ماجرای صف‌های طولانی نانوایی‌ها و انتقال نان به پادگان‌ها چیست؟

ایروانی با اشاره به شرایط اقتصادی و تمایل بیشتر به استفاده از نان به عنوان قوت غالب از اخذ مجوز برای احداث چهار مجتمع نان آزاد و سرمایه گذاری در این حوزه خبر می‌دهد و می‌افزاید: برخی شلوغی را مربوط به انتقال پادگان و تخصیص سرانه آرد و نان به این حوزه‌ها مرتبط می‌دانند.

ماجرای صف‌های طولانی نانوایی‌ها و انتقال نان به پادگان‌ها  چیست؟

ایجاد صف‌های طویل نان در نانوایی‌های نهبندان، عدم کیفیت در پخت و کم فروشی در برخی نانوایی ها باعث گلایه مندی شهروندان این شهرستان شده و خواستار رسیدگی به وضعیت موجود هستند.

جای سوزن انداختن نیست. حدود نیم ساعتی از شروع پخت نان در هنگام غروب گذشته است و لحظه به لحظه بر تعداد مشتریان مقابل درب نانوایی افزوده می‌شود. شاطر از روی آرامش نان را روی بالشتک می‌گذارد و با کمی مکث خمیر را به تنور می‌چسباند. شمار مشتریان بسیار و کم کم دادشان بلند می‌شود. نان آماده و داغ پاسخ گو و کفاف نیاز مشتری را نمی‌دهد.

پنج سر عائله دارد و می‌خواهد ۱۰ نان تهیه کند. حدود یک و ساعت و نیم است که در صف به انتظار ایستاده است و می‌گوید: شاید نیم ساعت دیگر هم باید به انتظار بایستد تا نوبتش شود.

انتظار مشتری به پایان و پس از درخواست ۱۰ عدد شاطر اعلام می‌کند که شش نان بیشتر نمی‌تواند به او بدهد چرا که به بقیه نان نمی‌رسد.

قاسمی، شهروند نهبندانی اظهار می‌کند: مدت‌هاست با چنین صف‌های طویلی مقابل نانوایی‌های نهبندان مواجه هستیم و انگار چاره‌جویی هم نیست.

این شهروند با بیان اینکه تعداد نانوایی‌ها شاید کم و پخت نانوا پاسخ گوی نیاز مشتریان نیست، می‌افزاید: برخی فروش آزاد دارند و گاهی مشاهده می‌کنیم نان را برای آذوقه دام خریداری می‌کنند.

شهروندی دیگر هم به این صف‌های طویل و انتظار آزار دهنده مقابل درب نانوایی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: کم فروشی نان را شاهدیم و اگر از نانوا تقاضای خمیر کنیم و نان نخواهیم پاسخ نه می‌شنویم و اگر خمیری هم داده شود در حد یک یا دو چانه خمیر عرضه می‌شود.

علی پور می‌افزاید: برای یک نان به دلیل شلوغی‌ها گاه قبل از شروع پخت به صف می‌شوند و حدود یک ساعت انتظار را باید تحمل کنند. مشتری هم که تقاضای تعداد نان بیشتری داشته باشد کسی پاسخ گو نیست.

وی کیفیت نان را در حد متوسط می‌داند و گلایه‌اش به صف‌های طویل و انتظار طولانی مدت است.

زارعی، دیگر شهروند این شهرستان مرزی هم با اشاره به جمعیت روز افزون شهر نهبندان سهمیه آرد تخصیص یافته را کم می‌داند و می‌افزاید: نانوایی‌ها دولتی و مدت زمان پخت نان بسیار کم است.

وی می‌گوید: گاهی حدود یک الی دو ساعت در صف می‌مانیم و اگر نانوا از سهم بقیه مشتریان کم نکند باید دست خالی به خانه برگردیم.

فرماندار شهرستان نهبندان در پاسخ به مشکلات مطرح شده در خصوص صف‌های طویل نانوایی‌ها، این چنین پاسخ می‌دهد: تعداد نانوایی‌ها با توجه به سرانه جمعیت زیاد است و با توجه به سهمیه آرد تخصیص یافته شاهد کوتاه بودن مدت زمان پخت نان در نانوایی‌ها هستیم.

ایروانی سهمیه تخصیص یافته به نانوایی‌ها را بر اساس سرانه جمعیت سال ۹۵ بیان می‌کند و می‌افزاید: نهبندان طی این سال‌ها جمعیت پنهانی نیز درون خود دارد و جمعیت بسیاری از روستاهای اطراف برای تهیه نان از نانوایی‌ها شهر نهبندان استفاده می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این توزیع آرد در برخی مناطق اطراف ممکن است به سبب افزایش جمعیت کفاف منطقه را ندهد و از این رو این جمعیت از نانوایی‌های داخل شهر نهبندان برای تهیه نان استفاده کنند.

ایروانی با اشاره به شرایط اقتصادی و تمایل بیشتر به استفاده از نان به عنوان قوت غالب از اخذ مجوز برای احداث چهار مجتمع نان آزاد و سرمایه گذاری در این حوزه خبر می‌دهد و می‌افزاید: برخی شلوغی را مربوط به انتقال پادگان و تخصیص سرانه آرد و نان به این حوزه‌ها مرتبط می‌دانند؛ اما در واقع این گونه نیست و برای تأمین نان این مراکز بزرگ نانوایی اختصاصی وجود دارد و نان این ارگان‌ها از محل خاص آن تأمین می‌شود و بنا بر این از سهمیه مردم و نانوایی‌ها نهبندان به ارگان‌های دیگر اختصاص داده نشده است.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 63378

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر