خبر مهم درباره حقوق و سبد معیشت کارگران | اجرای ماده ۴۱ قانون کار برای تعیین دستمزد و معیشت

براساس محاسبات انجام شده، سبد معیشت حداقلی خانوار‌های کارگری برای مذاکرات مزدی، ۸۹۷۹۸۲۰۵ ریال نرخ‌گذاری شد.

خبر مهم درباره حقوق و سبد معیشت کارگران | اجرای ماده ۴۱ قانون کار برای تعیین دستمزد و معیشت

در نشست شورای عالی کار شانزدهم بهمن نرخ سبد معیشت خانوار‌های کارگری موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان تعیین شد و هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت آن را امضا کردند.

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: رقم سبد معیشت هرچه که باشد موافقان و مخالفانی دارد، اما موضوع اصلی زیر سوال بردن رقم سبد معیشت با بزرگنمایی است تا اصل ماجرا از یاد برود. از سال ۶۹ تا به الان ماده ۴۱ قانون کار اصلا اجرا نشده است که اگر این اتفاق می‌افتاد در سال ۱۴۰۰ برای سبد معیشت ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی دستمزد ۴ میلیون تومانی برای خانواده ۳.۳ نفری تعیین نمی‌شد.

به گفته توفیقی در حال حاضر بین سبد معیشت و دستمزد کارگران فاصله ۴ میلیون تومانی وجود دارد و به دلیل اجرا نشدن  قانون این فاصله آنچنان بزرگ است که همین سبد معیشت ۹ میلیون تومانی در شهر‌های صنعتی غیر قابل باور و ناچیز است.

او گفت: در دنیا نرخ تورم را بر اساس مخارج زندگی محاسبه می‌کنند، اما در ایران تورم را با دستمزد به دست می‌آورند؛ در دولت سیزدهم اگر ریل گذاری درست سبد معیشت و تورم اتفاق بیفتد و تثبیت قیمت‌ها را داشته باشیم دستمزد و سبد معیشت به هم نزدیک می‌شوند.

براساس محاسبات انجام شده، سبد معیشت حداقلی خانوار‌های کارگری برای مذاکرات مزدی، ۸۹۷۹۸۲۰۵ ریال نرخ‌گذاری شد. در محاسبات سبد معیشت، سهم اقلام خوراکی، ۳۶.۶ درصد و سهم اقلام غیرخوراکی، ۶۴.۴ درصد در نظر گرفته شده است. سبد خوراکی‌ها ۳۲۸۶۶۱۴۳ ریال و سبد غیر خوراکی ۵۶۹۳۲۲۰۱ ریال نرخ‌گذاری شده است که این محاسبه براساس متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای دی ۱۴۰۰، صورت گرفته است. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد ۳.۳ نفر انجام شده است.

ماده ۴۱ قانون کار چه می‌گوید؟

شورای عالی کار همه ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیار‌های زیر تعیین کند:

۱ - حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.

۲ - حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا‌زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین کند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 8293

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر