توضیحات وزارت آموزش و پرورش درباره یک خبر جنجالی

وزارت آموزش و پرورش درباره انتشار اخبار جنجالی اخیر توضیحاتی ارائه کرد.

توضیحات وزارت آموزش و پرورش درباره یک خبر جنجالی

وزارت آموزش و پرورش درباره انتشار اخبار جنجالی اخیر توضیحاتی ارائه کرد. وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت نگران‌کننده مدارس دولتی کشور توضیحاتی ارائه کرد. برگزاری امتحانات نهایی با شیوه جدید، دستاوردهایی برای وزارت آموزش و پرورش دارد. برگزاری آزمون‌های نهایی و تاثیر سابقه تحصیلی در کنکور یک نقطه تحول است که منجر به بازگشت وزارت آموزش و پرورش به مسیر اصلی خود خواهد شد. وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات نهایی، لورفتن سوالات و فرصت ترمیم نمره برای داوطلبان کنکور سراسری توضیحاتی ارائه کرد.

وزارت آموزش و پرورش

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام وزارت آموزش و پرورش از کشف و برخورد با ۵۰۰ مورد تقلب و تخلف در امتحانات نهایی خرداد ماه خبر داد.

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: دریافت رمز، فایل سوال، چاپ و تکثیر آن‌ها از جمله کارهای پر استرس است و مسئولیت سنگینی را بر دوش ما گذاشته است. همچنین انتظارات، وظیفه ما را دوچندان می‌کند تا در برگزاری امتحانات دقت و امانتداری لازم را داشته باشیم. همکاران در حوزه تصحیح حتی در روزهای تعطیل نیز فعال هستند و این نشان از تلاش همه جانبه آن‌ها دارد چرا که باید تا نیمه تیر امسال سابقه تحصیلی دانش‌آموزان و داوطلبان را به سازمان سنجش ارسال کنیم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برگزاری امتحانات نهایی به این شیوه، دستاوردهایی وزارت برای آموزش و پرورش دارد و از آن به عنوان فرصت طلایی یاد می‌کنیم. در واقع برگزاری آزمون‌های نهایی و تأثیر سابقه تحصیلی در کنکور یک نقطه تحول است که منجر به بازگشت آموزش و پرورش به مسیر اصلی خود خواهد شد و توجه دانش‌آموز، مدرسه و معلم به کتاب درسی معطوف خواهد بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه مرجع امتحانات باید کتاب درسی باشد، گفت: در دوره جدید مرجعیت آزمون به کتاب بازگشته است و جزوه و نمونه سوال به عنوان منبع اصلی معرفی نمی‌شود. تمام دغدغه آموزش و پرورش این است که طراحی سوالات براساس کتاب درسی انجام شود و پس از آن نیز از آزمون‌ها صیانت کنیم.

زارعی با اشاره به یکی از دغدغه‌های اولیای دانش‌آموزان مبنی بر تمام نشدن محتوای کتاب در ایام سال تحصیلی، عنوان کرد: این دغدغه نیز نوعی فرصت است، فرصتی برای اینکه اولیا و آموزش و پرورش دست به دست هم دهند تا مدارس تعطیل نشود و کتاب درسی به حاشیه نرود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام وزارت آموزش و پرورش از برخورد با ۵۰۰ مورد تقلب و تخلف در امتحانات نهایی خبر داد و تصریح کرد: این موارد تقلب و تخلف شامل همراه داشتن جزوه، یادداشت، بی‌نظمی در جلسه و همراه داشتن وسایل الکترونیکی است؛ در این خصوص پرونده تشکیل و به مراجع نظارتی نیز این پرونده‌ها ارجاع داده شده است.

زارعی خاطر نشان کرد: انتشار سوالات بعد از برگزاری آزمون به معنای لو رفتن سوال نیست، لذا هیچ کدام از سوالان امتحان نهایی لونرفته است و آنچه در حوزه امتحان نهایی القا می‌شود؛ بسیار با واقعیت متفاوت است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سال گذشته تحلیل آزمون‌ها در دستور کار قرار گرفته است، یادآورشد: امسال با همکاری معاونت آموزش متوسطه و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی، مجدداً این اقدام انجام خواهد شد و نتیجه بررسی‌ها پس از اتمام امتحانات اعلام خواهد شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان ترمیم نمره فقط یکبار وجود دارد، گفت: امسال ۹۱۱ هزار و۹۸۰ شرکت کننده در امتحانات نهایی شرکت کردند که ۵۸۰ هزار نفر، دانش‌آموز هستند و مابقی افراد بزرگسال برای ایجاد سابقه و داوطلبان ترمیم نمره هستند.

وزارت آموزش و پرورش یک اطلاعیه مهم صادر کرد

وزارت آموزش و پرورش یک اطلاعیه درباره مدارس دولتی صادر کرد.

وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت نگران‌کننده آب لوله‌کشی، توالت و آبخوری در مدارس دولتی کشور توضیحاتی ارائه کرد.

وزارت آموزش و پرورش به گزارشی با عنوان «آمار نگران‌کننده وضعیت آب لوله‌کشی، توالت و آبخوری در مدارس دولتی کشور» و وضعیت نامناسب مدارس دولتی عادی در برخی شاخص‌ها واکنش نشان داد.

در این گزارش براساس آمار ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش در سال 1401، به برخی محرومیت‌های مدارس اشاره شده بود؛ براساس این آمار از مجموع 106.491 مدرسه دولتی در کل کشور 91.292 مدرسه فاقد پایگاه تغذیه سالم هستند.

همچنین از مجموع 106.491 مدرسه دولتی در کل کشور:

7017 مدرسه (11.19 درصد) فاقد آب آشامیدنی لوله‌کشی شهری یا روستایی.

15265 مدرسه (24.35 درصد) فاقد آبخوری مجزا از روشویی.

5268 مدرسه (8.4 درصد) فاقد چشمه توالت.

11857 مدرسه (18.91 درصد) فاقد سیستم دفع بهداشتی فاضلاب.

10361 مدرسه (17.94 درصد) فاقد دستشویی/ روشویی.

18094 مدرسه (28.86 درصد) فاقد لوله‌کشی صابون مایع.

52472 مدرسه (83.69 درصد) فاقد اتاق بهداشت مجزا شده.

هم‌اکنون آموزش و پرورش با ارسال مطلبی، توضیحاتی در این رابطه ارائه کرده که به این شرح است:

در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ 1402.3.2 با عنوان«آمار نگران‌کننده وضعیت آب لوله‌کشی، توالت و آبخوری در مدارس دولتی» پاسخ دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می‌رساند: وزارت آموزش و پرورش باتوجه به برنامه‌های سالیانه درخصوص پیشگیری و کنترل اپیدمی بیماری‌ها از جمله: کرونا ویروس عملکرد مناسبی داشته و سعی شده به رسالت اصلی خود که امر اطلاع‌رسانی و آموزش‌های مناسب برای دانش‌آموزان، اولیاء و کارکنان آموزش و پرورش است، جامه عمل بپوشاند.

از طرفی منتقدان می‌توانند با مراجعه به سایت‌های معاونت‌های استان از فرآیند خدمات متعددی که از طرف وزارت آموزش و پرورش در جهت ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان و فضاهای آموزشی–بهداشتی، ایجاد و تجهیز اتاق بهداشت، رشد 8.5 درصدی که در دولت سیزدهم داشته مطلع شوند.

آمارهای ارائه شده مربوط به سال‌های گذشته است که در سال‌های اخیر با همکاری ستاد فرمان امام(ره)و مجمع خیرین اقداماتی جهت رفع چالش‌های مذکور صورت گرفته است.

اما درخصوص موضوع نیاز مدارس به نیروی متخصص سلامت معروض می‌دارد، موضوع کمبود نیروی متخصص مراقب سلامت در مداس به دلیل اتخاذ سیاست‌های انقباضی در گذشته و بازنشستگی‌های قانونی و تدریجی نیروهای موجود و عدم صدور مجوز جذب و جایگزین از واقعیات انکارناپذیر مدارس است که موجب اعتراض اولیاء دانش‌آموزان، مدیران مدارس و نمایندگان مردم در رسانه‌های عمومی است.

در حال حاضر مدارس کشور نسبت به شاخص حداقلی طرح ساماندهی نیروی انسانی وزارت متبوع (معیار یک به 480؛ یعنی اختصاص یک مراقب سلامت به ازای هر 480 دانش‌آموز) با کاهش قریب به 20 هزار نیروی متخصص ذیربط بهداشت و سلامت دانش‌آموزان مواجه است، لذا این دفتر تأیید می‌کند که در حال حاضر موضوع مراقبت از سلامت دانش‌آموزان و ارتقای شاخص‌های سلامت در مدارس با توجه به شرایط زیست بوم جدید و کمبود نیروی متخصص سلامت از چالش‌های جدی و اساسی مدارس است.

اگرچه آموزش و پرورش در این جوابیه اعلام کرده است: در سال‌های اخیر با همکاری ستاد فرمان امام(ره)و مجمع خیرین اقداماتی جهت رفع چالش‌های مذکور صورت گرفته اما به طور مستند و با ارائه آمار مشخص نکرده است در هر یک از شاخص‌های فوق، هم‌اکنون چه وضعیتی وجود دارد.

به تازگی یوسف نوری؛ وزیر سابق آموزش و پرورش گفته بود: حدود 13 هزار مدرسه، سرویس بهداشتی و آبخوری نداشتند که با کمک خیّران، وضعیت 7 هزار مدرسه اصلاح شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90889

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر