ماجرای جنجالی کشف گنج و روستانی باستانی ایرانی در آذربایجان چیست؟ + تصاویر

جزئیات کشف گنج، یک گنجینه تاریخی ارزشمند و شهر باستانی ایرانی در آذربایجان اعلام شد. تصاویری از این کشف جدید منتشر شده است.

ماجرای جنجالی کشف گنج و روستانی باستانی ایرانی در آذربایجان چیست؟ + تصاویر

کشف گنج و یک روستای باستانی ایرانی در آذربایجان خبرساز شد. جزئیات کشف گنج، یک گنجینه ارزشمند تاریخی و روستای هفت‌ هزار ساله در آذربایجان اعلام شد. باستان‌شناسان از کشف گنج و یک روستای هفت هزار ساله باستانی در قدیمی‌ترین محوطه شناسایی‌شده در آذربایجان، خبر دادند. این کشف گنج و روستای هفت هزار ساله ایرانی در حالی رخ داده است که احتمالا، ۱۳ محوطه تاریخی با آبگیری این سد غرق می‌شود.

بیشتر بخوانید: ماجرای کشف گنج و حمله جویندگان گنج به دارابگرد چیست؟ + تصاویر

تصاویری از این گنجینه تاریخی ارزشمند و شهر باستانی ایرانی در آذربایجان غربی منتشر شده است. اخبار مربوط به کشف گنج و آثار تاریخی را در عرشه آنلاین بخوانید.

کشف گنج

باستان‌شناسان در قدیمی‌ترین محوطه شناسایی‌شده در حوضه آبگیر سد «چپرآباد»، روستایی کوچک مربوط به نیمه دوم هزاره پنجم قبل از میلاد (حدود هفت‌هزار سال) را کشف کردند.

بیشتر بخوانید: ماجرای عجیب کشف گنج و خنجر ۳۷۰۰ساله یک دختربچه در مدرسه چه بود؟ + تصاویر

دومین فصل کاوش نجات‌بخشی محوطه پیش از تاریخ چپرآباد (تپه گَرگَرو) در استان آذربایجان غربی انجام شد. این محوطه که قدیمی‌ترین محوطه تاریخی شناسایی‌شده پشت سد چپرآباد است، به فاز انتقالی دو دوره مهم پیش از تاریخ (دالما و پیزدلی) در توالی فرهنگی شمال‌غرب ایران مربوط می‌شود.

کشف گنج

حنان بحرانی‌پور سرپرست دومین فصل کاوش نجات‌بخشیِ محوطه پیش از تاریخ چپرآباد (تپه گَرگَرو) در اُشنویه آذربایجان غربی درباره نتیجه کاوش‌ها در این محوطه گفت: محوطه باستانی چپرآباد که در حدود ۸ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر اشنویه استان آذربایجان‌غربی و در بخش نالوس واقع شده، نزدیک‌ترین محوطه باستانی به ساختگاه سد چپرآباد بوده و فاصله آن تا تاج سد حدود ۵۰۰ متر است و با اطمینان می‌توان گفت که در اولین مرحله آبگیریِ سد، این محوطه به زیر آب خواهد رفت.

او ادامه داد: تپه چپرآباد در برنامه بررسی و شناسایی به نام تپه گَرگَرو با کد اختصاری «CHD ۰۳» نام‌گذاری شد، ولی براساس اسناد میراث فرهنگی استان آذربایجان‌ غربی و گفته اهالی منطقه به نام تپه «چپرآباد» معروف است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه پیش از تاریخ چپرآباد، این محوطه را قدیمی‌ترین محوطه شناسایی شده در حوضه آبگیر سد چپرآباد دانست و در تشریح دومین فصل کاوش نجات‌بخشیِ محوطه پیش از تاریخ چپرآباد، گفت: فصل نخست کاوش این محوطه در سال ۱۴۰۰ انجام شد و در آن فصل دو ترانشه (ترانشه‌های A و B) و دو گمانه کوچک (گمانه‌های I و II) در دو بخش جنوبی و غربیِ محوطه تا خاک بکر کاوش شد. در دومین فصل کاوش نجات‌بخشی محوطه چپرآباد نیز یک ترانشه به ابعاد ۴×۶ متر (ترانشه C) در بخش جنوبیِ محوطه تا خاک بکر کاوش شد.

این باستان‌شناس با بیان این‌که کاوش تا عمق ۱۸۰ سانتی‌متری با آشکار شدن معماری برجا در این ترانشه و بستر صخره‌ای محوطه پایان یافت، اعلام کرد: نتیجه کاوش‌ها در این فصل نشان می‌دهد که محوطه چپرآباد روستایی کوچک به نیمه دوم هزاره پنجم قبل از میلاد مربوط بوده است.

او افزود: ویژگی برجسته این محوطه این است که بر اساس مجموعه سفالیِ به‌دست آمده، چپرآباد به فاز انتقالی دو دوره مهم پیش از تاریخ در توالی فرهنگی شمال‌غرب ایران، یعنی دوره‌های «دالما» و «پیزدلی» مربوط است.

بحرانی‌پور با بیان این‌که تا پیش از کاوش چپرآباد، مرحله گذار بین این دو دوره در هیچ محوطه‌ای شناسایی نشده بود، گفت: اگر امکان کاوش‌های بیشتر در این محوطه مهیا شود می‌توان امید داشت که اطلاعات بیشتری از این دوره ناشناخته پیش از تاریخ شمال‌غرب کشور به‌دست آید.

کشف گنج

سد چپرآباد، بنابر آنچه مسئولان شهرستان اشنویه و استان آذربایجان غربی اعلام کرده‌اند تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ آبگیری خواهد شد.

به گفته رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه، احتمالا ۱۳ محوطه تاریخی با آبگیری این سد غرق می‌شود. این درحالی است که نتایج کاوش‌های تاکنون باستان‌شناسان نشان می‌دهد قدمت محوطه‌های تاریخی پشت سد چپرآباد به حدود هفت‌ هزار سال می‌رسد.

کشف گنج

باستان‌شناسان معتقدند یافته‌های پشت این سد نقطه عطفی برای باستان‌شناسی جنوب آذربایجان غربی است و اگر زمان بیشتری به کاوش اختصاص داده شود حتما راز‌ها و اطلاعات بیشتری به دست خواهد آمد.

ماجرای جنجالی فروش و افشای نقشه گنج‌های واقعی در ایران

فروش نقشه گنج‌های واقعی در ایران در فضای مجازی، انتشار یک مصاحبه درباره نقشه گنج‌های ایران و افشای نقشه گنج‌های واقعی در ایران خبرساز شد. در این مصاحبه آمده است: «کسی که دارای نقشه گنج‌های واقعی در ایران باشد، هر طور که شده برای پیدا کردن آن اقدام می‌کند و حاضر نیست آن را به فروش برساند.» مدیر سابق گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران درباره انتشار یک مصاحبه در خصوص نقشه گنج‌های ایران توضیحاتی ارائه کرد.دکتر رحیم ولایتی، عضو فعلی و مدیر سابق گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران انجام هرگونه مصاحبه درباره نقشه گنج‌های ایران را تکذیب کرد.

 

در پی انتشار یک مصاحبه در برخی رسانه‌ها با موضوع نقشه گنج‌های ایران، دکتر رحیم ولایتی عضو فعلی و مدیر سابق گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، این مصاحبه را جعلی و نقل قول منتسب به خود در این مصاحبه را تکذیب کرد.
 

کشف گنج

در این مصاحبه، در پاسخ به این سوال که «چرا افرادی که مدعی داشتن نقشه گنج هستند، خودشان به دنبال گنج نمی‌روند و حاضرند نقشه گنج خود را بفروشند؟» از قول دکتر ولایتی آمده بود: نداشتن امکانات و دستگاه گنج‌یاب، بهانه است و کسی که دارای نقشه گنج‌های واقعی در ایران باشد، هر طور که شده برای پیدا کردن آن اقدام می‌کند و حاضر نیست آن را به فروش برساند. پیشنهاد ما به کسانی که در این وادی هستند این است که به جای گوش دادن به این افراد با خرید دستگاه فلزیاب و همچنین بالا بردن اطلاعات تاریخی خود، در مکان‌هایی که دارای نشانه‌های گنج هستند اقدام به کاوش کنند!»

دکتر ولایتی در نامه‌ای که برای باشگاه خبرنگاران جوان ارسال کرده، ضمن تکذیب این مصاحبه، انتشار چنین مصاحبه‌های ساختگی و دروغی با محوریت تبلیغ نقشه‌ گنج‌های پنهان و توصیه به خرید دستگاه فلزیاب را تلاش عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب برای توجیه کارهای خلاف قانون خود مانند حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های بی‌پناه باستانی کشور و نابودی میراث باستانی و فرهنگی ایران عنوان کرد.
کشف گنج

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92288

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر