاطرنشان کرد: این مسیر فرآیند خود را طی می‌کند و در هر استان ما کمیته‌هایی را برای این موضوع پیش‌بینی کرده‌ایم. موارد و حوادث و تخلفات در این کمیته‌ها در استان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که نیاز باشد این موارد در کمیته‌های کشوری و ستاد مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.

وی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه بهزیستی در دولت مردمی در ابتدای دولت سیزدهم تلاش خود را کرده است که خدمات مناسبی را به جامعه هدف خود ارائه کند، گفت: بیش از ۱۶۱ ماموریت برای سازمان ترسیم شده است و مفتخریم که اعلام کنیم که در این دوره از مدیریت و دوره سیزدهم آیت‌الله رئیسی اولین‌ها در بهزیستی رقم خورده است. همچنین در این دوره از مدیریت سازمان بهزیستی، شاهد همراهی‌، همدلی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و سازمان‌ها جهت ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف بهزیستی هستیم.

مختاری به طرح ویژه سازمان بهزیستی تحت عنوان «آغوش سیمرغ» اشاره کرد و گفت: این طرح ویژه‌ای است که برای فرزندپذیری افراد پیگیر درمان و معلول از سوی سازمان بهزیستی تهیه شده است و مفتخریم که اعلام کنیم که استقبال خوبی از سوی خانواده ها انجام شده است و بر اساس آمار تا به امروز ۴۰۰ خانواده در نقاط مختلف کشور برای این طرح ثبت نام کرده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  ادامه داد: إن‌شاءالله فردا با حضور مقامات و مسئولان مراسم تقدیر از این خانواده‌ها (پدران و مادران) در قالب آغوش سیمرغ در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی را خواهیم داشت.

وی ضمن تشکر از مادران و پدرانی که در قالب طرح آغوش سیمرغ اقدام به پذیرش فرزندان پیگیر درمان و معلول کرده‌اند، گفت: این مادران و پدران فداکار هستند و در کنار فرزندان سالم خود اقدام به پذیرش فرزندان نیاز به درمان کرده‌اند و از تمام آنها قدردانی می‌شود.

مختاری با بیان اینکه سازمان بهزیستی بنا دارد حوزه امور کودکان و نوجوانان سازمان را توسعه و گسترش بدهند، گفت: رویکرد ما توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این حوزه است ضمن اینکه در این بخش از کودکان صیانت و مراقبت خواهیم کرد. همچنین اقداماتی برای پساترخیص پیش‌بینی شده است تا بتوانیم در حوزه درمان و هزینه‌های این کودکان خانواده‌ها را همراهی و یاری کنیم.

معاون وزیر رفاه در ادامه در پاسخ به سوالی که اخیرا از سوی آقایان زاکانی؛ شهردار تهران و احمدی؛ صدر مدیر عامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران اعلام شده که زاکانی به عنوان نماینده و دستیار ویژه رئیس جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران انتخاب شده از این موضوع اطلاع دارید یا خیر گفت: بنده از جنبه حقوقی و حقیقی از این موضوع اطلاعی ندارم و در هیئت دولت نیز این موضوع مطرح و تصویب نشده است.

وی با تاکید مجدد اطلاعی از خبر اشاره شده ندارم و خبر رسمی از آن منتشر نشده است، گفت: تا خبر رسمی در این خصوص و مصوبه‌ای وجود نداشته باشد نمی‌توان صحبت کرد. البته سازمان بهزیستی در بخش آسیب‌های اجتماعی با ۱۵ دستگاه و سازمان همکاری دارد از جمله شهرداری تهران یکی از این دستگاه‌ها و ارگان‌ها است که باید نسبت به وظایف قانونی خود عمل کند.

مختاری گفت: در ارتباط با موضوعات آسیب‌های اجتماعی قانون مشخص کرده که سازمان بهزیستی مسئولیت دارد و همانطور که اعلام شد در ارتباط با انتخاب آقای زاکانی به عنوان دستیار و نماینده ویژه رئیس جمهور در موضوع آسیب‌های اجتماعی شهر تهران بنده اطلاعی ندارم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه فرآیند پذیرش کودکان دارای معلولیت و نیاز به درمان نیز همانند سایر کودکان انجام می‌شود، تصریح کرد: فرآیند درخواست در این زمینه کاملا مشخص است و کاملا حقوقی است و فرآیندهای قضایی آن باید طی شود ضمن اینکه در این فرآیند باید صلاحیت خانواده‌های متقاضی به تایید برسد و در نهایت کودک یا نوزاد در اختیار آنها در قالب فرزندخواندگی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی شرکای اجتماعی و موسسات خیریه‌های متعددی را دارد گفت: این موسسات و مجموعه‌ها در کنار سازمان بهزیستی هستند و ما را همراهی می‌کنند. 

مختاری در ادامه در خصوص آخرین وضعیت لایحه پلیس اطفال گفت: این لایحه در حال حاضر در کمیسیون قضایی مجلس در حال پیگیری است و امیدواریم که پس از تصویب در کمیسیون به صحن مجلس بیاید اما همانطور که گفتم همچنان در حال بررسی در کمیسیون است ضمن اینکه ما ده‌ها جلسه را در این زمینه برگزار کرده‌ایم.

وی در خصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی فراکسیون معلولان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این زمینه نیز اطلاعی ندارم و نامه‌ای از سوی مجلس به سازمان بهزیستی جهت دعوت در این فراکسیون ارسال نشده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور  در ارتباط با اقدامات در بخش مسکن معلولان و مددجویان تحت پوشش خود افزود: بر اساس آمار ۱۶۰ هزار واحد مسکونی باید برای مددجویان این سازمان ساخته شود که در حال حاضر ۱۴۰ هزار خانواده نسبت به دریافت تسهیلات و کمک هزینه مسکن ثبت نام کرده‌اند و مفتخر هستیم که اعلام کنیم که در این دوره از مدیریت سازمان بهزیستی و در دولت سیزدهم ۳۲ هزار واحد مسکونی تحویل و به مددجویان سازمان بهزیستی واگذار شده است

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97452

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر