نحوه استخدام معلم و اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان اعلام شد

مهم‌ترین کار، جذب هزار دکتر معلم و جذب ۵۰۰ عضو هیات علمی از مسیر وزارت علوم است. فرآیند این کار شروع شد و روند آن به سرعت انجام کار در مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بستگی دارد.

نحوه استخدام معلم و اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان اعلام شد

دانشگاه فرهنگیان در راستای سند چشم‌انداز، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هدف تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد برای وزارت ­آموزش و پرورش همچنین دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و به عنوان میوه‌ قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از مدرسه دارالفنون تا مرکز تربیت دبیر فنی شهید رجایی در سال ۱۳۹۰ با امضای رییس‌جمهور وقت تاسیس شد.

این دانشگاه امروز ۸۸ هزار و ۵۰۰ مهارت‌آموز (افرادی که به استخدام وزارت آموزش‌وپرورش درآمده‌اند اما باید یک سال دوره مهارت‌آموزی بگذرانند)، ۹۶ هزار و ۳۳۸ دانشجو، ۷۸ هزار و ۲۲ دانشجومعلم، ۸۵۶ عضو هیات‌علمی، ۹۸ پردیس و مرکز در سراسر کشور دارد.

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت‌نام بازنشستگان و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در سامانه رتبه‌بندی معلمان

دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاهی در کشور است که رییس آن با حکم وزیر آموزش‌وپرورش و تایید وزیر علوم تحقیقات و فناوری، منصوب می‌شود. همچنین این دانشگاه به لحاظ قانونی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است ولی بودجه آن مستقیم تخصیص می‌یابد. دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ هزار معلم را به نظام تعلیم و تربیت تقدیم می‌کند.

رضامراد صحرایی که سوابقی چون معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی  و معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی را از سال ۹۲ تا ۱۴۰۱ در کارنامه کاری خود دارد از اردیبهشت گذشته با حکم وزیر آموزش و پرورش و تایید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سرپرست دانشگاه فرهنگیان شد.

اودرمورد برنامه‌های آینده دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: در این دانشگاه اقدامات زیادی باید در حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگی‌تربیتی و توانمندسازی نیروی آموزش و پرورش به عنوان وظیفه اصلی خود انجام شود.  

استاد دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در حوزه آموزش، مهم‌ترین کار جذب هزار دکتر معلم و جذب ۵۰۰ عضو هیات علمی از مسیر وزارت علوم است. فرآیند این کار شروع شد و روند آن به سرعت انجام کار در مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بستگی دارد.

صحرایی تصریح کرد: در حوزه پژوهش دو اقدام را شروع کرده‌ایم؛ اول نهضت ملی تولید منابع درسی تربیت معلم است. ما ۹۸ پردیس در کل کشور داریم، باید منابع این پردیس ها یکسان شود و بیشتر دروس حفظ کردنی منابع مهارتی باشد، همچنین تشکیل هسته های پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان به گونه ای که در هر گروه حداقل یک هسته پژوهشی داشته باشیم و این در کل کشور عدد بالایی می شود.

وی اقدامات دیگر در حوزه پژوهش و در حال انجام این دانشگاه را برگزاری جشنواره‌های الگوهای برتر تدریس در تمام سطوح؛ اعم از متوسطه اول و دوم و ابتدایی اول و دوم و در تمام دروس ذکر کرد که با هماهنگی نهادهای تخصصی انجام می شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در حوزه فرهنگی کار مهم ما تشکیل نظام جامع فرهنگی تربیتی است که در آن دانشجو معلمان به گونه ای تربیت می شوند که متناسب با ۶ ساحت سند تحول آموزش و پرورش، ۶ مهارت را در تحصیل کسب می کنند؛ از جمله اقداماتی که امسال شروع می کنیم هر معلم یک مربی قرآن، هر معلم یک امدادگر و هر معلم یک مربی ورزشی خواهد بود.

صحرایی ادامه داد: موضوع قرآن در این دانشگاه اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل میزبان برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات ملی قرآن کریم دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور هستیم.  

در حوزه دانشجویی باید بُعد رفاهی دانشجویی را تقویت کنیم، از این حیث ضعیف هستیم. به ویژه آنکه ۷۰ درصد دانشجویان ما خوابگاهی هستند و ترجیح ما هم همین است، زیرا نظام مدیریت و اداره و تربیت، شبانه روزی است. البته سیاست ما این است که تعداد بیشتری خوابگاهی باشند.   

صحرایی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر در حوزه دانشجویی برگزاری جشنواره های ورزشی، برگزاری دوره های مبارزه با آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنها و مسایلی از این دست است. در بخش اداری و مالی دانشگاه فرهنگیان بحث طرح توسعه دانشگاه را داریم که این دانشگاه را با تصویب طرح جامع توسعه از سال آینده و اجرای آن به شکل درستی توسعه می دهیم.

وی درمورد مهم‌ترین مشکلات دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: ما پنج مشکل کلیدی داریم که دو مشکل اصلی کمبود امکانات خوابگاهی رفاهی کافی و کمبود شدید استاد است./ ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 40756

ارسال نظر